پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
«صراط مستقيم» (پاسخ به شبهات وهابيت) جديدترين اثر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني منتشر شد

«صراط مستقیم» مجموعه شبهات وهابیت مطرح‌شده در كتاب‌ها، جزوات، اینترنت و شبكه‌های ماهواره‌ای است كه در سال جاری توسط بعضی از مؤمنین خدمت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ارائه شد و از ایشان درخواست نمودند كه به این شبهات پاسخ دهند.
معظّم له با وجود اشتغالات فراوان علمی كه شب و روز به صدها نامه و استفتاء جواب می‌دهند و نیز تدریس و تألیف و همچنین ملاقات‌های مهمّ روزانه، احساس مسئولیّت نموده و با قلم رسا و مستدل خود به این شبهات پاسخ داده‌اند.

 


قال الله تعالی: «فَهَدَى اللهُ الَّذینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللهُ یَهْدی مَنْ یَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ»

با طلوع خورشید جهان‌تاب و فراگیر اسلام و بعثت نبیّ‌ مكرّم صلّی‌الله علیه و آله، بشر كه در فترت جدایی از وحی و رسولان الهی به سر می‌بُرد، با نور وحی راه هدایت و سعادت ابدی خویش را یافت و به سوی كمال مطلق رهسپار گردید.

در ایام شریف عمر گرامی پیامبر اكرم صلّی‌الله علیه وآله اگر چه مخالفت‌ها و كارشكنی‌ها از سوی كفّار، ‌مشركان و منافقان بسیار بود امّا در مقابلِ فتوحات و پیشرفت‌های اسلام عزیز و معارف والای وحیانی به مانند قطره‌ای در مقابل اقیانوس‌ها بود.

آری. اسلام، مسیر پیشرفت را به سرعت پشت سر می‌گذاشت تا این‌كه پیامبر اعظم اسلام صلّی‌الله علیه وآله رحلت نمودند. بعد از ارتحال غم‌بار حضرت ختم المرسلین صلوت الله علیه و آله اجمعین، با این‌كه آن بزرگوار در ایام حیات خویش بارها و بارها به اعتراف فریقین، به وصایت و فضائل امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام تأكید كرده بودند امّا دل‌های هوس‌آلود و قلب‌های ریاست‌خواه، نصوص مؤكده خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله  را كنار زدند در حالی‌كه قرآن می‌فرماید:  «مَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحى» و بر خلاف نصوص محكم، امر حكومت را به دست گرفتند و روند تفضیل مفضول بر فاضل و جاهل بر عالم در زمان همه اوصیای گرامی پیامبر ادامه یافت ...

این روش در عصر غیبت حضرت مهدی عجّل‌الله تعالی فرجه الشریف به نحوی دیگر استمرار پیدا كرد و معاندان ولایت و خلافت منصوص از جانب خداوند، با شبهه‌پراكنی و پوشاندن حقایق توسط فرقه‌ی گمراه و گمراه‌كننده‌‌ی وهابیّت، اراده‌‌‌شان بر این واقع شده است كه نور ولایت را خاموش سازند غافل از این‌كه خداوند متعال وعده داده است كه مؤمنین امّت پیامبر را در هجوم شبهات به «صراط مستقیم» هدایت خواهد كرد.

مجموعه پیش‌رو مشتمل بر شبهات و سؤالاتی است كه وهابیّت و برخی مخالفان بی‌اطلاع در كتاب‌ها، جزوات، اینترنت و شبكه‌های ماهواره‌ای مطرح كرده و می‌كنند و بارها و بارها بزرگان و دانشمندان شیعه پاسخ آنها را با استدلال‌های مبتنی بر قرآن كریم، سنّت، عقل و تاریخ داده‌اند.

در سال جاری (1391 هجری شمسی) بعضی از شیعیان این سؤالات و شبهات را خدمت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف تقدیم كردند و از ایشان درخواست پاسخ به آن‌ها را نمودند.

ایشان با وجود اشتغالات فراوان كه شب و روز به صدها نامه و استفتاء جواب می‌دهند و ملاقات‌های مهمّ روزانه، احساس مسئولیّت نموده و خودشان به این شبهات پاسخ دادند.

پاسخ‌های معظم‌له در كتاب «صراط مستقیم» با قلمی رسا، پر محتوا و با تكیه بر مسلّمات فریقین گرد آمده است كه می‌تواند منبع بسیار خوبی برای محقّقان، مبلّغان و نیز هدایت‌گر آنانی باشد كه با این شبهات مواجه شده و می‌شوند. امید آن‌كه مرضیّ خداوند و حجت بالغه او حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء قرار بگیرد.

 

 

 

شنبه / 11 آذر / 1391