جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
گفتمان عاشورايي

 

 

مشخصات كتاب:
نام كتاب: گفتمان عاشورایی، مؤلف: حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی‌مدظله العالی، نوبت چاپ: اول، تاریخ چاپ: محرم الحرام1430، ناشر: مركز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی صافی، محل نشر: قم، تعداد صفحه: 118صفحه.

 

 

ویژگی‌های كتاب:
1. تاریخ امر به معروف و نهی از منكر و مبارزه با ظلم و كفر، نشان نمی‌دهد كه فرد دیگری جز حسین‌علیه‌السلام، را با زن و فرزند و عائله، انبوهی از لشكری ستمگر، احاطه كرده باشد و خواهران و دختران خویش را در معرض اسیری مشاهده نماید و بیش از هفتاد زخم شمشیر و نیزه از دشمن خورده باشد اما در عین حال عزت و كرامت نفس خود را حفظ كرده و به دین و وظیفه خود وفادار بماند.
مجموعه «گفتمان عاشورایی» به خامه متفكر فرزانه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی‌دام ظله سعی دارد گوشه‌ای از جلوه‌های تابناك آن حماسة عظیم را بازگو نموده و از سوی دیگر برخی احكام فقهی عزاداری سید و سالار شهیدان را متذكر شود.
2. كتاب علی‌رغم حجم نسبتاً كم، حاوی مطالب مفیدی دربارة فلسفه قیام خونین عاشورا و نیز پاسخ به بعضی از سؤالات اساسی پیرامون حادثه بزرگ كربلا است كه مطالعة آن سبب افزایش معرفت و بصیرت خواننده می‌شود.
3. زبان نوشته، ساده و روان و در عین حال علمی و تحقیقی بوده و روش استدلال در مطالب آن مد نظر بوده است.
4. آشنایی با احكام فقهی عزاداری و مجالس مذهبی نیز از نتایج مفید این كتاب است كه سعی كنیم مراسمات مذهبی مطابق نظر شرع مقدس باشد.

 

 

نگاهی به محتوای كتاب:
كتاب در بردارنده 3 فصل با این عناوین است: فصل1: شش سؤال پیرامون یك قیام؛ كه به تحلیل و بررسی و پاسخ به 6 سؤال مهم و اصلی درباره قیام اباعبدالله الحسین‌علیه‌السلام می‌پردازد به عنوان مثال: آیا شرایط امر به معروف و نهی از منكر موجود بود؟ فصل2: پرسش و پاسخ عاشورایی؛ در این فصل نیز به چند سؤال درباره علت و كیفیت عزاداری امام حسین و نیز مسئلة مهم تولی و تبری پاسخ داده می‌شود.
فصل3: فقه عاشورایی؛ آشنایی با استفتائات مربوط به مراسم و مجالس مذهبی از محضر فقیه گرانمایه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رهاورد این فصل است.

 

 

 

 

 

 

 

شنبه / 12 آذر / 1390