جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
چاپ جديد سلسله مباحث امامت و مهدويت حضرت آيت الله العظمي صافي
                      چاپ جدید سلسله مباحث امامت و مهدویت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی‌مدظله‌العالی در چهار جلد منتشر شد.
 
مرجع عالیقدر و نامدار شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی‌‌مدظله العالی، سال‌هاست كه به عنوان برترین نویسنده و محقق در زمینه مهدویّت، عمر خود را صرف خدمت به مولای خویش حضرت ولی الله الاعظم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نموده،‌ و با بیان شیوا و قلم رسا، خود را مصداق «المسارعین الیه فی قضاء حوائجه» قرار داده است.
   معظم له كه عشق بی‌منتهای خویش به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام به خصوص حضرت مهدی صلوات الله و سلامه علیه را مدیون والدین بزرگوار خویش می‌داند، و با بیان ابیاتی، سرچشمه این مهر و ارادت به ولایت را اینگونه بیان می‌دارد «لا عَذَّبَ اللهُ اُمّی‌ أنَّها شَرِبَت * حُبَّ الوَصِیِّ وَ غَذَّنیهِ بِاللَّبَنِ * وَ كانَ بی‌ والدُ یَهوی‌ أبا حسن‌ * فَصِرتُ مِن‌ ذی‌ و ذا اهوی‌ أبا حسن»، از آغاز دوره تحصیل معارف مكتب ناب اهل بیت علیهم السلام، با شرحی بر سروده‌های والد معظمشان مرحوم آیت الله آخوند ملامحمد جواد صافی قدس سره، نگاشتن و قلم‌زدن در اقیانوس ژرف و بی‌منتهای معارف مهدوی را آغاز نمودند.
   از آن سال‌های دیرین تا به امروز، محققان و پژوهشگران عرصه مهدویت، همه و همه یكی از منابع اصیل مطالعاتی و تحقیقاتی خود را آثار مهدوی این بزرگ‌مرجع شیعه به خصوص كتاب گران‌سنگ «منتخب الاثر فی الإمام الثانی عشر» قرار داده‌اند، و همگان، خود را مدیون قلم شیوا و روان معظم له می‌دانند.
   در همین راستا، واحد بین الملل دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، آثار مهدوی ایشان به همراه ترجمه و تلخیص منتخب الأثر را در چهار جلد منتشر نموده است كه ترتیب آثار و محتویات این مجلدات به شرح ذیل می‌باشد. امید است این خدمت و بضاعت مزجاة، مورد قبول درگاه حضرت امام زمان علیه الصلاة و السلام قرار بگیرد انشاء الله.
 
مروری اجمالی بر سرفصل‌ها
آنچه در ذیل می‌آید گزارش كوتاهی از سر فصل‌ها و مطالب این دوره ارزشمند است؛ باشد كه دوستداران علم و معارف و هدایت‌های اهل بیت علیهم السلام، با خوشه‌چینی از مباحث ارزشمند این آثار‌، بر بینش و معرفت مهدوی خود افزوده، و در جهت رضای حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف گام بردارند:
 
جلد اول:
كتاب ولایت تكوینی و ولایت تشریعی: این كتاب در یكصد و بیست صفحه مشتمل بر سه بخش: پیشگفتار، بررسی و تذكر چند مطلب مهم، و تبیین مبحث مهم ولایت تكوینی و تشریعی می‌باشد.
تجلّی توحید در نظام امامت: این كتاب از چهار گفتار پیرامون تجلّی توحید در نظام امامت، و نیز چهار تعلیقه، در شصت و سه صفحه تشكیل شده است.
پیرامون معرفت امام: سومین كتاب این جلد، مشتمل بر پیشگفتار، و دو فصل امامت عامه و امامت خاصه می‌باشد كه در هشتاد و دو صفحه به قلم رسای معظم له تدوین یافته است.
نظام امامت و رهبری: این كتاب در نود صفحه به شانزده پرسش پیرامون امام زمان علیه السلام و نقش سازنده عقیده به امامت ایشان پاسخ داده است، و در پایان، چهار مبحث مهمّ را به عنوان تعلیقات آورده است.
فروغ ولایت در دعای ندبه: آخرین كتاب این جلد در شرح و بررسی دعای شریف ندبه و در یكصد و بیست صفحه نگاشته شده است كه مشتمل بر پیشگفتار، چند تذكر مهم و چهارده پرسش و پاسخ پیرامون دعای ندبه می‌باشد.
 
جلد دوم:
انتظار، عامل مقاومت: مؤلف محترم، این كتاب را در هفتاد صفحه پیرامون ارزش انتظار حضرت مهدی علیه السلام، و آثار آن بر فرد و جامعه با قلمی رسا و شیوا به رشته تحریر درآورده‌اند.
وابستگی جهان به امام زمان علیه السلام: این كتاب كه مشتمل بر پنجاه و پنج صفحه می‌باشد، در پنج بخش، وابستگی جهان به امام زمان علیه السلام را تبیین نموده است.
عقیده نجات‌بخش: این كتاب به بررسی روابط عقیده به ظهور حضرت مهدی علیه السلام با چگونگی‌های ذهنی و فكری، وحدت جامعه و حكومت جهانی، مساوات اسلامی و عدالت اجتماعی و زمامداری پرداخته است. نویسنده محترم، در ادامه، بحث عدالت و ظلم و ابعاد مختلف آن را بررسی نموده‌اند. این كتاب حدود یكصد صفحه دارد.
اصالت مهدویت: در این كتاب كه مشتمل بر حدود هشتاد صفحه می‌باشد، اصالت مهدویت از ابعاد مختلف، مانند معقول‌بودن امكان آن، موافقت با فطرت و سنن عالم خلقت، و اتكاء بر مبانی معقول و منطقی و ... بررسی شده است.
معرفت حجّت خدا: آخرین كتاب جلد دوم، در حدود یكصد صفحه به شرح دعای شریف (اللهم عرّفنی نفسك ...) پرداخته است كه مطالب آن در چند بخش اعتبار سند دعا، معنای لغات، و تفسیر دعا آمده است.
 
جلد سوم:
نوید امن و امان: این كتاب كه یكی از آثار مهم معظم له در این عرصه می‌باشد، در دویست و پنجاه صفحه به بررسی تفصیلی بشارت‌های قرآن و احادیث به ظهور حضرت، اسرار و فلسفه غیبت، طول عمر، و چگونگی ولادت آن بزرگوار می‌پردازد.
پاسخ ده پرسش: دومین كتاب این جلد در هفتاد صفحه به ده پرسش پیرامون نظام امامت، مكان حضرت در زمان غیبت، زندگانی و وظایف حضرت و ... پاسخ داده است.
باورداشت مهدویت: مؤلف محترم در این اثر، برخی از اسامی كتب درباره مهدویت، برخی از مشاهیر و مشایخ كتاب‌های جامع حدیث، و نیز چهل حدیث پیرامون باورداشت مهدویت را در شصت صفحه بیان نموده‌اند.
به سوی دولت كریمه: آخرین كتاب جلد سوم، مشتمل بر حدود پنجاه صفحه، ویژ‌گی‌های جامعه موعود را در هشت بخش تبیین می‌كند.
جلد چهارم:
گفتمان مهدویت: آخرین جلد از كتاب سلسله مباحث امامت و مهدویت، با كتاب گفتمان مهدویت شروع می‌شود. این كتاب حدود یكصد و پنجاه صفحه دارد، و مشتمل بر مطالبی، همچون تاریخ و مواضع تشیع، ویژ‌گی‌های منصب الهی امامت، و برخی از مباحث مهدویت می‌باشد.
ترجمه و تلخیص منتخب الأثر: سال‌هاست آنان كه به زبان عربی آشنا نیستند، از مطالب ارزشمند كتاب شریف منتخب الأثر كه چند ده سال پیش به امر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه و به قلم و همّت والای حضرت آیت الله العظمی صافی نگاشته شده است، بی‌بهره‌اند.
بحمدالله در سال‌های اخیر، به كوشش جمعی از پژوهشگران، این كتاب نفیس، ترجمه و تلخیص شده است كه فرصت ‌بی‌نظیری برای استفاده و تحقیق در عرصه معارف مهدوی ایجاد نموده است. این كتاب در 9 فصل و حدود دویست و هفتاد صفحه، آخرین كتاب جلد چهارم این دوره می‌باشد.
دوشنبه / 8 خرداد / 1391