پنجشنبه: 1403/01/9

1. آب

مسأله150. آب با چهار شرط، چیز نجس را پاك می‎كند:

اول ـ آن كه مطلق باشد. پس آب مضاف، مانند گلاب و عرق بید چیز نجس را پاك نمی‎كند.

دوم ـ آن كه پاك باشد.

سوم ـ آن كه وقتی چیز نجس را می‎شویند، آب مضاف نشود و بو یا رنگ یا مزه نجاست هم نگیرد.

فارسی
چهارشنبه / 22 بهمن / 1393

مسأله 2648. زیاد آشامیدن آب، و آشامیدن آن بعد از غذای چرب، و در شب به حال ایستاده مكروه است، و نیز آشامیدن آب با دست چپ، و هم‌چنین از جای شكسته كوزه، و جایی كه دسته آن است، مكروه می‎باشد.

فارسی

مسأله 2648. زیاد آشامیدن آب، و آشامیدن آن بعد از غذای چرب، و در شب به حال ایستاده مكروه است، و نیز آشامیدن آب با دست چپ، و هم‌چنین از جای شكسته كوزه، و جایی كه دسته آن است، مكروه می‎باشد.

فارسی

مسأله 2647. در آشامیدن آب، چند چیز مستحب است:

اول ـ آب را به طور مكیدن بیاشامد.

دوم ـ در روز، ایستاده آب بخورد.

سوم ـ پیش از آشامیدن آب «بِسْمِ الله» و بعد از آن «اَلْحَمْدُ لله» بگوید.

چهارم ـ به سه نفس آب بیاشامد.

پنجم ـ از روی میل آب بیاشامد.

ششم ـ بعد از آشامیدن آب، حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌ السلام و اهل بیت بزرگوارش را یاد كند، و قاتلان آن حضرت را لعنت نماید.

فارسی

مسأله 1617. اگر روزه‎دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقی بدن او از آب بیرون باشد، بنابر احتیاط واجب روزه‎اش باطل می‎شود، ولی اگر تمام بدن را آب بگیرد و مقداری از سر بیرون باشد، روزه باطل نمی‎شود.

مسأله 1618. اگر نصف سر را یك دفعه، و نصف دیگر آن را دفعه دیگر در آب فرو برد كه هیچ وقت تمام سر زیر آب نباشد، روزه‎اش باطل نمی‎شود.

مسأله 1619. اگر قصد داشت كه سر را زیر آب فرو ببرد و شك كرد كه تمام سر زیر آب رفت یا نه، بنابر احتیاط واجب روزه‎اش باطل است.

فارسی

مسأله150. آب با چهار شرط، چیز نجس را پاك می‎كند:

اول ـ آن كه مطلق باشد. پس آب مضاف، مانند گلاب و عرق بید چیز نجس را پاك نمی‎كند.

دوم ـ آن كه پاك باشد.

سوم ـ آن كه وقتی چیز نجس را می‎شویند، آب مضاف نشود و بو یا رنگ یا مزه نجاست هم نگیرد.

چهارم ـ آن كه بعد از آب‌كشیدن چیز نجس، عین نجاست در آن نباشد و پاك‌شدن چیز نجس با آب قلیل، یعنی آب كمتر از كُر شرط‎های دیگری هم داردكه بعداً گفته می‎شود.

فارسی
پنجشنبه / 17 مهر / 1393
اشتراک در RSS - آب