جمعه: 1403/01/31

ابتکار معظم‌له در طبقه‌بندی رجال

اما اینکه قبل از آن بزرگوار کسی از فقهای شیعه به این شیوه، رجال را طبقه‏بندی کرده ‏باشد، حقیر کسی را نمی‏شناسم؛ چنان‌که وجود این شیوه را فی‌‏الجمله در بین عامه، دلیل بر اقتباس ایشان از آنها نمی‏توان ‏گرفت، زیرا این فکری است که برای شخص متتبع در روایات و اسانید مثل ایشان، ابتکار و خودبه‌خود پیش می‏آید.

 

فارسی
دوشنبه / 30 فروردين / 1395

نقد و نظر: این طبقه‏بندی رجال که ایشان انجام ‏دادند چه فوایدی در فهم روایات و تشخیص صحت و سقم آن دارد؟ و آیا به این شیوه از فقهای شیعه کسی رجال را طبقه‏بندی کرده ‏بود؟ و آیا معظم‌‏له این روش را از عامه اقتباس نموده ‏بودند؟

نقش علم رجال در اجتهاد

 واضح است که علم طبقات رجال و روات در تشخیص صحت و

 

فارسی

رواج کتب قدمای شیعه به سبب سبک تدریس ایشان

کتابی مثل کتاب «مفتاح ‏الکرامة» که کمتر مورد مراجعه بود، به‌واسطه سبک تدریس ایشان و عنایتی که به بررسی اقوال فقهای شیعه، مخصوصاً قدما داشتند، بین مدرسین و در حوزه‏ها متداول و مورد مراجعه شد.

فارسی

نقد و نظر: آیا سبکی که آیت‌الله بروجردی در اجتهاد داشتند، مانند احاطه بر فقه و استفاده کمتر از اصول، می‏توان گفت كه در تحصیل حکم شارع اطمینان بیشتری می‏آورد؟

 

اطمینان بیشتر با عمل به روش استنباطی معظم‌له

حتماً سبک ایشان در فقه، استنباط، ورود و خروج در مسائل، بیشتر مورد اعتماد است.

فارسی

تأکید بر نیاز فقیه به علم اصول

درعین‌حال به علم اصول و نیاز فقیه به آن بسیار تأکید داشتند و دلیل آن حاشیه مفصل و دقیق و عمیقی است که بر «کفایه» استادشان مرقوم فرموده‏اند.

فارسی

نقد و نظر: ایشان با تسلطی که بر اصول داشتند و حتی صاحب ابتکاراتی نیز در آن بوده‏اند، در مقام استنباط، کمتر به اصول تمسک می‏کردند. چنین شیوه‏ای در بعضی از شاگردانشان مشاهده ‏می‏شود، علت این موضوع چیست؟

فارسی

چاپ کتاب خلاف شیخ طوسی(رحمة‌الله علیه) به امر معظم‌له

همین کتاب «خلاف» در دسترس و مورد مراجعه نبود و آیت‌الله العظمی بروجردی بودند که امر به طبع و نشر آن کردند و این علم را از نو متداول ‏ساختند. آن مرحوم با احاطه عجیبی که به اقوال صحابه و علمای اسلام از هر فرقه داشتند، اهمیت این علم و نیاز فقیه را به آن روشن ‏نمودند؛ به‌طوری‌که کتاب «خلاف» پس از طبع اول و دوم که به امر ایشان انجام‏ گرفت، مکرر به طبع رسید. یکی دیگر از فواید این

فارسی

نقد و نظر: آیت‌الله بروجردی به اقوال ائمه عامه و نظریات صحابه احاطه داشت، چون معتقد بود که بدون اطلاع از فضا و محیط صدور روایت، بررسی و فهم کامل آن میسر نیست، و تنها یک معنای ظاهری از لفظ استفاده‏ می‏شود. آیا این شیوه از ابتکارات ایشان بود؟

احاطه بر فقه عامه و شناخت محیط و فضای صدور روایت تا چه اندازه در اجتهاد تأثیر دارد؟

فارسی

خاستگاه دوم بحث دلیل انسداد در جلسه درس

در فصل دوم آن را به مسلک بزرگانی که قبل از محقق خوانساری متعرض این دلیل شده و در کلماتشان به فرمایش ایشان ذکری از مقدماتی که متأخرین ذکر کرده‏اند نیست ‏بیان ‏نمودند، و در نهایت، ‏حجیت‏ خبر واحد را اثبات کردند، نه حجیت مطلق ظن را.

فارسی

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - آیةالله العظمی بروجردی (ره)