رسول الله صلى الله علیه و آله :شَعبانُ شَهری و رَمَضانُ شَهرُ اللّهِ فَمَن صامَ شَهری كُنتُ لَهُ شَفیعا یَومَ القِیامَةِ پیامبر صلى الله علیه و آله :شعبان ، ماه من و رمضان ماه خداوند است . هر كه ماه مرا روزه بدارد ، در روز قیامت شفیع او خواهم... بیشتر
يكشنبه: 1401/04/12

آیات دسته اول

 آیاتى هستند كه ظاهر آن به‌طور اجمال، اختصاص علم غیب به خداست كه اطلاق یا عمومشان، مخصص و مقید شده است مانند آیه: ﴿إِنَّ اللّٰهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ﴾[1] و پس از این تخصیص كه به حكم «اَلْقُرْآنُ یُخَصِّصُ بَعْضُهُ بَعْضاً كَمَا یُفَسِّرُ بَعْضُهُ بَعْضاً» مسلّم و معتبر است، مى‌گوییم:

فارسی

پرسش هایى كه پیرامون دعاى ندبه مى‌شود[1]

 

پرسش‌هایى كه پیرامون این دعا مى‌شود، چهارده پرسش است به این شرح:

1 ـ اعتبار دعا از جهت سند

2 ـ جمله:

فارسی

13. دعای ندبه، و کفر و شرک

اگر كسى بگوید: دعاى ندبه كفر و شرک است، چون خواندن غیرخدا شرک است، و در این دعا امام(ع) را مى‌خوانید و براى حوایج خود او را ندا مى‌كنید و ... .

فارسی

12. بررسی جمله: «یاابن الطور و العادیات»

یكى دیگر از مواردى را كه در دعاى ندبه، بعضى آن را خلاف عقل شمرده‌اند، این جمله است:

فارسی

11. دعای ندبه و عقل

ایراد دیگر این است كه: دعاى ندبه با عقل مخالف است؛ زیرا این دعا را در هزار مكان و مسجد و خانه مى‌خوانند. آیا امام‌زمان(ع) همه‌جا حاضر و شنوا و لا مكان است، و حاضر فی كل مكان است مانند خدا؟ البته خیر؛ زیرا امام صفات خدا را ندارد، و امام‌حسین(ع) فرمود: «سُبْحَانَ اللهِ عَنْ صِفَاتِ الْمَخْلُوقِینَ» و اگر همه‌جا حاضر نیست، پس چرا در این دعا او را صدا مى‌زنند و مى‌گویند:

فارسی

4. روایات اهل سنت در تفسیر آیه مودت

روایات و احادیثى كه موافق با عقیده شیعه در تفسیر این آیه از طرق

 

اهل‌سنّت وارد شده، در جوامع بزرگ حدیث و مسانید و معاجم و تفاسیر و تواریخ، تخریج شده است كه از آن جمله چند حدیث براى مزید بصیرت و روشنى چشم دوستان اهل‌بیتعلیهم‌السلام در اینجا نقل مى‌كنیم:

فارسی

3. ملاحظه تفسیر آیه با آیات دیگر

در اینجا لازم به تذكّر است كه استثنا بر این چهار وجه، یا منقطع است یا متصل، اگر منقطع باشد معنا این مى‌شود كه مودّت فی‌القربى اجر نیست، كه در این صورت «الّا» به معناى «لكن» مى‌شود.

و اگر متصل و حقیقى باشد كه فقط بنا به تفسیر اوّل و دوم و چهارم صحیح است و معنایش این است كه مودّت فی‌القربى براى من مانند اجر است، اجرى كه سود آن براى اجردهنده است نه گیرنده.[1]

فارسی

ما نخست تفاسیرى را كه بعضى از آیه كرده‌اند، نقل مى‌كنیم، سپس تفسیر صحیح آن را از اهل‌بیت عصمتعلیهم‌السلام كه اعدال قرآن مجید هستند بیان مى‌نماییم.

یكى از تفاسیرى كه از آیه شده، این است كه: بر تبلیغ رسالت و تعلیم شریعت، مزدى نمى‌خواهم، مگر آنكه با یكدیگر دوستى نمایید در آنچه سبب تقرّب به خداوند متعال مى‌شود. این تفسیر خلاف ظاهر است؛ زیرا ظاهر «فِی الْقُرْبىٰ» نزدیك رحمى است و آیه شریفه ظهور در این تفسیر ندارد. و به‌علاوه با آیه:

فارسی

1. مکان نزول آیه مودّت

اوّلاً: من نمى‌دانم چرا این اشكال‌كننده، تمام آیات سوره شورى را مكّى دانسته، و از استثنایى كه علماى بزرگ علم تفسیر، در كتاب‌هاى تفسیر و اسباب‌النزول و غیر آن كرده‌اند، غمض عین كرده است، یا فرصت مراجعه نداشته یا اگر مراجعه كرده، اشاره‌اى به آن نكرده و به‌طور قاطع در موضوعى كه رأى او براى دیگران حجت نیست، اظهارنظر نموده است.

فارسی

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - دعای ندبه