جمعه: 1403/01/31

شرایط سر بریدن حیوان

مسأله439. سر بریدن حیوان پنج شرط دارد:

ـ كسی كه سر حیوان را می‎برد، مسلمان باشد.

ـ سر حیوان را با ابزار آهنی ببرند.

ـ هنگام بریدن، صورت، دست، پا و شكم حیوان رو به قبله باشد.

ـ هنگام سر بریدن حیوان، نام خدا را ببرد، و اگر تنها «بِسْمِ‎ الله» را بگوید كافی است.

فارسی
دوشنبه / 17 فروردين / 1394

احكام سر بریدن حیوان

مسأله438. اگر چهار رگ بزرگ گردن حیوان حلال‌گوشت را از پایین برآمدگی زیر گلو با شرایطی كه خواهد آمد، به‌طور كامل ببرند، گوشت آن پاك و حلال خواهد بود.

فارسی

مكروهات سر بریدن حیوان

مسأله 2609. چند چیز در سر بریدن حیوان، مكروه است:

اول ـ آن كه كارد را پشت حلقوم فرو كنند و به طرف جلو بیاورند كه حلقوم از پشت آن بریده شود.

 

دوم ـ آن كه پیش از بیرون‌آمدن روح، سر حیوان را از بدنش جدا كنند، بلكه احتیاط واجب ترك این كار است، اگر چه گوشت ذبیحه به واسطه آن حرام نمی‎شود، ولی اگر از روی غفلت یا به واسطه تیزبودن كارد بی‎اختیار سر حیوان جدا شود، مكروه نیست.

فارسی

مستحبات سر بریدن حیوان

 مسأله 2608. چند چیز در سر بریدن حیوان مستحب است:

اول ـ موقع سر بریدن گوسفند، دو دست و یك پای آن را ببندند و پای دیگرش را باز بگذارند و موقع سر بریدن گاو چهار دست و پایش را ببندند و دم آن را باز بگذارند، و موقع كشتن شتر دو دست آن را از پایین تا زانو، یا زیر بغل به یكدیگر ببندند، و پاهایش را باز بگذارند، و مستحب است مرغ را بعد از سر بریدن رها كنند تا پر و بال بزند.

دوم ـ كسی كه حیوان را می‎كشد رو به قبله باشد.

فارسی

دستور كشتن شتر

مسأله 2604. در تذكیه شتر، علاوه بر پنج شرطی كه برای سر بریدن حیوانات گفته شد، باید كارد یا چیز دیگری را كه از آهن و برنده باشد، در گودی بین گردن و سینه‎اش فرو كنند.

مسأله 2605. وقتی می‎خواهند كارد را به گردن شتر فرو ببرند، بهتر است كه شتر ایستاده باشد، ولی اگر در حالی كه زانوها را به زمین زده، یا به پهلو خوابیده و دست و پا و سینه‎اش رو به قبله است كارد را در گودی گردنش فرو كنند، اشكال ندارد.

فارسی

دستور سر بریدن حیوان

مسأله 2600. دستور سر بریدن حیوان آن است كه حلقوم «مجرای نفس» و مری «مجرای غذا» و دو شاهرگ را كه در دو طرف حلقوم است، كه به آن‌ها اوداج اربعه «چهار رگ» گفته می‎شود، از پایین برآمدگی زیر گلو به‌طور كامل ببرند، و اگر آن‌ها را بشكافند، كافی نیست.

فارسی
اشتراک در RSS - سر بریدن حیوان