پنجشنبه: 1403/02/6

تذكّر یك مطلب مهم

مطلبى كه تذكّرش در اینجا لازم است، این است كه افعال و كارهاى خدا، مثل خلق و رزق و اماته و احیا و سایر افعالى كه اسماى حُسنى بر آنها دلالت دارند، گاهى به‌ واسطه یا وسایطى انجام مى‌گیرد و در این‌ صورت به واسطه نیز مستند مى‌شود و منافى با توحید نیست؛ خواه آنكه واسطه عاقل و ذى‌ شعور نباشد، یا عاقل و صاحب شعور باشد.

مثال براى مورد غیر ذى‌ شعور، این آیه است:

فارسی
سه شنبه / 5 اسفند / 1393

سخن نهایى و معقول

كسانى كه در قبول ولایت تكوینى و تصرفات معصومین‌(علیهم‌السلام)  در امور تكوینى از بیم وقوع در شرك و تفویض و غلوّ (ـ و در حقیقت به‌ علّت جهل به معنایى ولایت ایشان ـ) تأمّل دارند، نهایت چیزى را كه در اینجا ـ باوجود وقایع عینى و مسلّم خارجى كه هرر یك حكایت از ولایت آن بزرگواران دارد ـ مى‌توانند احتمال دهند و بیش‌ از آن نمى‌توانند، این است كه بگویند:

فارسی

بیان دیگر

شكى نیست كه حضرت احدیت ـ ـ عزّ اسمه ـ عزّ اسمه ـ در اوصاف جلالیه و جمالیه متوحّد و متفرّد و یگانه و بى‌ همتا است، و شریك و عدیل و نظیر ندارد و هیچ‌ كس و هیچ‌ چیز در عرض او و بدون اعطا و افاضه او، واجد صفت كمالى نیست و او به تنهایى قیّوم آسمان و زمین و عوالم ملك و ملكوت و مدبّر شئون و معطى و خالق و رازق و مالك و صاحب اختیار آنها است؛

فارسی

توضیحى پیرامون مجارى فیض

علاّمه محقّق شیخ محمّد‌ حسین اصفهانى+ در تعلیقات خود بر مكاسب شیخ انصارى ـ رضوان‌الله علیه ـ مى‌نویسد:

فارسی

تفسیرى از ولایت تكوینى

در خاتمه این فصل، لازم به تذكّر است كه یكى از بزرگان معاصر ـ طاب ثراه ـ در جواب سؤال از معنای ولایت كلّى و ولایت تكوینى، فرموده است:

یك قسم از ولایت تكوینى عبارت است از: فی‌الجمله مجراى فیض بودن نسبت به کائنات كه عموم انبیا و اوصیا داشته‌اند؛ و قسم دیگر آن، عبارت است از: ولایت كلّى تكوینى كه مجراى فیض بودن نسبت به جمیع عالم امكان است كه در حقّ پیغمبر اكرم‌(ص)  و ائمه اطهار‌(علیهم‌السلام)  ثابت شده و دلیل آن عبارت است از: گفته خود صاحبان ولایت.

فارسی
اشتراک در RSS - ولایت تکوینی