جمعه: 1403/01/31

* شایسته‌سالاری

اگر فقط منافع، و سود مادّی و اقتصادی معیار باشد، كه همه چیز و همه شایستگی را از دریچه بازده اقتصادی آن ببینیم، هر كاری كه بازده مادّی آن بیشتر باشد، آن کار برای هر یك از مرد و زن، شایسته‌تر است، اگرچه هزاران خیانت و جنایت در آن باشد، و اگرچه شرف انسانیّت در آن پایمال شود.

فارسی
پنجشنبه / 10 فروردين / 1396

* واقع‌نگری در مسائل زنان

پس از این مقدّمه كه غرض از ذكر آن این بود كه با نظر

 

واقع‌بینانه باید مسائل زن را بررسی كرد، و نقطه‌نظرهای اسلام را كه از سوی خدا و خالق زن می‌باشد باید در نظر گرفت، و تبلیغات مغرضان و نظرهای آلوده به شهوات را كنار گذاشت، در جواب این پرسش كه آیا برای یک زن شایسته است شغل بیرون از منزل داشته باشد، عرض می‌كنم:

فارسی

* پایگاه ارزنده‌ زن در اسلام

یكی از مسائلی كه پیرامون آن بررسی بسیار شده، مسأله نقش زن در اجتماع بشری است. تا قبل از اسلام، موقعیت زن به‌طور شایسته، شناخته‌شده نبود، و درباره او نظراتی اظهار می‌شد كه تنها چیزی كه در آن، مورد توجّه نبود، شأن انسانی و ارزنده زن بود.

پس از انقلاب عظیم اسلام، زن قدر و احترام خاصّ یافت، و پایگاه ارزنده‌اش در اجتماع معلوم شد؛ استقلالش، شخصیّتش، حقوقش، تكالیفش و مسئولیّت‌هایش، همه روشن گردید.

فارسی

پاسخ

دخترم، نامه شما را، این پدرِ گرم و سرد روزگار چشیده، مطالعه کرد. دعا می‌کنم که ان‌شاءالله خداوند متعال، توفیق کسب بینش و معرفت صحیح را به شما عطا نماید، و در مراحل مختلف زندگی، موفّق و مؤیّد باشید، و کانون خانواده‌تان هر روز صمیمی‌تر از پیش باشد. جهت پاسخ به سؤالی که کرده‌اید، چاره‌ای نیست که مقدّمتاً عرض کنم:

 

فارسی
پنجشنبه / 10 فروردين / 1396

 

پرسش دوازدهم

بهترین شغل برای زن

محضر مرجع گرانقدر و پدر معنوی‌ام؛

باسلام و احترام

فارسی

* تلاش برای کسب کمالات حقیقی

راجع به ورزش هم انواع و اقسام دارد. به‌طوركلی همان ورزش‌هایی را كه جنبه عمومی دارد، مثل راه‌پیمایی و غیره در

 

حدّ نیاز خوب است، ولی ورزش را، كار و شغل قراردادن، و برای مسابقات عمر را صرف آن نمودن، بهای مناسبی برای عمر، و وقت انسان نیست.

فارسی

* استفاده از تمام فرصت برای تحصیل علم

امّا راجع به اشتغال به كسب در كنار تحصیل و كسب علم، به نظر می‌رسد اگر بتوانید اگرچه با قناعت باشد، در این فرصت كه دارید نیرو و استعداد خود را در تحصیل علم صرف كنید، سزاوارتر است.

فارسی

* این فقرات دعای مکارم الاخلاق را بخوانید

فقط این چند جمله از دعای مكارم الاخلاق را زینت‌بخش نامه می‌نمایم:

فارسی

* معارف قرآن و روایات بالاترین هدایت

سؤال از آداب معاشرت كرده‌اید، باید بدانیم كه این باب وسیعی است كه در قرآن، و احادیث، راجع به آن، بهترین راهنمایی‌ها موجود است، كه اگر بخواهم به عنوان نمونه از آن

 

آیات یا روایاتی بنگارم، هرچه می‌اندیشم، این تعالیم، همه نمونه است و همه ممتاز.

فارسی

پاسخ

السّلام علیكم ورحمة الله

نامه مشحون به عواطف پاك و احساسات دینی تابناك، واصل

 

فارسی
پنجشنبه / 10 فروردين / 1396

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - پرسش و پاسخ