پنجشنبه: 1403/01/30

كیفیت عزاداری

4. حکم چاك‌زدن گریبان و بر سر‌و‌صورت­زدن در مصیبت امام­حسین(علیه السلام)  چیست؟

بر سر‌و‌صورت­زدن و گریبان چاك‌زدن در مصیبت آن بزرگوار مانعی ندارد.

5. برخی در جلسات سینه‌زنی و عزاداری معصومین^ در حال عزاداری صورت خود را خراش انداخته و به صورتشان خون جاری می‌شود؛ عزاداری به این شكل چه حکمی دارد؟

معلوم نیست که این كارها به­عنوان ابراز شدت تألم بر مصائب اهل‌بیت^ و عزاداری برای آن بزرگواران وهن باشد؛ بلی اگر موجب ضرر معتنی­به شود جائز نیست.

فارسی
شنبه / 4 بهمن / 1393

پوشش عزا

1. به نظر مبارك حضرتعالی، پوشیدن لباس سیاه در عزای امام‌حسین(علیه السلام)  و دیگر امامان(ع) چنان‌كه از كلام صاحب حدائق استفاده می‌شود رجحان شرعی دارد یا خیر؟

فارسی

عظمت عاشورا

روز عاشورا، روز اوج ظهور كرامت انسانی، و بروز نهایت عظمت درجات معنوی است، و زبان و بیان ما از توصیف مجد، شرف، ایمان، عالی‌ترین مكارم اخلاق، صبر، استقامت، شجاعت، تسلیم، توكل، عزّت و مواضع جلیله‌ای كه در آن روز از حضرت سید‌‌الشهدا(علیه السلام)  ظاهر شد، عاجز و ناتوان است.

فارسی

اصل اجرای مأموریت الهی

ابن‌شهر‌آشوب روایت كرده كه اهل قبله اجماع دارند بر اینكه پیغمبر‏(ص)  فرمود:

«اَلْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ إمامانِ قاما أوْ قَعَدا»؛[1]

«حسن و حسین امام و پیشوا هستند، ایستاده باشند یا نشسته».

فارسی

احتمال كودتا

گروهی هم بودندكه ادامه جنگ را موجب ضعف كلی مسلمین می‏دانستند و بیم آن داشتند كه اگر جنگ دنبال شود ذخائر جنگی مسلمانان از عِدّه‌­وعُدّه تمام شود و دشمنان خارجی به آنها هجوم آورند و در ممالكی كه به تازگی ضمیمه قلمرو حكومت اسلام شده انقلاب و كودتا علیه حكومت مركزی آغاز گردد، و این احتمال هم بجا بود زیرا بی‌شبهه جنگ داخلی سبب ضعف می‏شود و بعد از جنگ هركدام از دو حریف كه غالب شود، توانایی دفاع از مملكت را

فارسی

مقدم­داشتن دنیا بر دین

وقتی تهاون و سستی آنها در امر جهاد معلوم، و دانسته شد كه اكثریت او را تنها و غریب گذارده‏اند، برای اتمام­حجت و قطع عذر خطبه‏ای خواند و در موضوع جهاد و صلح به‌طور آشكار از آنها نظر خواست، آنان از اطراف فریاد برداشتند: ما حاضر به جهاد نیستیم؛ ما را هلاك نكن.

ابن­اثیر روایت كرده كه حضرت امام­­مجتبی(علیه السلام) ‏ بعد از حمد خداوند عزّوجلّ فرمود:

فارسی
اشتراک در RSS - آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)