پنجشنبه: 1403/01/30
نسخه مناسب چاپSend by email
مكاشفه حقيقي كدام است؟ چه كساني اهل مكاشفه هستند؟

بسمه تعالی

محضر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف

با سلام و آرزوی طول عمر برای حضرتعالی؛

بنده جوانی هستم و از جنابعالی كه دارای مقامات علمی و عرفانی بالایی هستید دستوری می‌خواهم تا مكاشفه‌ای هر چند در سطح پایین برای من رخ بدهد كه ان‌شاءالله موجب اطمینان قلب بنده گردد؟ با تشكّر و احترام

 

بسم الله الرحمن الرحیم

علیكم السلام و رحمة الله

فرزندم! از آغاز جوانی و تكلیف، از قرآن مجید و هدایت‌های احادیث شریفه و دعاهای معتبر، مثل صحیفه سجادیه الهام و دستور بگیر و در پی این فكر كشف و مكاشفه كه حتی بعضی مدعی‌ داشتن آن شده‌اند، وقت و عمر خود را ضایع نكن.

این همه مشاهده انسان را كافی نیست؟ این همه آیات و نشانه‌های خدا و انكشافاتی كه عقل بشر به وسیله تفكر در خلقت جهان و زمین و آسمان و آفتاب و ماه و منظومه‌ها و كهكشان‌ها و انسان و حیوانات و جنبندگان و عالم وسیع نباتات و وجود خود انسان، همه وسیله كشف و شهود حقایق است.

چیزی از معارف و خداشناسی پنهان نمانده است كه با مكاشفه بتوان آن را به دست آورد. در خودت، در خلقت خودت، در عجایب  عالم خلقت و این‌ همه اسرار و علایم حق و حقیقت، بیندیش كه همه مكاشفه است. مگر با چشم سر آنچه را می‌بینی كم است؟ این همه آیات آشكار را كه می‌بینی، نشان و دلیل بر عالم غیب نیست كه می‌خواهی با خواب و مكاشفه، خدا را بشناسی و عقیده را محكم كنی؟!

گــر اهـــل معـرفتی هر چه بنگری خوب است

كه هر چه دوست كند همچو دوست محبوب است

كـــدام بــــرگ درخـــت است اگر نـظر داری

كـــه ســـرّ پــاك الهی در آن نه محجوب است

این همه درخت‌های گوناگون، این همه میوه به طعم‌های جالب و جاذب، این همه شكوفه‌ها و گل‌های رنگارنگ؛

بــرگ درخــتان سبز در نـظر هـوشیار

هر ورقش دفـتری است معرفت كردگار

نظر كن. فكر كن. كتاب آفرینش را بخوان. شگفتی‌های برّ و بحر، استعداد بشر و خواص گیاه‌ها و سنگ‌ها. در همه نظر كن. همه، كشف و انكشاف و شهود است.

خدا، خودش را با این آثار قدرت و حكمت به همه نشان داده است. هر جزء كوچك از اجزاء و اعضاء این عالم، كتاب بزرگ كشف و شهود است، ولی باید بشر بخواهد، و ببیند، و تسبیح خدا را بگوید.

قرآن می‌فرماید: «وَ فِی الْأَرْضِ آیاتٌ لِلْمُوقِنِینَ وَ فِی أَنْفُسِكُمْ أَفَلاَ تُبْصِرُونَ؛ در زمین برای اهل بصیرت نشانه‌هایی است و در وجود خودتان. آیا نمی‌بینید؟»

مگر مكاشفه با این همه آیات بی‌شمار كه قرآن می‌فرماید، حاصل نمی‌شود؟ چرا مكاشفه به صورت‌هایی، مثل خواب را دنبال كنیم، و مكاشفه و استكشاف را با تفكر در خلق آسمان و زمین پی نمی‌گیریم كه مكاشفه حقیقی است، و صوفیانه و عارفانه و مصنوعی نیست؟!

سیر در آفاق انفس، عالم‌شناسی، حیوان‌شناسی، انسان‌شناسی، آب‌شناسی، خاك‌شناسی و گیاه‌شناسی و… همه وسیله مكاشفه است. چرا دور می‌رویم؟ خودشناسی «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ‌».

تویــی تـو، نســـخـه صـنع  الـهی

بجو از خویش هر چیزی كه خواهی

اگر همه عقل‌های بشر را به یك نفر بدهند كه قرن‌ها و قرن‌ها در خودش فكر كند تمام نمی‌شود.

كشف و مكاشفه این است كه فرمودند: به هر چه می‌نگرید و از هر چه به ظاهر می‌بینید، به باطن آن نظر كنید.

مكاشفه حقیقی، تأمل در مثل این آیات است: «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیلِ وَ النَّهَارِ لَآیاتٍ لِأُولِى الْأَلْبَابِ الَّذِینَ یذْكُرُونَ اللّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلَى جُنُوبِهِمْ وَ یتَفَكَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّار».

در این راه، آنچه مهم است و شخص را بیشتر موفق می‌نماید، اهتمام در عبادات و عمل به احكام دین و التزام به هدایت‌های ائمه طاهرین ‌علیهم‌‌السلام و تقوی و پرهیزكاری و پرهیز از گناه، حتی مكروهات است.

امّید آن‌كه شما جوان عزیز موفق شوید به  مدارج و مراتب عالیه علم و عمل و اخلاق و انسانیت نائل شوید و خصوصاً امام زمان و قطب عالم امكان حضرت مولانا بقیة الله المهدی ارواح العالمین له الفداء را - كه امروز به بركت وجود آن حضرت عالم برپاست- فراموش ننماییم، و سعی كنیم با اعمال و رفتار، آن حضرت را از خود، راضی و خوشنود سازیم كه این منتهی الآمال است.

موفّق باشید

لطف الله صافی

جمعه / 6 بهمن / 1391