پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
روايات اهل‌بيت‌عليهم‌السلام، بزرگ‌ترين ذخائر معنوي

بسمه تعالی
محضر مرجع عالیمقام و گرانقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی‌مدظله‌
با سلام و احترام؛
در جامعه اسلامی ما، عشق و ارادت به حضرات معصومین علیهم صلوات الله در قلب یكایك شیعیان و ارادتمندان اهل بیت موج می‌زند، اما هنوز نكته‌ای در بین عموم مردم و حتی فرهیختگان علمی آن‌گونه كه باید و شاید مورد توجه جدی قرار نگرفته است و آن، اهتمام جدی به روایات و احادیثی است كه از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به ما رسیده است.
از آنجا كه خمیر مایه وجودی شیعه، معارف اهل بیت‌علیهم السلام است و در روایات بسیاری، خود حضرات معصومین علیهم السلام عموم شیعیان را به خواندن روایات و تدبر در آنها امر فرموده‌اند، از محضر مبارك حضرتعالی تقاضا داریم مؤمنین و متدینین و بخصوص فرهیختگان علمی را در خصوص اهتمام بیشتر به روایات حضرات معصومین ارشاد و راهنمایی فرمایید. جمعی از مؤمنین

 

بسم الله الرحمن الرحیم
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: انی خلفت فیكم الثقلین ان تمسكتم بهما لن تضلّوا ابداً كتاب الله و عترتی اهل بیتی، و لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض.

دو ركن قرآن و اهل بیت، روح اسلام و هویت اسلامی و دعوت این دین حنیف و تمام حقایق و بیان كلّ آنچه از غیب این عالم قابل بیان است می‌باشد و در معرض تفهیم و درك انسان‌ها قرار دارد.

بالاتر و برتر از معارفی كه از این دو مركز همواره در تراوش می‌باشد، معارفی نیست.

قرآن و سنّت و حدیث، همه‌ی حقایق است و همه‌ی حقایق در قرآن و حدیث است. افكار و همه‌ی ژرف‌نگری‌ها باید در این دو منطقه - كه وسعتش از وسعت فضای صد هزار میلیارد سال نوری بیشتر و بیشتر است- به كار افتد.
قرآن و حدیث، قرآن و تفسیر اهل بیت علیهم‌السّلام و علوم مأثور و احادیث شریفه، آثار نبویّه، معارف نهج البلاغه، صحیفه‌ی سجّادیه، صحیفه‌ی ثانیه و ثالثه و رابعه و خامسه، كتب شریف اربعه، گنجینه‌های ادعیه، موسوعه‌ی بحارالانوار، كتاب مكارم الاخلاق و ده‌ها و صدها اصل و كتاب، همه ذخائر گران‌بهایی هستند كه از جهت سنگینی معنوی از آسمان و زمین سنگین‌ترند.
تمامی اینها در اختیار بشر است و متأسفانه بیشتر و بلكه همه، جز افراد معدود، قدر و بهای این سرمایه را نمی‌دانند.
كلمات حضرت رسول صلی الله علیه و آله، اقیانوس‌هایی از علوم است و مشتمل بر دستورالعمل‌هایی است كه انسان در برابر آن متحیر می‌شود. كتاب «ناسخ التواریخ»، شش هزار حدیث از كلمات قصار پیامبر را نقل نموده كه مورد غفلت قرار گرفته است.
ثقة الاسلام كلینی اعلی الله مقامه، آن رجل عظیم در ارتباط با یكی از خطبه‌های امیر‌المؤمنین علیه‌السّلام كه در آغاز باب جوامع التوحید كافی، آن را روایت نموده است؛ می‌فرماید: هی كافیةٌ لِمَن طلب عِلمَ التّوحید اذا تدبّرها و فهم ما فیها فلو اجتمع ألسنَة الجنّ و الإنس، لیس فیها لسانُ نبیّ علی أن یبیّنوا التّوحید بمثل ما أتی به بأبی و اُمّی، ما قدروا علیه و لو لا إبانته علیه السّلام ما عَلِمَ الناس كیف یسلكون سبلَ التّوحید.
متأسفانه ما در زمانی واقع شده‌ایم كه برخی از اشخاص كه به اصطلاح دانش‌پژوه و اهل تحقیق و تعمّق شمرده می‌شوند، از این یگانه دریای علم و معرفت غافل مانده و چنان كه سزاوار است، قدر این نعمت را نمی‌دانند. و چه بسا به مكتب‌هایی نظر دوخته باشیم كه جز ظلمات و تاریكی و سرگردانی كسی را به جایی رهنما نیستند و سراب را به جای آب نشان می‌دهند. حقّاً حقّ این علوم، ناشناخته مانده و ادا نمی‌شود. خداوند همه را در كسب حقیقی معارف موفق و مؤید بدارد.
لطف الله صافی 24 ذی القعدة1432

 

 

شنبه / 30 مهر / 1390