جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
در اين موقع حساس تكليف همه، رعايت احكام شرع و حلال و حرام دين و امر به معروف و نهي از منكر است.

بسمه تعالی
مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی‌مدظله الشریف
سلام علیكم؛
احتراماً باستحضار حضرتعالی می‌رساند، با توجه به هجمه‌ی فرهنگی بی‌سابقه دشمنان علیه هویت و عزت و تمدن اسلامی، آنچه بیش از پیش لزوم آن آشكار و آشكارتر می‌شود عمل به آیه شریفه «ولتكن منكم أمة یدعون إلى الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنكر» است.
از طرفی روند بدحجابی در جامعه در حال گسترش است. بی‌بند و باری‌های اخلاقی در رسانه‌ها موج می‌زند. اختلاط‌زن ومرد در دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها به روند انحطاط مذهبی، علمی و صنعتی سرعت بخشیده است. و از سویی دیگر، بسیاری از مسلمانان به واجب شرعی خود یعنی امر به معروف و نهی از منكر عمل نمی‌كنند و آنان كه عمل می‌كنند به علت در اقلیت‌بودن و عدم حمایت از سوی سایرین راه به جائی نمی‌برند.
از سویی دیگر، نهادهای رسمی متكفل این امر مهم، آن طور كه باید به وظیفه خود عمل نمی‌كنند.

مرجع عزیز و گرانقدر! آیا وقت آن نرسیده است كه مسلمانان، و ارگان‌ها و نهادهای مربوطه این آیه را آویزه گوش خود قرار دهند و دست در دست هم، این واجب فراموش‌شده را زنده نمایند تا با كمك هم بتوانند ریشه‌های منكرات را در جامعه اسلامی بخشكانند و نیكی‌ها را جایگزین آن نمایند.

عاجزانه استدعا داریم توصیه گرانبهای خویش را در باب امر بمعروف و نهی از منكر مرقوم نمایید، امید است مورد عمل قرار بگیرد؟ با احترام و تشكر

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم
علیكم السلام و رحمة الله
از توجه و احساس وظیفه‌ی شما نسبت به دستورات دینی، تقدیر و تشكر می‌شود. همان‌طوری كه مرقوم داشته‌اید متأسفانه خلاف‌شرع‌‌ و منكرات در جامعه‌ی مسلمین رائج شده و موجب فساد اخلاق و انحراف گردیده است.
در این موقع حساس، تكلیف همه بدون استثناء، رعایت احكام شرع و حلال و حرام دین است، و هركس بر حسب توان خود باید امر به معروف و نهی از منكر نماید تا تدریجاً معروف، منكر نشود و منكر عنوان معروف پیدا نكند. همه باید بدانند تظاهر به بی‌حجابی كه شكستن حریم شرع مقدس و عادی‌نمودن گناه است و جنبه بدآموزی نیز دارد، اشاعه‌ی فساد محسوب می‌شود و حكومت باید با آن برخورد نماید. همچنین اختلاط بین زن و مرد نامحرم بخصوص در ادارات و مراكز علمی، مفاسدی بر آن مترتب است كه باعث انحطاط در فراگیری علوم می‌شود.
نهی از منكر وظیفه همه مسلمان‌ها است؛ هركس باید از خانواده و اطرافیان خود شروع كند و با بیان متین، نهی از منكر نماید. مسؤلان امر هم كه قدرت و توانائی دارند باید طبق وظیفه، اقدام نمایند و جلوی منكرات را بگیرند. اینجانب هم كراراً این مفاسد را به اولیاء امور تذكر داده‌ام و باز هم تذكر خواهم داد انشاء الله. خداوند همه را به انجام تكالیف و وظایف شرعی خود موفق بدارد.
11شوال المكرم 1432
لطف الله صافی
 

يكشنبه / 20 شهريور / 1390