جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف به جشن بزرگ ولادت با سعادت حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام در مدرسه علميّه حضرت وليّ عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف كهنوج/رجب المرجب1435

* امروز كه بر شیعه بودن خود افتخار می كنیم باید حقیقة هم پیرو واقعی آن امام عزیز باشیم. در صداقت و راستگویی، در امانت و وفای به عهد و پیمان، در دوری از گناه و خلاف شرع و در عبادت و بندگی، در اقامه نماز و ادای حقوق شرعیه، در خدمت به مردم بخصوص محرومین و بینوایان در دفاع از مظلوم و دشمنی با ظالم و بالاخره در پاك بودن زندگی و راه و روش آن، پیرو آن امام بزرگ باشیم.
* مردان و زنان ما باید از بهترین مردان و زنان در تعظیم شعائر دینی و اقامه امر به معروف و نهی از منكر باشند. زنان ما در حفظ حجاب و عفّت و پارسائی، الگو و اسوه برای زنان دنیا باشند.
* زمامداران و فرمانداران و مسئولان حكومتی همه و همه اگر می خواهند با مردم بوده و مردم آنها را دوست داشته باشند، باید روش حكومتی آن امام عادل و پیشوای دادگستر را دنبال نمایند، حقوق حقه مسلمانان را رعایت نموده و در مصرف بیت المال كمال دقّت و احتیاط را بنمایند و خود را خادم مردم بدانند و بر این خدمت بر ملّت منّت نگذارند و فقط رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را برای خود جلب نمایند.


 

بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله الحكیم: إنَّما وَلِیُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُه وَ الّذین آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلوةَ وَ یُؤتُونَ الزَّكوةَ وَ هُم رَاكِعُونَ
میلاد مسعود حضرت مولی الموحدین امام المسلمین و یعسوب الدین امیرالمؤمنین علیه افضل صلواة المصلین را به محضر مقدس قطب عالم امكان حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء و به همه شیعیان با اخلاص آن حضرت و شما عزیزان شركت كننده در این جشن باشكوه و نورانی، تبریك و تهنیت عرض می كنم.
از حقیر خواسته اند كه درباره فضایل و مناقب بی شمار آن حضرت عرضی داشته باشم ولی مگر می شود با این زبان الكن و با این بضاعت كم، عرض ادبی نمود؟.
حقیقت این است كه با جمله ها و كلماتی كه حروف آنها بیست و نه حرف بیشتر نیست نمی توان بزرگ بنده خاص و مخلص خدا را كه در آیات بسیاری از قرآن، خداوند متعال او را وصف و مدح  فرموده است توصیف و ستایش كرد.
آن وجود مقدّسی كه حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم درباره ایشان می فرماید:
لَوْ أَنَّ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَ الْغِیَاضَ أَقْلَامٌ وَ الْإِنْسَ‏ كُتَّابٌ‏ وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَكَ یَا أَبَا الْحَسَنِ
آری! اگر جن  و انس حسابگر و نویسنده شوند نمی توانند فضائل آن حضرت را بنویسند.
آنچه از آن امام بزرگ، رهبر موحدان و پیشوای مجاهدان، مدح و ستایش شده هر چه رسا و شیوا هم باشد، تنها به گوشه ای كوچك از عظمت های آن حضرت اشاره شده است. چهارده قرن است كه عالمان و حكیمان از او گفته اند و هنوز هم نتوانسته اند همه آنها را بازگو كنند.
هزاران كتاب در اطراف شخصیت آن امام عزیز نوشته شده و هزاران شعر درباره آن امام مهربان سروده شده و هزاران سخنران و ناطق  قوی درباره آن حضرت سخنرانی نموده اند، اما:
این شرح بی نهایت كز وصف یار گفتند * حرفی است از هزاران كاندر عبارت آمد
آری! همان گونه كه در احادیث شریفه بیان شده است، حضرت علی علیه السلام معجزه ای است كه خداوند به رسول گرامی اش حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله عطا فرمود؛ معجزه ای كه از همه معجزات انبیای گذشته، بزرگتر و حیرت انگیزتر است.
به ناچار باید زمین ادب را ببوسیم و خداوند متعال را به نعمت بزرگ ولایت آن حضرت و فرزندان بزرگوارش تا وجود مقدس حضرت ولی عصر علیه السلام حمد وسپاس بگوییم.
اینجانب فقط چند نكته خدمت عزیزان در این مجلس با عظمت كه به نور ولایت حضرت علی علیه السلام منوّر گشته است عرض می كنم:
نكته اول اینكه ما باید بر شیعه بودن خود افتخار كنیم و خدا را شاكر باشیم كه بعد از پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله، درب خانه باب علم پیامبر رفته و از ایشان پیروی نموده و راه نجات را در این خط مستقیم یافتیم كه پیامبر فرمود:
أنا مَدِینَةُ العِلمِ وَ عَلِیّ بَابُها
منم شهر علم و دانش و علی هم باب آن است.
اگر بخواهید حقیقت دین اسلام را بیابیم باید از این راه وارد شویم كه غیر آن، هلاكت، ضلالت و گمراهی است.
نكته دوم امروز كه بر شیعه بودن خود افتخار می كنیم باید حقیقة هم پیرو واقعی آن امام عزیز باشیم. در صداقت و راستگویی، در امانت و وفای به عهد و پیمان، در دوری از گناه و خلاف شرع و در عبادت و بندگی، در اقامه نماز و ادای حقوق شرعیه، در خدمت به مردم بخصوص محرومین و بینوایان در دفاع از مظلوم و دشمنی با ظالم و بالاخره در پاك بودن زندگی و راه و روش آن، پیرو آن امام بزرگ باشیم.
مردان و زنان ما باید از بهترین مردان و زنان در تعظیم شعائر دینی و اقامه امر به معروف و نهی از منكر باشند. زنان ما در حفظ حجاب و عفّت و پارسائی، الگو و اسوه برای زنان دنیا باشند.
و آخرین نكته این است كه زمامداران و فرمانداران و مسئولان حكومتی همه و همه اگر می خواهند با مردم بوده و مردم آنها را دوست داشته باشند، باید روش حكومتی آن امام عادل و پیشوای دادگستر را دنبال نمایند، حقوق حقه مسلمانان را رعایت نموده و در مصرف بیت المال كمال دقّت و احتیاط را بنمایند و خود را خادم مردم بدانند و بر این خدمت بر ملّت منّت نگذارند و فقط رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را برای خود جلب نمایند.
درود بر شما مردم شریف و غیور كهنوج؛ و سلام و تحیّت بر سربازان حوزه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و السلام علیكم و رحمة الله.
لطف الله صافی
12 رجب المرجب 1435
 

دوشنبه / 22 ارديبهشت / 1393