چهارشنبه: 1403/01/29
نسخه مناسب چاپSend by email
برخي از احكام عقد موقت

 

اذن پدر در ازدواج دختر باكره
س. آیا اذن پدر دختر در ازدواج موقت دختر باكره لازم است؟ اگر دختر رشیده باشد چطور؟
ج. به نظر اینجانب بنابر احتیاط واجب، اذن پدر یا جد پدری در ازدواج دختر باكره لازم است و چون مسأله بنابراحتیاط است، رجوع به مجتهد دیگری كه اذن را لازم نمی‌داند، با رعایت الاعلم فالاعلم جایز است.‌والله العالم

 

 

اجرای عقد موقت بدون اذن ولیّ
س. چنانچه عقد موقتی بدون اجازه پدر یا جد پدری صورت بگیرد، وظیفه چیست؟
ج. احتیاط این است كه یا ولیّ اذن بدهد و یا این‌كه زوج، مدت را ببخشد. بلی، چون مسأله بنابراحتیاط است، رجوع به مجتهد دیگری كه اذن را لازم نمی‌داند، با رعایت الاعلم فالاعلم جایز است.‌والله العالم

 

اذن پدر با شرط عدم دخول
س. اگر در عقد موقت شرط عدم دخول و عدم ازاله بكارت شود، آیا باز هم اذن ولیّ لازم است؟
ج. به نظر اینجانب بنابراحتیاط واجب، اذن پدر یا جد پدری در ازدواج دختر باكره لازم است و شروط مذكور در سؤال، ‌تأثیری در حكم ندارد.والله العالم

 

 

ازاله بكارت در غیر ازدواج و اذن ولیّ
س. دختری كه بر اثر كارهای ورزشی و یا زنا و ... بكارتش را از دست داده است، آیا در ازدواج به اذن پدر یا جد پدری نیاز دارد؟
ج. دختری كه بكارتش از طریق زنا و یا اموری غیر از ازدواج شرعی زائل شده، بنابر احتیاط واجب باید ازدواجش با اذن پدر یا جد پدری باشد.والله العالم

 

 

سبقت یكی از اولیا در اذن
س. اگر بین جدّ پدری و پدر در ازدواج دختر صغیره یا باكره رشیده اختلاف شد، قول كدام یك مقدم است؟
ج. هر یك از جد پدری یا پدر كه سبقت بر تزویج صغیره بنمایند، محلّی برای دیگری باقی نمی‌ماند، چون هر یك به طور استقلال ولایت دارند و ظاهراً نسبت به اذن در تزویج بالغه رشیده هم حكم كه بنابر احتیاط است همین است. والله العالم

 

 

متعه با كفار
س. ازدواج موقت با كفار، چه صورتی دارد؟
ج. ازدواج مرد مسلمان با زن كافر غیر اهل كتاب، حرام و باطل است؛ بلی، مرد مسلمان می‎تواند با كافر اهل كتاب ـ یهودی، مسیحی و زرتشتی ـ ازدواج موقت نماید.والله العالم

 

 

اذن پدر در دختران اهل كتاب
س. آیا اذن پدر در ازدواج موقت با دختران اهل كتاب شرط است؟
ج. چنانچه خود آنها در دین خود اذن پدر را شرط نمى‌دانند، رعایت آن لازم نیست.والله العالم

 

 

متعه زانیه و عدّه او
س. اگر كسی بخواهد زن زانیه را به متعه خود در آورد، آیا زن زانیه باید عده نگه دارد؟
ج. زنا عده ندارد، و متعه‌نمودن زانیه كراهت دارد.والله العالم

 

 

خواندن صیغه توسط مرد به وكالت از زن
س. آیا مرد می‌تواند به وكالت از زن، او را برای خود به عقد موقت درآورد؟
ج. مرد می‎تواند از طرف زن وكیل شود و او را برای خود به طور دائم یا غیردائم عقد كند ولی احتیاط مستحب آن است كه عقد را دو نفر بخوانند.والله العالم

 

 

قرائت صحیح مجری صیغه
س. آیا كسی كه قرآن می‌تواند بخواند ولی از نظر مخارج و لهجه خوب نیست، آیا می‌تواند صیغه نكاح؛ دائم و غیر دائم را جاری كند؟
ج. مجری صیغه باید كلمات را صحیح اداء كند و معنای قصد انشاء را بداند.والله العالم

 

 

عدم ذكر مدت در عقد موقت
س. چنانچه در عقد موقت، مدت ذكر نشود وظیفه چیست؟ آیا جدا شدن نیاز به طلاق دارد؟
ج. در فرض سؤال، چنانچه مدت ذكر نشود، حكم عقد دائم را دارد و اگر بخواهند جدا شوند جدایی باید با طلاق باشد.والله العالم

 

 

تبدیل عقد موقت به دائم
س. اگر بخواهیم عقد موقت را به عقد دائم تبدیل كنیم، چگونه عمل كنیم؟
ج. باید مدّت عقد موقت تمام شود و یا بقیّه مدت را، شوهر ببخشد و سپس عقد دائم خوانده شود و در غیر این صورت، عقد دائم باطل است.والله العالم

 

 

عقد 99 ساله
س. اجرای عقد موقت 99 ساله حكم عقد دائم دارد یا موقت؟
ج. حكم عقد موقت را دارد.والله العالم

 

 

ذكر مدت مجهول در عقد موقت
س. شخصی خانمی را به عقد موقت خود با مهر مشخص درآورده است و مدت را تا زمانی كه زوج مسكن مناسبی پیدا كند قرار داده‌اند. حال سؤال این است كه عقد اینها چه حكمی دارد؟
ج. در فرض سؤال، عقد مذكور مبدل به عقد دائم شده، زیرا مدت مجهول است و در حكم عدم ذكر مدت است.والله العالم

 

 

اجرای صیغه موقت در حال حیض
س. آیا خواندن صیغه موقت، در حالی كه زن در عادت ماهانه باشد، صحیح است؟
ج. اشكال ندارد؛ و پاك‌بودن زن در وقت خواندن عقد، شرط صحت عقد نیست.والله العالم

 

 

شاهد در عقد موقت
س. آیا عقد موقت نیاز به شاهد دارد؟
ج. در ازدواج دائم یا موقت، نیاز به حضور شاهد نیست.والله العالم

 

 

نقض شرط عدم دخول با رضایت زوجه
س. اگر در عقد موقت شرط عدم دخول و نزدیكی كنیم ولی بعد زن راضی به نزدیكی شود،‌ آیا نزدیكی جایز است؟
ج. اگر زوجه بعد از عقد راضی به نزدیكی شود، شوهر می‎تواند با او نزدیكی نماید.والله العالم

 

 

نفقه و ارث در عقد موقت
س. آیا زن در عقد موقت نفقه دارد و یا بعد از فوت شوهر از او ارث می‌برد؟
ج. نه حق نفقه دارد و نه از شوهر ارث می‎برد.والله العالم

 

 

شرط نفقه در عقد موقت
س. آیا می‌توان در عقد موقت، شرط نفقه را به صورت شرط نتیجه بیان نمود؟
ج. شرط نفقه در نكاح منقطع به نحو شرط فعل صحیح و بر زوج واجب است به شرط عمل كند لكن تخلف آن موجب حق فسخ نكاح نمی‌شود بلكه زوج اجبار به اداء نفقه می‌شود.والله العالم

 

 

شرط توارث در عقد موقت
س. آیا در عقد موقت، زوجین می‌توانند ارث‌بردن را شرط كنند؟
ج. مسأله مورد اشكال است؛ احتیاط در ترك شرط توارث است و در صورت اشتراط، احتیاط به تصالح با باقی ورثه است.والله العالم

 

 

اذن جهت خروج از منزل در عقد موقت
س. آیا خروج از منزل برای زنی كه صیغه موقت شده بدون اذن شوهر جایز است؟
ج. زنی كه متعه شده می‎تواند بدون اجازه شوهر از خانه بیرون برود. ولی اگر به واسطه بیرون‌رفتن، حق شوهر از بین می‎رود، بیرون‌رفتن او حرام است. والله العالم

 

 

مهریه با بذل مدت
س. با مردی عقد موقت كردم. هنوز مدت عقد باقی مانده بود كه زوج مدت را بخشید. آیا همه مهریه به بنده تعلق می‌گیرد؟
ج. چنان‌چه دخول صورت گرفته، باید تمام مهریه را بدهد و اگر دخول نبوده، باید نصف آن را بدهد.والله العالم

 

 

قبول قول زن در عدم وجود ولیّ یا عدم بكارت و یائسه‌بودن
س. اگر كسی با زنی بخواهد ازدواج موقت كند و زن بگوید كه من ولیّ (پدر یا جد پدری) ندارم یا ثیّبه (غیر باكره) و یا یائسه هستم، آیا می توان او را تصدیق كرد؟
ج. اگر بگوید پدر یا جد پدری ندارم، به احتیاط واجب قولش قبول نیست و باید فحص شود و اگر بگوید یائسه‌ام نباید حرف او را قبول كرد ولی اگر بگوید شوهر ندارم و احتمال صدق در باره او داده شود قبول است و فحص هم لازم نیست. بلی، اگر متهمه باشد احوط فحص است.والله العالم

 

 

ازدواج دختر باكره بدون ولیّ
س. دختری كه پدرش فوت كرده و جد پدری هم ندارد. آیا در ازدواج موقت نیاز به اذن كسی دارد؟
ج. اگر دختر باكره‌ای، پدر یا جد پدری ندارد، جز اجازه و رضایت خود دختر بالغه رشیده اجازه دیگری لازم نیست.والله العالم

 

 

بذل مدت عقد موقت برای اجرای عقد دائم
س. در بین مردم مسلمان رسم است كه قبل از جاری شدن صیغه دائم بین زوج و زوجه، صیغه محرمیت جاری می‌شود. آیا در هنگام جاری‌شدن صیغه دائم، بخشش مدت باقیمانده صیغه محرمیت و موقت از طرف زوج واجب است یا خیر؟
ج. بلی، باید مدت را ببخشد و اگر نبخشد، صیغه عقد دائم صحیح نیست.والله العالم

 

 

 

 

 

 

 

شنبه / 3 دى / 1390