جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام مرجع عاليقدر حضرت آيت اللّه العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف به همايش «قرآن كريم و ميراث رضوي»/سبزوار- ربيع الثاني 1435

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قَالَ اللهُ الحَكیمُ: إنَّ هذَا القُرآنَ یَهدِی لِلَّتی هِیَ أقوَم

 

اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیِّ بنِ مُوسَی الرِّضَا المُرتَضی الإمَامِ التَّقِی النَّقِی وَ حُجَّتكَ عَلی مَن فَوقَ الأرضِ وَ مَن تَحتَ الثَّری الصِّدیق الشَّهید صلوةً كثیرةً نامِیةً زاكیةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرةً مُتَرادِفةً

با عرض سلام و ادب به خادمان قرآن كریم و عزیزان شركت كننده در این همایش نورانی كه به عنوان قرآن كریم و میراث رضوی برپا شده است، مطالبی را به عرض می‌رسانم.

سخن درباره قرآن كریم و میراث رضوی آن قدر با اهمیت است كه اشخاصی كه در درجات بالایی از علم هستند نمی‌توانند حق مطلب را اداء نمایند. باید درباره قرآن كریم، آورنده بزرگ آن حضرت رسول اكرم و حضرات معصومین علیهم السلام بگویند و ما از بیانات گُهر بار آنها استفاده كنیم.

پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «هُوَ النُّورُ المُبینُ وَ الحَبلُ المَتینُ» قرآن نور است و مردمی را كه طالب تقرّب به خداوند و نیك بختی دنیا و آخرت باشند به راه‌های سلام و آسایش هدایت می‌كند و از تاریكی‌ها، خارج و به روشنایی می‌رساند.

پیام‌های قرآنی همه نجات بخش، انسان ساز، سعادت آفرین و اعلام آزادی حقیقی و اعلان جایگاه رفیع انسانیّت است. پیام‌های عدالت پرور، ستم ستیز و نابود كننده استعمار، استعباد و استحقار است.

قرآن كریم معجزه باقیه و برهان حقانیت رسالات همه انبیاء و وحی است. علم هر چه پیش برود، بر قرآن سبقت نمی‌گیرد.

قرآن، دانشمندان را به تفكّر و اندیشیدن در عالم آفرینش و كشف اسرار و خواص عناصر بی شمار نهفته در كاینات تشویق می‌نماید. امروز قرآن برای دنیای معاصر بیشتر از آن كه برای دنیای عصر جاهلیت كتاب بود، كتاب و هدایت است.

این حركت قرآن پژوهشی و قرآن شناسی در دانشگاه‌ها در زمانی كه خلأ معنویت، بشر را در تنگ‌های تاریك و بن بست‌ها قرار داده و از استراحت و اطمینان قلب محروم نموده است، خدمتی بزرگ به عالم انسانیّت است و بسیار مایه افتخار و سرافرازی است كه دانشگاهیان كشور در صف مقدم دعوت جهانیان به قرآن هستند.

خوشبختانه این غنای قرآنی با ولایت اهل بیت علیهم السلام (ثقلین)، مسلمانان را از انحراف ضلالت و تفسیرهای تحریف آمیز دیگران مصون و محفوظ می‌دارد. اگر جامعه ما، ادارات، بازار و مراكز علمی و فرهنگی ما با قرآن آشنا باشند و از اهل بیت علیهم السلام كسب نور و فضیلت نمایند، تاریكی‌ها به نور، و جهل به علم و دانش، و ضلالت و گمراهی به هدایت و حقیقت، و دروغ و ستم به صداقت و عدالت مبدّل می‌گردد.

امروز دوای همه دردهای كشورهای اسلامی، تمسّك به قرآن و اهل بیت علیهم السلام است كه پیامبر اكرم حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله فرمودند: مَا إن تَمَسَّكتُم بِهِما لَن تَضِلُّوا بَعدی أبَداً

در پایان از همه دانشگاهیان عزیز و مردم شریف سبزوار كه در طول تاریخ اسلام تعبّد و صداقت و تعهّد خود را به دستورات شرع مقدّس ثابت نموده‌اند و بخصوص از مسئولان محترم همایش تقدیر و تشكر می‌كنم. إن شاء الله تعالی مشمول عنایات حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه باشید.                   

     والسلام علیكم و رحمةالله و بركاته

16ربیع الثانی 1435

 

دوشنبه / 28 بهمن / 1392