جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف به نشست علمي اساتيد محترم قرآني حوزه علميه قم

* قرآن كریم پیش از آن كه كتاب چهارده قرن قبل و كتاب جوامع كوچك دنیا باشد، كتاب امروز و جامعه بزرگ جهانی است و پیش از آن كه كتاب امروز باشد، كتاب فرداها و عصرهای آینده است.
* امروز می توان با صدای بلند و رسا به مسلمانان بلكه به مردم جهان اعلام نمود كه یگانه راه جبران خسارت ها و ترمیم ضعف ها، بازگشت به قرآن است.
* باید به هشدار حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله در حدیث متواتر ثقلین توجه داشته باشیم كه پرواز به سوی مدارج و معارج قُرب الهی با دو بال محكم قرآن و عترت صورت می گیرد و با ترك هر كدام، پرواز امكان پذیر نیست.

 

 


 

بسم اللّه الرحمن  الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلوة والسلام علی سید الأنبیاء والمرسلین أبی القاسم محمد وآله الطیبین الطاهرین سیما بقیة الله فی الأرضین و اللّعن علی أعدائهم اجمعین.
قال الله الحكیم فی كتابه الكریم:
«یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ»
السلام علیكم و رحمة الله و بركاته
  با عرض ادب و احترام به حضرات علما، فضلا و دانشمندان محترمی كه زینت افزای این جلسه شریف قرآنی هستند و با تجلیل از مقام عالی مفسران گران قدری كه خدمات بسیار زیادی به جوامع علمی و مراكز دینی و مذهبی نموده و جهان علم و دانش، مدیون آن بزرگان است.
  توفیق بزرگی را كه برای اساتید عالی قدر حوزه علمیه قم به دست آمده كه به تفسیر قرآن كریم اهمیت داده و از این نعمت بزرگ الهی؛ هم خود و هم طلاب محترم استفاده می نمایند تبریك عرض نموده و موفقیت بیشتر این عزیزان را از خداوند متعال مسألت دارم. حقیر هم فرصت را غنیمت شمرده، عرایضی را تقدیم محضر می كنم:
قرآن كریم یگانه اثر بی همتا و باقی و پایدار رسالت خدا و وحی نازل بر تمام انبیا و معجزه جاوید دین اسلام است. از طرفی، برهان حقانیت همه ادیان حقه آسمانی و عالم غیب و نور هدایت و شفا و رحمت برای جهانیان است.
قرآن كریم پیش از آن كه كتاب چهارده قرن پیش و كتاب جوامع كوچك دنیا باشد، كتاب امروز و جامعه بزرگ جهانی است و پیش از آن كه كتاب امروز باشد، كتاب فرداها و عصرهای آینده است.
مجد و عظمت مسلمانان در گذشته و امروز، همه در سایه تعالیم قرآن است و هر سستی و كمبودی كه در هر عصر و زمان در اركان جامعه مسلمین پیدا شده، در اثر دوری از قرآن و هدایت های آن بوده و هست.
امروز می توان با صدای بلند و رسا به مسلمانان بلكه به مردم جهان اعلام نمود كه یگانه راه جبران خسارت ها و ترمیم ضعف ها، بازگشت به قرآن است.
و لذا می توان گفت: بهترین خدمت به جوامع به خصوص نسل جوان، قرآنی شدن و قرآنی ساختن جامعه است. هدایت های قرآن را باید همه جا ببریم و همه جا با قرآن باشیم. در خانه ها، مدارس، دانشگاه ها، حوزه ها، مؤسسات و ادارات، بازارها و در شهرها و روستاها، همه جا باید قرآن را ببریم و همه را با قرآن آشنا سازیم.
همه باید به قرآن استشهاد كنند و از قرآن الهام بگیرند. كلام همه باید قرآنی باشد؛ شعار همه باید قرآنی باشد؛ هدف و مقصد همه باید قرآنی باشد و مبلّغان ما باید مبلّغان قرآنی باشند و از قرآن بگویند.
استاد حوزه و دانشگاه باید از قرآن بگویند و دانشجو و طلبه را به فهم و تدبّر در معارف نورانی آن سوق دهند. البته واضح است كه در این حركت بزرگ، باید به هشدار حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله در حدیث متواتر ثقلین توجه داشته باشیم كه پرواز به سوی مدارج و معارج قرب الهی با دو بال محكم قرآن و عترت صورت می گیرد و با ترك هر كدام، پرواز امكان پذیر نیست و خوشبختانه امروز حوزه های علمی ما از این دو ركن بزرگ اسلامی استفاده ها نموده و اساساً پایه های معرفتی حوزه بر آنها نهاده شده است و اساتید بزرگوار حوزه به آنها توجه كامل دارند.
در نهایت از حركت زیبا و با عظمتی كه در حوزه های علمیه ایجاد شده است و اساتید معظم خودشان را موظف به نشر و ترویج معارف وحیانی این كتاب مقدس و معارف نورانی اهل البیت علیهم السلام می دانند و نیز استقبال خوبی كه طلاب عزیز از آن داشته و در كلاس های تفسیر شركت فعال دارند تقدیر و تشكر می نمایم؛ انشاء الله تعالی همه مورد عنایت خاصه حضرت ولی الله الاعظم قطب عالم امكان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار گرفته و قلب مقدس آن امام عزیز از همگان مسرور و خوشنود باشند.
انشاء الله تعالی همیشه در ظل بلند قرآن بوده و با تمسّك به عِدل قرآن اهل البیت علیهم السلام موفق باشید.
والسلام علیكم و رحمة الله
24 محرم الحرام 1435
لطف الله صافی

 

پنجشنبه / 7 آذر / 1392