شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آيت الله العظمي صافي به همايش سفيران ولايت در تجليل از صحيفه سجاديه

بسم الله الرحمن الرحیم

 قال اللّه تعالى : «ادْعُونِی   أَسْتَجِبْ  لَكُمْ »

با سلام و احترام به عزیزان شركت‌كننده در این همایش روحانی و معنوی كه با عطر دل‌نشین صحیفه سجادیه معطّر گشته و با نورانیت ادعیه مأثوره از ائمه معصومین علیهم السلام منوّر گردیده است.
در درجه اول باید اذعان و اعتراف داشته باشیم كه زبان ما الكن و ناتوان است از اینكه درباره این كتاب بزرگ تربیتی، علمی و معرفتی - كه آن را به حق، زبور آل محمد علیهم السلام نامیده‌اند- سخنی عرض كنیم ولی از این باب كه «ما لا یُدرَك كُلُّه لا یُترَك كلُّه» مطالبی را فقط به عنوان تذكر و یادآوری برای دوستان عرض می‌كنم:
كتاب صحیفه سجادیه كه از لسان مبارك امام زین العابدین سید الساجدین و نور العارفین حضرت علی بن الحسین علیه السلام در مقام عبودیت، خضوع و خشوع به درگاه ذات لایزال الهی با حالت ابتهال و تضرّع و زاری عرض شده است همه‌اش برای انسان‌های تشنه‌ی معارف زلال توحیدی، درس و حكمت و دانش است؛ درس خداشناسی، پیامبر شناسی و امام شناسی؛ درس مكارم بزرگ اخلاقی، درس سخن‌گفتن انسان نیازمند با خالق هستی، درس عبودیت و بندگی‌نمودن، درس عزّت و شرف انسانی، درس خدمت به بندگان، درس حرّیت و فداكاری، درس مبارزه با ظلم و ستمگری، درس رهایی از تعلّقات نفسانی و مبارزه با هوای نفس، درس حقوق انسان‌ها بر یكدیگر؛ حقوق پدر و مادر به فرزندان و حقوق فرزندان بر والدین و بالاخره درس بنده‌ی راستین خدابودن و انسان‌زیستن است.

امروز ما می‌توانیم با سربلندی تمام به دنیا اعلام كنیم عالی‌ترین دانشگاه علم، معرفت و اخلاق در دین مقدس اسلام و آن هم در پناه كتاب شریف «صحیفه سجادیه» به روی همه شیفتگان اخلاق و معرفت گشوده شده و همه می‌توانند در این دانشگاه به فرا خور حال خود، كسب فیض نموده و معنای واقعی انسان‌بودن و راه درست و صحیح سعادت و تكامل را درك نمایند.

دعاهای صحیفه سجادیه همه  به خصوص دعای مكارم الاخلاق، منشور بلند زندگی و سند چشم‌انداز قرون و اعصار مردم دنیا می‌باشد.
حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما همه باید درس صحیفه‌شناسی را سرلوحه دروس معرفتی و اعتقادی خود قرار دهند تا بتوانند به افق‌های بالای معرفة الله و معرفت نفس برسند.
متأسفانه، ما و بسیاری از مسلمانان از این دستور بزرگ زندگی غافل گشته‌ایم. اگر همین دعای مكارم الأخلاق برای ملت و دولت‌های اسلامی دستور العمل قرار می‌گرفت این همه جنایات، قتل، آدم‌كشی‌ها و بداخلاقی‌ها وجود نداشت.
شما امروز وضعیت بسیار اسفناك كشورهای اسلامی را ببینید. چرا باید این همه مسلمان‌كشی باشد؟!
چرا این همه ذلّت و سرافكندگی در مقابل كفّار و دشمنان اسلام وجود دارد؟!
چرا اختلاف در میان صفوف مسلمانان افتاده و دشمن از این اختلافات كمال استفاده را می‌برد؟!
آیا غیر از این است كه مسلمانان از معارف بلند قرآن كریم و اهل بیت علیهم‌السلام و ادعیه مأثوره دور گردیده‌‌اند؟!
در خاتمه از همه شركت‌كنندگان محترم در این همایش مذهبی و علمی، كمال تقدیر و تشكر می‌گردد و مزید توفیقات همگان را در خدمت به اسلام و نشر حقایق نورانی اهل بیت علیهم السلام در ظل عنایات حضرت بقیة الاعظم ارواح العالمین له الفدا مسألت دارم وفّقكم الله لمرضاته. والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته
26 شوال المكرم 1434
لطف الله صافی

 

 

چهارشنبه / 13 شهريور / 1392