جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمي صافي به مناسبت افتتاح پژوهشگاه قرآن و حديث

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی اشرف الوری محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین.
قال الله تبارك و تعالی:«... إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا» ،
و قال الله تبارك و تعالی:« لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» .
با عرض سلام و ادب و احترام به حضرات اساتید بزرگوار، فضلای محترم و عزیزان حاضر در این جلسه نورانی و با شكوه، افتتاح مركزی مقدس و با عظمت برای فهم و درك حقایق و دقایق معارف قرآن كریم و احادیث اهل البیت علیهم السلام كه به نام پژوهشگاه قرآن و حدیث نام گذاری شده است را به مؤسسة عالی علمی فرهنگی دار الحدیث تبریك و تهنیت می‌گویم این مؤسسه محترم كه افتخار دارد وصیت جاویدان پیامبر اكرم حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله در باره ثقلین را در جامعه عینیت بخشد و به آن عمل نماید باید برخود ببالد و براین توفیق بزرگ شاكر باشد.

دین مقدس اسلام از آغازین زمان طلوع و نورافشانی آفتاب هدایت و دعوت تا امروز و تا عصر ظهور و الی یوم القیامه بر دو ركن محكم و عظیم استوار بوده و هست كه مرور زمان و لیل و نهار و اعصار و ادوار آن را كهنه نمی‌سازد و همواره مانند روز نخست، نو و جدید مانده و خواهد ماند. و همچون كل منظومه‌ها و كهكشان‌ها و ثوابت عِلوی و سِفلی ثابت و برقرار است. این دو ركن خلل ناپذیر نخست قرآن مجید، وحی اصل و اصیل الهی و كتاب باقی و معجزه خالده‌ای است كه برهان حقّانیت همه دعوت‌های آسمانی و خاتمیت دین اسلام است.

و دوم، در كنار و همراه آن سنّت و حدیث و علوم مأثوره از حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله و اوصیاء اهل بیت آن حضرت علیهم السلام است كه عِدل قرآن كریم می‌باشند.
این دو ركن، روح اسلام و هویت اسلام و دعوت این دین حنیف و تمام حقایق و بیان كلّ آنچه از باطن جهان و غیب این عالم قابل بیان است، می‌باشد و در معرض تفهیم و درك انسان‌ها و فرشتگان قرار دارد.
بالاتر و برتر از معارفی كه از این دو مركز همواره در تراوش و فیض‌بخشی می‌باشد، معارفی نیست. قرآن و سنّت و حدیث، همه حقایق است و همه‌ی حقایق در قرآن و حدیث است. افكار و همه كاوش‌ها و ژرف‌نگری‌ها باید در این دو منطقه كه وسعتش از وسعت فضای صد هزار میلیارد سال نوری بیشتر و بیشتر است به كار افتد. قرآن و حدیث، قرآن و تفسیر اهل بیت علیهم السّلام و علوم مأثور و احادیث شریفه، آثار نبویّه، معارف نهج البلاغه، صحیفة سجّادیه، صحیفه ثانیه و ثالثه و رابعه و خامسه، كتب شریف اربعه، گنجینه‌های ادعیه، موسوعه بحارالانوار، كتاب مكارم الاخلاق و ده‌ها و صدها اصل و كتاب، همه ذخائر گرانبهایی هستند كه از جهت سنگینی معنوی از آسمان و زمین سنگین‌ترند. تمامی اینها در اختیار بشر است و متأسفانه بیشتر و بلكه همه، جز افراد معدود، قدر و بهای این سرمایه و نعمت الهی را نمی‌دانند.
عالم از بهره‌مندی از این آثار و این احادیث حكمت و موعظه و درس‌های بی‌شمار، سیر و ترقی دارد و به سوی كمال و رشد، حركت می‌نماید.
آری! اگر بگوئیم دلیلی ظاهرتر بر عالم غیب از قرآن و از سنّت و حدیث نیست، مبالغه نكرده‌ایم.
تراوش این علوم از بیت نبوی صلی الله علیه و آله از آیات عظیمه‌ی نادره و دلایل شافیه‌ی كافیه بر وجود خداوند متعال است.
متأسفانه ما در زمانی واقع شده‌ایم كه برخی از اشخاص كه به اصطلاح دانش‌پژوه و اهل تحقیق و تعمّق شمرده می‌شوند، از این یگانه دریای علم و معرفت غافل مانده و چنان كه سزاوار است، قدر این نعمت را نمی‌دانند و چه بسا كه به مكتب‌هایی نظر دوخته باشیم كه جز ظلمات و تاریكی و سرگردانی كسی را به جایی رهنما نیستند و سراب را به جای آب نشان می‌دهند. حقّاً حقّ این علوم، ناشناخته مانده و ادا نمی‌شود.
افتتاح پژوهشگاه قرآن و حدیث از این جهت ارزشمند است كه ان شاءالله تعالی آغاز حركتی است شایان برای آشنائی بیشتر با علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام، و امروز حوزه‌های علمیه و مراكز دینی و فرهنگی عهده دار مسئولیت بزرگی می‌باشند كه باید همه و همه با حركت جهادی و یك نهضت بزرگ فرهنگی تشنگان معنویت و حقیقت را از چشمه جوشان قرآن و حدیث سیراب نموده و با استفاده از وسایل ارتباطی جدید قله‌های بزرگ علمی را فتح نموده و پرچم اسلام عزیز را در سراسر جهان به اهتزاز درآورند اینجانب از خداوند متعال مسئلت دارم كه خدمات و تلاش همه خدمتگزاران به قرآن و حدیث را به لطف و كرمش قبول فرموده و مقبول نظر حضرت صاحب الزمان مولانا المهدی ارواح العالمین له الفداء قرار دهد.
توفیقات بیشتر بزرگواران را در پیشبرد اهداف مقدسی كه دارند آرزومندم والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته
27رمضان المبارك1434
لطف الله صافی

 

سه شنبه / 15 مرداد / 1392