جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف به همايش نكوداشت علّامه محمّد ابراهيم كلباسي قدّس سره/اصفهان 1391

* تقدیر از بزرگان و نخبگان عالم انسانیّت و یاد و تذكّر سیره و رفتار آنان و الگو و اسوه قرار دادن ایشان، سیره‌ای قرآنی و برنامه‌ای وحیانی است.
* رجال دین و خیر و اصلاح و هدایت و ارشاد و خادمان بشریّت با تفاوت درجات و مراتبی كه دارند همه، سابقه و پرونده انسان و انسانیّت می‌باشند.
* عالم و زعیم بزرگ آیة ‌الله العظمی حاج محمّد ابراهیم كلباسی قدّس‌سره تجسّم اخلاق اسلامی و در زهد و پارسایی در زمان خود، كم‌نظیر یا بی‌بدیل بود و در اسم و وصف، شباهت به حضرت ابراهیم خلیل داشت كه خدا او را به عنوان «اوّاه حلیم» توصیف فرموده است.
* بزرگداشت مثل آیة ‌الله العظمی كلباسی ره، بزرگداشت علم، بزرگداشت فقه، بزرگداشت تسلّط بر نفس و بالاخره بزرگداشت دین و مذهب است.


 

 

بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله تعالى: «إِنَّ إِبْراهیمَ لَأَوَّاهٌ حَلیمٌ‏»
السلام علیكم و رحمة ‌الله
با عرض ادب و احترام و تجلیل از این اجتماع نورانی؛
تقدیر از بزرگان و نخبگان عالم انسانیّت و یاد و تذكّر سیره و رفتار آنان و الگو و اسوه قرار دادن ایشان، سیره‌ای است قرآنی و برنامه‌ای است وحیانی.
نباید رجال دین و خیر و اصلاح و هدایت و ارشاد و خادمان بشریّت، نامشان فراموش شود. باید همواره از آنها، همه درس بگیرند و در مكتب تربیت آنها آموزش ببیند. در كل، این صنف از اصناف بشر با تفاوت درجات و مراتبی كه دارند همه، سابقه و پرونده انسان و انسانیّت می‌باشند. این نوعی كه به تاج كرامت «وَ لَقَدْ كرَّمْنَا بَنی‌آدمَ» مفتخر گردیده و ظهورشان و حضورشان همه پس از كریمه «إنّی أعْلَمُ مَا لاتَعْلَمُونَ» پاسخ فعلی به ملائكه و جلوه‌ی مقام قدسی انسانیّت است، در صف اول این گل‌های سرسبد عالم خلقت، انبیاء عظام و اوصیاء كرام آنها قرار دارند و در رأس همه، وجود مبارك شخص اول ممكنات خواجه‌ی كائنات حضرت رسول الله محمّد بن عبدالله و اهل بیت آن حضرت صلوات الله علیهم اجمعین می‌باشند كه در عصر حاضر تمام تشخّص این صنف طراز اول به وجود كثیر الجود حضرت بقیة الله مولانا و مولی الثقلین خلیفة ‌الله فی الارضین حضرت مهدی ارواح العالمین له الفدا، قائم است و در درجه‌ی بعد، ارائه این هویّت قدوسی و ملكوتیّت و معنویّت انسانی به وسیله‌ی شاگردان و تربیت‌شدگان مكتب اهل بیت علیهم‌السلام، حافظان علوم و آثار آنان در طیّ قرون و اعصار می‌باشد.
از قرن اول و دوم و سوم، اصحاب بزرگ ائمه طاهرین علیهم‌السلام و راویان عالی‌مقام حدیث به این منصب اعلی مفتخر بودند. امّت در علم و فقه و حدیث، وام‌دار این طبقه می‌باشند و در اعصار بعد، از زمانی كه غیبت كبری آغاز شد، حفظ این آثار و علوم دین و معارف قرآن و احادیث شریفه به وسیله‌ی بزرگان و توابع و مشاهیری، مانند كلینی و صدوق و شیخ طوسی و صدها رجال علم محفوظ و برقرار ماند و رشته‌ی تألیف و تصنیف در علوم اسلامی ادامه یافت كه نمونه‌ی آن در عصر حاضر، كتاب شریف «جامع الاحادیث» است كه با امتیازات فنّی خاصی به امر استاد بزرگ ما حضرت آیت‌الله العظمی آقای بروجردی قدّس الله نفسه الزكیة تدوین و جمع‌آوری شد.
یكی از بزرگان این مكتب جهانی علم و فقه و حدیث و اجتهاد - كه به حق از مفاخر بزرگ شیعه و پیروان راستین ائمه طاهرین صلوات‌الله علیهم اجمعین و تجسّم اخلاق اسلامی و در زهد و پارسایی در زمان خود، كم‌نظیر یا بی‌بدیل بود- عالم و زعیم بزرگ آیة ‌الله العظمی حاج محمّد ابراهیم كلباسی قدّس‌سره است كه در اسم و وصف، شباهت به حضرت ابراهیم خلیل داشت كه خدا او را به عنوان «اوّاه حلیم» توصیف فرموده است.
مرحوم آیة الله العظمی كلباسی نیز حسب آنچه از مقامات معنوی و خوف از خدا و پرهیزگاری از او نقل می‌شود از مصادیق این عنوان است. باید حیات ایشان، سیره‌ی ایشان، تلاششان در احیاء دین و امر اهل بیت علیهم‌السلام و امر به معروف و نهی از منكر و تربیت علماء و ورع و پارسایی مخصوصاً احتیاط در تصرّف در وجوه شرعیه بازگو شود تا نسل جدید روحانیّت و طلاب عزیز و عموم از آن درس بگیرند.
خودسازی، قناعت، وارستگی، عبادت و التزام بر آداب دین حتّی مواظبت بر مستحبّات و ترك مكروهات را فرا بگیریم. ما بسیار نیازمند تفكّر در زندگی این بزرگان و مقایسه‌ی آن با حالات خودمان می‌باشیم. آن بزرگوار دارای مقامات بزرگ علمی و صاحب كتاب‌های قیّمه فقهی است كه در نوع خود كم نظیر و مورد استفاده‌ی علماء و فضلاء می‌باشد.
بزرگداشت مثل ایشان، بزرگداشت علم، بزرگداشت فقه، بزرگداشت تسلّط بر نفس و بالاخره بزرگداشت دین و مذهب است؛ أغدق الله علی روحه الطیب من سحائب رحمته و اعلی درجته فی درجات العلماء الذین مدادهم افضل من دماء الشهداء.
ربیع الثانی 1434 هـ.ق
لطف الله صافی
 

چهارشنبه / 16 اسفند / 1391