جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمي صافي به همايش بزرگداشت آيت الله العظمي سيد نعمت الله جزائري اعلي الله مقامه الشريف

* مرحوم آیت الله العظمی سید نعمت الله جزائری یكی از استوانه‌های مكتب جهانی علم و فقه و حدیث و اجتهاد و تجسّم اخلاق اسلامی و در زهد و پارسایی و قناعت و مناعت طبع، كم‌نظیر و در یك كلمه او نعمت بزرگ الهی برای مردم با ایمان و سالكان طریق هدایت و بندگی بود.
* مرحوم آیت الله العظمی جزائری در جمع‌آوری كتاب گران‌سنگ بحار الأنوار، یار و كمك‌كار بزرگی برای مرحوم علامه مجلسی ره بود.
* همایش تجلیل از سید نعمت الله جزائری و امثال آن آثار و بركات خوبی انشاءالله در شناختن علماء و مفاخر دین به نسل جدید دارد و از كوچكترین كارهایی است كه ما توانسته‌ایم در معرّفی آن بزرگواران انجام دهیم.


 

 

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلّی الله علی سیّدنا و نبیّنا حبیب اله العالمین أبی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین.
قال   اللّه تعالى:
«ضَرَبَ   اللَّهُ   مَثَلاً  كَلِمَةً   طَیِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ   أَصْلُها ثابِتٌ  وَ فَرْعُها فِی  السَّماء  تُؤْتی ‏ أُكُلَها  كُلَّ  حینٍ   بِإِذْنِ   رَبِّها»
السلام علیكم و رحمة الله
   با عرض ادب و احترام خدمت حضّار محترم، حضرات علماء اعلام و دانشمندان بزرگوار و نخبگانی كه در این همایش باشكوه تشریف‌فرما شده‌اند مطالبی را به عرض می‌رسانم:
   مدرسه عالی تشیّع و مكتب نورانی اهل البیت علیهم‌السلام در طول تاریخ و مرور اعصار، فرزانگان و رجال عظیم الشأن و علمای عالی‌مقامی را پرورش داده كه هر كدام در عصر خود از نوابغ و بزرگان عالم انسانیّت و خادمان حقیقی دانش و معرفت و اساتید علوم و معارف و پاسداران دعوت انبیاء و راهنمای به سوی خدا بوده‌اند.
   این شخصیّت‌های دینی و استوانه‌های بزرگ ایمان، پاسدار ارزش‌های والا و حافظ حدود و ثغور صراط مستقیم و مانع از نفوذ شیاطین و ابطال مبطلین و چراغ فروزان هدایت و تقوی و راستی و عدالت بوده‌اند.
   یكی از این بزرگ‌مردان كه در آسمان علم و فقاهت و معارف قرآن و مكتب اهل بیت علیهم‌السلام مانند آفتاب درخشید، بزرگ‌فقیه عالیقدر و محقّق عصر و صاحب كمالات بزرگ انسانی و فضایل اخلاقی مرحوم آیت الله العظمی سید نعمت الله جزائری اعلی الله مقامه الشریف بود.
   او یكی از استوانه‌های مكتب جهانی علم و فقه و حدیث و اجتهاد بود كه به حق از مفاخر بزرگ شیعه و از پیروان راستین ائمه طاهرین صلوات الله علیهم اجمعین و تجسّم اخلاق اسلامی، و در زهد و پارسایی و قناعت و مناعت طبع كم‌نظیر و در یك كلمه او نعمت بزرگ الهی برای مردم با ایمان و سالكان طریق هدایت و بندگی بود.
   مرحوم آیت الله العظمی جزائری صاحب ده‌ها كتاب نفیس فقهی، حدیثی، تفسیری، اصولی و تاریخی بود كه هر كدام آنها از اهمیت خاصی برخوردار و دارای ارزش والا و بالای علمی است و نیز آن بزرگوار در جمع‌آوری كتاب گران‌سنگ بحار الأنوار، یار و كمك‌كار بزرگ برای مرحوم علامه مجلسی بود چنانچه خودش می‌گوید: «من در وقت تألیف بحار الأنوار شب و روز در خدمت علامه مجلسی بودم و در حل بعض احادیث مشكله با همدیگر بحث می‌كردیم و همیشه در خدمت ایشان بودم.»
   اینجانب چه بگویم درباره چنین شخصیت بزرگ جهان علم و ادب كه به حق ستاره‌ای بود كه در آسمان مكتب حقه تشیع نورافشانی می‌كرد و امروز ما در مقابل یك این‌چنین بزرگانی قرار گرفته‌ایم. آیا می‌توان حق آنان را به جامعه انسانیّت اداء نمود؟
   این همایش و همایش‌های دیگر كه آثار و بركات خوبی انشاءالله در شناختن علماء و مفاخر دین به نسل جدید دارد از كوچكترین كارهایی است كه ما توانسته‌ایم در معرّفی آن بزرگواران انجام دهیم.
   آنان حق بزرگی دارند و ما انشاءالله بتوانیم افكار بلند و آرمان‌های مقدس آنان را برای تشنگان علم و ادب بازگو كنیم و الگوهای بزرگ كمال و رشد و ترقّی بشریت را به مردم معرّفی نماییم.
   در پایان از تمام بزرگان و عزیزانی كه این همایش با عظمت را برگزار نموده‌اند تقدیر و تشكّر می‌نمایم و توفیقات همگان را در ظلّ عنایات حضرت ولی الله الاعظم ارواح العالمین له الفدا مسئلت دارم.
16ربیع الثانی1434/لطف الله صافی

 

 

چهارشنبه / 9 اسفند / 1391