پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آيت اللّه العظمي صافي به كنگره جهاني سيره‌پژوهي امام هادي عليه‌السّلام

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلوة والسّلام علی سیّد الأنبیاء والمرسلین ابی‌القاسم محمد و آله الطاهرین سیما بقیة‌الله فی الأرضین.

قال الله تعالی: «وَ جَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَ أَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ»[1]

و قال الله تعالی: «أُولئِكَ الَّذِینَ هَدَى اللهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ»[2]

و قال سبحانه تعالی: «إِنَّمَاأَنتَ مُنذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ»[3]

السلام علیكم و رحمة ‌الله

با عرض تبریك به عزیزان و شخصیّت‌های محترمی كه در این همایش هدایت‌افزا و سیره‌پژوهی حضرت امام هادی علیه‌السّلام شركت نموده‌اند به طور خلاصه و مختصر عرض می‌كنم كه امام هادی علیه‌السّلام در عصر خودشان با وجود موانع سیاسی و مزاحمات حكّام زمان در حفاظت و حراست از فرهنگ تشیّع - كه همان فرهنگ راستین اسلام است- وظایف ولائی و امامت خود را به بهترین نحو انجام دادند و بزرگانی را در علوم اسلامی مخصوصاً تفسیر و حدیث تربیت نمودند كه هر كدام، از اساتید فنّ و مصابیح هدایت بودند.

در كرائم اخلاق و معالی صفات، دوست و دشمن به عظمت مقام آن حضرت اتفاق داشتند. آن حضرت دهمین امام از ائمه اثنی‌عشر علیهم‌السّلام می‌باشند كه در اخبار متواتره از فریقین، پیغمبر اكرم صلّی‌الله علیه وآله وسلّم به آنها بشارت داده است. اسناد این روایات بیشتر از حدّ تواتر است و در كتب مسانید و صحاح و جوامع اهل سنّت این روایات كه بر غیر ائمه اثنی‌عشر علیهم‌السّلام قابل انطباق نیست روایت شده است. آن حضرت به اسم و به رسم و رفتار، مصداق «وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ» بود.

وظیفه ما این است كه احادیث شریفه و علومی را كه از آن حضرت روایت شده بیاموزیم و هدایت‌های آن حضرت را در زندگی معنوی و ایمانی و اخلاقی سرمشق زندگی قرار دهیم.

امروز یكی از بزرگترین میراث گران‌بهای آن حضرت زیارت جامعه كبیره است كه مشحون از معارف بلند ولائی در معرفی مقالات عالیه ائمه معصومین علیهم‌السّلام می‌باشد و باید در حوزه‌های علمیه و مراكز علمی ما تفسیر و تبیین شود.

امروز ما در معرّفی الگوهای انسانیّت كه سعادت دنیا و آخرت را برای ما در گفتار و رفتار خود نشان داده‌اند مقصّر هستیم.

وظیفه دانشمندان در این زمان كه دشمنان می‌خواهند جوانان عزیزان ما را از هدایت‌های الهی محروم نمایند بسیار سنگین است. امّید است این همایش‌ها برای شناخت بزرگان دین - كه همه هادیان امّت هستند- موفّق بوده و بتوانند گوشه‌ای از دین خود را به اسلام عزیز و قرآن ادا نمایند.

حقیر از همه شركت‌كنندگان و گردانندگان این جلسه باشكوه تشكّر نموده و مزید توفیقات همگان را از خداوند متعال در ظلّ عنایات حضرت بقیة‌الله الأعظم ارواح العالمین له الفداء مسألت دارم. و السلام علیكم و رحمة‌الله و بركاته

12 ذی‌الحجة الحرام1433

لطف الله صافی

 

[1]. سوره انبیاء، آیه 73.

[2]. سوره انعام، آیه50.

[3]. سوره رعد، آیه 70.

 

دوشنبه / 8 آبان / 1391