جمعه: 1403/02/7
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام مرجع عاليقدر جهان تشيّع حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني‌مدظله‌الوارف به مناسبت سال‌روز ازدواج حضرت علي‌ و حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليهما و آغاز هفته ازدواج

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی:

)وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً((1)

با تقدیم عرض تبریك سال‌روز ازدواج ملكوتی و پیوند قدوسی بانوی بانوان جهان و سیده نساء عالمیان حضرت فاطمه زهرا عصمة الله الكبری با حضرت خلیفة الله العظمی امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیهما به پیشگاه اقدس ذخیرة الله و بقیّته مولانا المهدی أرواح العالمین له الفدا، این آیات شریفه را كه بیان تجلیل و تكریم ذات مقدّس ربوبیت و الوهیت عزّ اسمه از این مصاهرت رحمانی و ربّانی است به همه برادران و خواهران ایمانی با شاد‌باش‌های مشحون به معانی ولائی هدیه می‌نمایم:

)هُوَ الَّذی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ كانَ رَبُّكَ قَدیراً((2)

)مَرَجَ‏ الْبَحْرَیْنِ‏ یَلْتَقِیانِ‏ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ(‏ (3)

و سپس فرصت را غنیمت شمرده، به همگان، به همه خانواده‌ها، به همه پدران و مادران، به همه جوانان عزیز پسران و دختران و به همه كسانی كه می‌توانند به این هشداری كه به عرض می‌رسانم پاسخ مثبت بدهند، ‌به نویسندگان، به روزنامه‌نگاران، به گویندگان و وعّاظ و كسانی كه می‌توانند نسل حاضر را هدایت نمایند، به آنان كه با كمك‌های اقتصادی و مادّی توان اقدام و فداكاری دارند هشدار می‌دهم كه پدیده بی‌رغبتی جوانان دختر و پسر به ازدواج، صیانت جامعه، عزّت و اخلاق جامعه، بنیاد مقدّس خانواده و عائله و آسایش روحی جوانان را تهدید می‌نماید.

سنّتی كه در اسلام تا حدّی بر آن تأكید شده است كه رسول اكرم صلّی‌الله علیه و آله در شأن و قدر آن می‌فرماید: «النِّكَاحُ‏ سُنَّتِی‏ فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی»(4) باید در جامعه اسلامی مورد تشویق و ترویج باشد.

این همه جوان پسر و دختر بی‌همسر مناسب شأن و اخلاق اسلامی نیست. پسران و دختران سالمند بدون همسر هر چه بیشتر شود، علامت نقص اجتماعی است و هر چه كمتر باشد، علامت كمال جامعه و التزام به اخلاق اسلامی است.

نامه‌های بسیاری از این جوانان به ما می‌رسد كه بسیار ناراحت‌كننده است. غریزه جنسی از قوی‌ترین غزائر است و باید به آن پاسخ داده شود.

پدران و مادران مسئولند. برنامه‌ها را باید آسان گرفت، شرایط باید در كمال اختصار باشد. در روایات است كه اگر به كسی كه دین و اخلاق او پسندیده باشد و به خواستگاری آمد و به عبارت دیگر كفو بود، جواب نفی بدهید، معرض فتنه و فساد بزرگ در زمین است.(5)

از عبادات بسیار بزرگ، سعی در ازدواج پسر و دختر و بنیادسازی و تشكیل عائله است كه این كار خدمت به امنیّت جامعه می‌باشد.

اینجانب با اطّلاعاتی كه دارم این روی‌گردانی از ازدواج را بسیار خطرناك می‌دانم. در اسلام، سعادت جوان، ‌سعادت خانواده، ‌سعادت پسر و دختر در این است كه این سنّت حسنه را به تأخیر نیندازند و از این همه مصالح، منافع و دفع مفاسد چشم‌پوشی نكنند.

این كم نیست و خیلی بالا و با معنی است كه می‌فرماید: «هر كس ازدواج كند، نصف دین یا دو ثلث دین خود را مالك شده است.»(6)

اولیاء دین، بزرگان، مصلحان و خیرخواهان عالم بشریّت كه این همه سفارش به افراد نموده‌اند اهمّیت موضوع را در نظر داشته‌اند.

همسرداری، دین و ایمان و اخلاق انسان را بیمه می‌نماید و نشاط‌بخش و آرامش‌آفرین است.

به پدران و مادران توصیه می‌كنم كه با فرزندان خود همراهی كنید. روی سلیقه‌های شخصی خودتان موجب تأخیر این برنامه سرنوشت‌ساز نشوید. مسئول تأخیر ازدواج فرزندان - كه گاه موجب محرومیّت آنها می‌شود- نشوید. تشریفات زائد را كنار بگذارید و مهریّه‌ها را مناسب قرار دهید و همه با توكّل و اعتماد به خداوند متعال اقدام نمایید كه انشاء‌الله تعالی جامعه‌ای با نشاط، شاداب و مطابق دستورات اسلامی داشته باشیم. والسلام علیكم و رحمة ‌الله و بركاته

لطف الله صافی

اول ذی الحجة الحرام 1433

 

پی‌نوشت‌ها:

1. سوره روم،‌ آیه 21.

2. سوره فرقان، آیه54.

3. سوره الرحمن، آیات20-19.

4. بحار الأنوار، ج‏100، باب1، حدیث 23.

5. مستدرك الوسائل، ج14، باب 24، حدیث16466.

6. كافی، ج‏5، ص328، حدیث1؛ مستدرك الوسائل، ج‏14، باب1، حدیث 16331.

چهارشنبه / 26 مهر / 1391