پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني‌ به همايش بزرگداشت علامه آيت‌الله محمد تقي نجفي اصفهاني‌رحمه‌الله

 

 بسم الله الرحمن الرحیم

یَرْفَعِ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ/مجادله،11.
مدرسه تشیّع و مكتب اهل بیت‌ علیهم‌السلام در طول تاریخ و مرور اعصار، فرزانگان و رجال عظیم‌الشأن و علمای عالی‌مقامی پرورش ‌داده كه هر كدام در عصر خود، از نوابغ و بزرگان عالم انسانیت و خادمان حقیقی دانش و معرفت و اساتید علوم و معارف، و پاسداران دعوت انبیا و راهنمایان بشریت به سوی خدا بوده‌اند.
این شخصیت‌های دین و استوانه‌های ایمان، پاسدار ارزش‌های والا و حافظ حدود و ثغور صراط مستقیم و مانع از نفوذ شیاطین و ابطال مبطلین بوده‌اند و بشارت نبی اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در حق آنان صادق بوده و هست كه فرمود: یحمل هذا الدین فی كل قرن عدول ینفون عنه تأویل المبطلین و تحریف الغالین و انتحال الجاهلین.
به راستی انوار و بركات علم و تبلیغ و هدایت علما و فقهای عالیقدر در هر عصری، در لمعان و درخشان بوده و هست.

یكی از این بزرگ‌مردان - كه در سپهر علم و فقاهت و معارف قرآن و مكتب اهل بیت‌علیهم السلام مانند آفتاب درخشید و مدرسه علم مخصوصاً اصول فقه را بازسازی و تجدید نمود-، بزرگ‌فقیه عالیقدر و محقق یگانه عصر، مؤلف كتاب وزین مشحون به تحقیقات عالیه هدایة ‌المسترشدین فی شرح معالم الدین است كه از آثار گران‌بها و مورد استفاده اعاظم و اساتید بزرگ و حلال مشكلات علمی عمیق شد.

در بین تلامذه‌ی فقیه نامدار و با عظمت و افتخار جهان معرفت و حقیقت، شیخ جعفر كاشف الغطاء به چنان موقعیت و مقامی در علم و فقه رسید كه استاد، او را به شرف مصاهرت خود برگزید.
آری! ابوالاعاظم و الاكابر و المراجع شیخ محمدتقی نجفی قدس سره در شهر ایوانكی متولد شد و در جوار روضه مقدسه علویه علی من ثاوی فیه آلاف السلام و التحیة تحت عنایات حضرت مولا علیه السلام به مقامات بلند علم و تحقیق نایل گردید و سپس در خطه اصفهان و كشور ایران مسكن گزید و در مدرسه‌ خود، علمای بزرگ كه از شمار مفاخر بودند تربیت كرد و بیت علم و فقاهت و جهاد و هدایتی را افتتاح نمود كه در آن فرزندان او خلفاً‌ عن سلف، پرچم‌دار زعامت و مرجعیت و دفاع از دین بودند.
اعاظم و اجلاء و نامدارانی كه همه در عصر خود پرچم اعلاء تشیع را به دوش گرفته و منشأ خدمات بزرگ و آثار علمی و خیرات و صدقات شدند.
آیات الله العظام آقای شیخ محمد باقر نجفی فرزند بلاواسطه و آقای شیخ محمدحسین و آقای شیخ محمدتقی آقانجفی و آقای شیخ محمد علی ثقة‌الاسلام و آقای حاج آقا نورالله و حاج آقا جمال و آقا شیخ محمدرضا صاحب وقایة و حاج شیخ مهدی همگان خلفاً ‌عن سلف از مشاهیر طائفه حقه و زعماء ‌ملت بودند. برادر بزرگوار او آیت اللّه آقای حاج شیخ محمدحسین نیز در علم و مقام با او همطراز بود، و كتاب فصول او نیز در ردیف هدایة المسترشدین است اعلی الهد مقامهم و رفع درجاتهم.
بزرگداشت چنین شخصیت و بیت بزرگی، بزرگداشت فضیلت و جهاد و علم و فقاهت است. اینجانب از همه عزیزانی كه افتخار برگزاری این همایش با عظمت را دارند تشكر و تقدیر می‌نمایم و امیدوارم كه جامعه اسلامی ما و مردم متدین ایوان‌كی و نواحی آن با الگوگرفتن از زندگی سراسر افتخار این بزرگان دین، راه و اندیشه آنان را ادامه دهند و میراث بزرگ دانشمندان را نگهداری و به آیندگان ابلاغ نمایند.
والسلام علیكم و رحمة الله
لطف الله صافی

19 محرم الحرام 1433

 

يكشنبه / 27 آذر / 1390