شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آيت الله العظمي صافي به مناسبت گرامي‌داشت روز پزشك

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله الحكیم : و من احیاها فكانمّا احیا الناس جمیعاً
از اركان بزرگ مدنیت و اجتماع متمدن، اهمیت دادن به دانش مقدس پزشكی و گرامی‌داشت این علم شریف است. دانشی كه تندرستی و سلامت جسم و بلكه روح و در حدّی حفظ بقای حیات بشر به آن وابسته است و ترقی و تكامل آن باید سرلوحه‌ی اقدامات خیر و اصلاحات در كشور باشد.
بر حسب روایات یكی از سه چیزی كه در درجه نخست، مردم به آن نیازمند هستند پزشك است. فن پزشكی قداست و اعتبار خاص دارد و به عناوین عالی از وسایل كسب تقرب به خداوند متعال است.
معالجه و درمان بیمار كه از یك طبیب با اخلاص و با حوصله و خوش‌برخورد انجام می‌شود، جهاد است و تبسم پزشك بر روی بیمار از حسنات است.
پزشكان بر تمام مردم حق بسیار عظیم و بزرگ دارند و همه مقامات و همه‌ مسئولین باید از این نخبگان بشری تجلیل نمایند و به آنها افتخار كنند. مراكز درمانی و دانشكده‌های پزشكی همانند حوزه‌های علمیه برای ما قداست و مزیت خاصی دارند. همه باید قدردان پزشكان با ایمانی باشیم كه برای سلامت مردم و بهبودی بیماران از جان خود مایه گذاشته و برای آنها فقط درمان بیمار اصل و هدف می‌باشد.

باید اذعان نمود كه یكی از عوامل پیشرفت در علم پزشكی در جهان در طول تاریخ، تعالیم عالیه‌ی اسلام و تجلیل و احترام این دین مقدس به اطبّاء و تشویق به فراگیری این فن شریف می‌باشد كه سرآمد پزشكان جهان از مسلمانان و به خصوص از ایرانیان می‌باشند و این برای همه مسلمانان افتخار بسیار بزرگی است كه دین ما برای همه علومی كه در خدمت بشریت می‌باشند به ویژه برای پزشكی اعتبار و اهمیت بسیار زیادی را قائل می‌باشد.

همه روزها روز قدردانی از پزشك و روز تجلیل از خادمان سلامت جامعه است پزشكانی كه باحوصله و ملایمت و بردباری با بیماران خود رفتار نموده و لذت معنوی این كار را بر همه لذت‌های دنیائی ترجیح می‌دهند و برای خود ثواب بسیار زیادی را كسب می‌نمایند.
اینجانب روز پزشك را به پزشكان عزیز تبریك گفته و مزید توفیقات و خدمات آنها و هم‌چنین پیشرفت و ترقی روزافزون كشور را در این فن شریف و سایر علوم مورد نیاز از خداوند متعال مسألت دارم.
و السلام علیكم و رحمة الله
22 رمضان المبارك 1432
لطف الله صافی

چهارشنبه / 2 شهريور / 1390