جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آيت الله العظمي صافي به همايش نقش مراجع تقليد و روحانيت در حماسه‌ي دفاع مقدس

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالى:
وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاء وَلَكِن لاَّ تَشْعُرُون
(سورة البقرة/ آیه 154)
حادثه‌ی عظیم دفاع مقدس و دفع حمله و هجوم وحشیانه و به ظاهر برانداز انقلاب اسلامی، و روبرو شدن شجاعان و جوانان مسلمان با ارتش و نیروی بسیار قوی و مستظهر به استكبار جهانی و حكومت‌های دست نشانده‌ی منطقه، از حوادث بزرگ تاریخ و یكی از درخشان‌ترین مظاهر قوّتِ ایمانِ به خداوند متعال و شهادت‌طلبی است.
هیچ یك از سیاست‌مداران دنیا و قدرت‌های بزرگ كه مُشوِّق صدام در این هجوم وحشیانه بودند، احتمال بروز چنین استقامت و مقاومتی را در آن شرایط نمی‌دادند و تقریباً حمله و هجوم به انقلاب را به حدّت و شدّت با براندازی آن حتمی می‌دانستند.

این نیرویی كه از آستین شیعیان و مردم ولائی ایران بیرون آمد، اگر در هجوم چنگیز و مغول به ایران ظاهر شده بود، آن خرابی و قتل‌عام‌ها پیش نمی‌آمد؛ ولی آن افكار صوفیانه و راحت‌طلبانه كجا و شعار «هیهات منا الذله»‌ مردم ما كجا؟

تا دنیا برقرار است وقایع این دفاع مقدس پیام‌بخش و ایمان آفرین است و هر چه گفته شود و نوشته شود، در توصیف آن كم است.
این دفاع مقدس، ظهور آیات قرآن مجید مثل «بِنَصْرِ اللَّهِ یَنصُرُ مَن یَشَاء»، ظهور قدرت دین و اعتقاد به ولایت حضرت صاحب الامر مولانا المهدی ارواح العالمین له الفداء، ظهور علاقه بشر به حیات جاوید و قرب خدا و گذشت از تمام دنیا و از جان جوانانِ عزیز در راه خدا و اعزاز كلمة الله بود و برای همه‌ی مسلمان‌ها، افتخار‌آفرین و برای بشریت، نشانِ پایگاهِ بلندِ مقامِ انسانیت بود.
در این دفاع و قربانگاه، صدها هزار قربانی‌ مخلص و پاك‌سرشت، در راه خدا، از همه‌ی اقشار و اصناف این كشور فداكاری كردند. همه، پیش‌گام و پیش‌قدم در این میدان مقدس از هم سبقت می‌جستند كه برای تحسین از این واقعه‌ی تاریخ، باید همواره همایش‌ها برقرار شود و ایثار و جانبازی عاشقان لقاء الله را بازگو كنند و به نسل‌های آینده برسانند و پیام‌های عزت‌آفرینِ اسلام‌خواهی آنان را همیشه در گوش داشته باشند كه در میدان پاسداریِ از احكام اسلام و ولایت حضرت ولی الله صاحب الامر ارواح العالمین له الفداء ثابت بمانند و ندای الله‌اكبر و افتخار به اسلام، قرآن، ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام و التزام به تعالیم و معارف مكتب اهل بیت علیهم السلام همواره بلندآوازه باشد.
نقش بی‌بدیل روحانیت، علماء، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و مراجع بزرگوار تقلید در این دفاع مقدس نقشی پایه‌ای، حركت بخش و نهضت‌آفرین بود؛ یعنی منهای روحانیت این برنامه‌ی الهی و خالصِ اسلامی تحقق نمی‌یافت؛ همه از روحانیت الهام گرفته بودند و این روحانیت، مراجع، حوزه، تبلیغات اسلامی و مراسم عاشورایی بود كه آن جوانان و نوجوانان پاكدل را آن‌چنان شیفته‌ی شهادت نمود كه این فرصت را برای كسب فوز به شهادت و دفاع از دین غنیمت شمردند.
همه‌ی شهدا از روحانیت هستند و شهدای روحانی هم، همه با هم شریك در یك جبهه هستند. الحقّ از دین یاری كردند و تاریخ فداكاری‌های صدر اسلام و مجاهدان بدر، احد و احزاب را تجدید نمودند.
و امّا امروز؛ همه، از زن و مرد بخصوص مسئولین و مدیران، باید احساس مسئولیت كنند؛ باید از این صراط مستقیم و مكتب، پاسداری و به آن در كمال استحكام عمل كنند‌. ضعف و سستی و واپس‌گرائی در اسلام وجود ندارد. شعائر اسلام، سنت‌های دین و حجاب پایدار بماند و اختلاط زن و مرد و تظاهر بر محرمات، همه باید متروك و ممنوع شود.
هرگونه كوتاهی در این موارد، از هر كه باشد، سبب آزردگی ارواح شهدا و نگرانی خاطر شریف شخص صاحب عصر، ولیّ زمان ارواح العالمین له الفداء می‌شود؛ فلذا امروز همه و به خصوص روحانیت در این جبهه كه جبهه‌ی فرهنگی و تعهدِ عمل به احكام است، وظیفه‌ی سنگینی بر عهده دارند.
باید در مقابل تهاجم دشمنان اسلام و قرآن عزیز هوشیار و بیدار باشیم و با آمادگی كامل و با حفظ دست‌آوردهای این دفاع مقدس، از حاكمیت فقه نورانی اهل بیت علیهم‌السلام دفاع نمائیم و مخصوصاً مسئولین با اجرای صد در صدی احكام قرآن، مردم را به اسلام و انقلاب و نظام خوش‌بین و امیدوار كنند و الا در مقابل ارواح شهیدان همه و همه باید پاسخگو باشند.
والسّلام علیكم و رحمة الله و بركاته
22 جمادی الثانیه 1432
لطف الله صافی

پنجشنبه / 5 خرداد / 1390