جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آيت الله العظمي صافي به همايش بزرگداشت مرحوم آيت الله وحيد بهبهاني

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» (مجادله/11)

السلام علیكم و رحمة الله
بلاد و امصار و مناطق و اقطار، همه ارض الله‌اند؛ و چنانكه امیر المؤمنین در توصیف دنیا فرمودند: «مسجد انبیاء‌الله و مهبط ملائكةالله و متجر اولیاء‌الله می‌باشند.» اما به واسطة جهات و ویژگی‌های خاص بر بلاد دیگر شرف و فضیلت می‌یابند و حتی در یك منطقه و یك شهر نیز، قطعه‌های اراضی آن، از جهات معنوی ـ و به واسطة وقایعی كه در آنها روی داده باشد و به نسبت مقدسی مشرف شده باشند ـ ارزش بیشتری می‌یابند و خلاصه تا آنجا كه مصداق «فی بیوت اذن الله ان ترفع» می‌باشند كه وقتی ابوبكر از حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله در مورد بیت علی و فاطمه علیهماالسلام، سؤال كرد جواب فرمود: مِن افاضلها؛ خانة علی و زهرا علیهماالسلام از فاضل‌ترین آن بیوت است و بیوت منتسب به اهل بیت علیهم السلام مولد و مكان ولادت رسول خدا صلی الله علیه و آله ـ و مقامات و مشاهدی كه متأسفانه فرقه وهابیه هدم و برانداختن آنها را شعار خود قرار داده‌اند ـ همه اماكنی است كه در آن اماكن، زمینة تقرب به خدا بیشتر است. حرمین شریفین، كربلای معلی، روضات همه ائمه طاهرین علیهم السلام و امامزاده‌های واجب الاحترام و مقابر علمای اعلام و مراكز مقدس دیگر، همه فضیلت دارند. به این لحاظ همه شهرهایی كه محل پرورش اشخاص بزرگ، صلحا و علمای عالی‌مقام بوده‌اند از اعتبار خاص برخوردارند كه باید اهالی این شهرها حرمت این مواطن را نگاه دارند و نسبت آن را عزیز و گرامی دارند. باید قداست شهرهایی مثل شهر مكه و مدینه، كربلا و نجف همیشه محفوظ باشد.
در میان بلادی كه به واسطة انتساب بزرگان علم و فقاهت و تربیت‌شدگان مكتب اهل بیت علیهم السلام شهرت یافته‌اند، شهرهایی مثل قم، حله، طوس می‌باشند.
از جمله شهر‌هایی كه به واسطة انتساب به یكی از رجال بزرگ و كم‌نظیر علم و عمل و جهاد و تلاش و كوشش در راه اعلاء كلمة الله و حفظ ثغور و حدود دینی و مذهبی، دارای شهرت و صاحب نام است بهبهان ـ شهر وحید بهبهانی ـ است.
آری! وحید بهبهانی؛ همین دو كلمه اما یك دنیا معنا، معلم البشر و مجدد مذهب و صاحب شصت اثر و كتاب علمی در اصول و فروع در ردّ شبهات، وحید بهبهانی و فرزند علامه‌اش آقا محمد علی، صاحب كتاب «خیراتیه» و «مقامع‌الفضل»، وحید بهبهانی كه سلفاً و خلفاً افتخار جامعة علم و حوزه‌های علمیه است.
وحید بهبهانی كه اگر او و فرزندش نبودند، و كج‌اندیشی‌هایی را كه پیدا شده بود افشا نمی‌كردند تا امروز حتی بسا بعضی در اشتباه می‌ماندند. او و فرزند بزرگوارش الحق در دو جبهه، كج‌اندیشی‌ها را برطرف كرده و وظیفة یك عالم موفق و فقیه اهل بیت علهیم‌السلام را كه حفظ و حراست از دین است به بهترین صورت انجام دادند.
وحید بهبهانی، یعنی عالم یگانة نستوه، نه گوشه‌گیر و نه بی‌تفاوت و منزوی؛ عالم صاحب آثار، آمر به معروف و ناهی از منكر؛ نگه‌دارندة دین و اسلام و غیرتمند، همه از صفات این مرد برجسته است.
حقیر همایش و بزرگداشت چنین شخصیتی را به همه تبریك عرض می‌كنم. همگان باید زحمات چنین رجالی را فراموش نكنیم و سیره و رفتار آنها را سرمشق قرار دهیم.
اهالی شهر مذهبی بهبهان بیشتر باید به این نام و این شخصیت افتخار كنند و امید است زحمات همة عزیزانی كه در انجام این برنامه‌ها به قصد آشنا كردن بیشتر جامعه و مفاخر دین و تعهدات مذهبی اقدام می‌كنند مقبول درگاه اقدس حضرت بقیة الله ارواح العالمین له الفدا قرار بگیرد.

26 شوال المكرم 1431
مطابق با 13 مهرماه 1389
لطف الله صافی

شنبه / 17 مهر / 1389