جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام مر جع عاليقدر حضرت آيت‌اللّه العظمي صافي به همايش طرح نسيم رحمت در استان ايلام

بسم اللّه الرحمن الرحیم

قال رسول الله صلی الله علیه و آله
إن لله فی ایام دهركم نفحات ألا فتعرّضوا لها؛

‌در ایام زندگی شما نسیم‌های روح‌بخش الهی می‌وزد پس مواظب باشید آنها را از دست ندهید و خودتان را در مسیر آنها قرار دهید.

با تبریك سالروز ولادت كریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها. ‌استان ایلام از دیرباز دارای مردمانی متدین و غیور بوده و از جمله مناطقی است كه اهالی آن همگی شیعه و از پیروان قرآن و مكتب اهل‌البیت علیهم‌السلام می‌باشند. اینجانب طرح جامع فرهنگی اجتماعی نسیم رحمت را مبنای خیر و بركت برای مردم سرافراز ایلام می‌دانم.
عزیزان من!
قرآن مجید، وحی الهی و كتاب دین و عقیده و توحید و نسخه كامله درمان دردهای اجتماعی وكتاب حكمت و بشارت و موعظه و هدایت و در كل، كتاب حیات و زندگی و راهنمای راه كمال دنیا و آخرت و عروج به معارج بلند انسانی و روحانی است.
قرآن كریم نسخه‌ای بی‌بدیل و شفابخش برای نجات جوامع بشری و اصلاح روش‌های زندگی است و به استوارترین راه رهنمون می‌شود.
إن هذا القرآن یهدی للتی هی أقوم
قرآن پیش از اینكه كتاب چهارده قرن گذشته باشد، كتاب این عصر و عصرهای آینده است و احترام به آن، التزام به دستورات قرآن و بكاربستن تعالیم آن است.
بیان ساده و متقن قرآن، برترین راهنما برای همه سطوح جامعه است و بایستی با نگاه عالمانه و وسیع و گسترده و عمیق به مفاهیم قرآنی به بهره‌مندی از آن در تمام حوزه‌ها اعم از برنامه‌ریزی، ‌تربیتی، ‌مشاوره‌ای و اجتماعی پرداخت تا گامی در راه رسیدن به مدینه فاضله و تحقق حیات طیبه باشد و باید به دنبال روزی باشیم كه تمام شئون معرفتی، تربیتی و مدیریتی به قرآن كریم اتكاء داشته باشد.
باید ‌جامعه ‌قرآنی، ‌حكومت‌ ‌قرآنی و نظام ‌قرآنی، ‌مساجد و مدارس و مجامع و كتابخانه‌ها، ‌بازار و اقتصاد و خانه و خیابان، تعلیم و تربیت و فرهنگ و روابط زن و مرد، مواضع بانوان و برنامه‌ها همه قرآنی باشد و این مدل قرآنی هرگز محقق نخواهد شد مگر آن‌كه به انسان كامل و معصوم علیه‌السلام كه قرآن مجسم است رجوع نمود و تمسك به قرآن مجید باید با تمسك به عترت علیهم‌السلام همراه باشد تا شخص از گمراهی و ضلالت در امان قرار بگیرد كه بر حسب حدیث متواتر ثقلین فقط امان از گمراهی، به تمسك قرآن و عترت حاصل می‌شود و تفسیر قرآن مجید تنها با تفسیر اهل‌البیت‌علیهم‌السلام حجت و معتبر است.
امید است طرح جامع فرهنگی اجتماعی نسیم رحمت، مبنای خیر و بركت برای مردم سرافراز ایلام باشد و برای ترویج معارف اسلامی و مفاهیم قرآنی و تقویت مبانی اعتقادی و اشاعه نشاط دینی و توسعه ره‌آوردهای عینی قرآن در زندگی مؤثر بوده و منشأ شبهه‌زدایی دینی در كل جامعه شود.

اجرای این طرح در استان ایلام كه به همت مسئولین متعهد و محترم استان دنبال شده است و نگاه پیشگیرانه از آسیب‌ها را به دنبال دارد اقدامی قابل تحسین و تكریم است.
خوشبختانه هم‌اكنون نیز مردم غیور استان ایلام همچون اسلاف متدین خویش زمینه پذیرش معارف قرآن و استعداد نیل به كمالات حقیقی را دارند كه با مساعدت دانشمندان دینی و علماء محترم استان، اجرای این طرح را محقق خواهند ساخت. توفیقات روزافزون و دوام خدمت به قرآن را برای همگان در ظل عنایات حضرت بقیة الله الاعظم ارواح‌العالمین له الفدا از خداوند متعال خواستارم.

لطف‌اللّه صافی
28 شوال المكرم1431

 

شنبه / 17 مهر / 1389