پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آيت الله العظمي صافي به همايش قرآن و دانشگاه/ آبان 88- دانشگاه خواجه نصير

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم. صدق الله العلی العظیم

السلام علیكم و رحمة الله و بركاته
با تبریك هفته قرآن و دانشگاه به جمیع دانشگاهیان و دانشجویان عزیز و اساتید محترم و تعظیم و تكریم از این حركت مقدس قرآنی كه نویدبخش فتح قله‌های حقایق و درس علوم وحیانی و معارف عمیق قرآنی است به طور اجمال و برای اینكه اینجانب نیز در این خوان گسترده علم و بصیرت و بینش و فوائد رحمانی آن با كمال خضوع شركت كرده باشم، توجه آن جمع دانشور و معارف‌پرور را به معانی و پیام‌های بلند و ژرف عمیقی كه از همین آیه شریفه استفاده می‌شود جلب می‌نمایم.

حق این است كه اگرچه در طول چهارده قرن قرآن‌پژوهشی و كاوش و تحقیق و بررسی هدایت‌های قرآن همواره ادامه داشته و در شعب مختلف علوم قرآنی علمای بزرگ و دانشمندان عالی‌مقام و مفسران نامدار و تفكر آن همواره رو به جلو بوده‌اند ولی باید گفت هنوز هم در كلاس‌های نخست و آغاز كارند و نورافشانی قرآن به مرور اعصار بیشتر و بیشتر می‌شود.

تفاسیری كه برای قرآن مجید نوشته شده هم از جهت محتوا و هم از جهت حجم بسیار با اهمیت و با عظمت است؛ تنها یك دوره تفسیری كه به دستور حلف بن احمد سامانی و توسط گروهی از علمای عصر او نوشته شد، حجم آن به قدری بزرگ بود كه كتابخانه‌ وسیعی را شامل می‌شد. حتی بیگانگان منصف در برابر این كتاب آسمانی سرِ خضوع و احترام بر زمین گزارده‌اند و قرآن بیش از اینكه كتاب چهارده قرن گذشته باشد كتاب این عصر و عصر‌های آینده است.
گرایش دانشگاه‌های عزیز به قرآن‌پژوهی و آشنایی بیشتر با كتاب جداً در زمان ما در خور كمال تقدیر و تحسین است. امید است كه این برنامه روز به روز مورد استقبال بیشتر قرار گیرد و یگانه عِدل قرآن حضرت بقیة الله مولانا المهدی ارواحنا له الفدا كه به موجب حدیث متواتر ثقلین عِدل حاضر قرآن مجید هستند از آن مسرور و خشنود شوند.
بنده این توفیق بزرگ را به اعضای علمی و اساتید والا مقام و دانشجویان عزیز دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی بالخصوص تبریك می‌گویم و دوام این افتخار بزرگ را برای آنان از خداوند متعال مسئلت دارم.

 

26 ذی القعده 1430
مطابق با 23 آذر ماه 1388
لطف الله صافی

يكشنبه / 24 آبان / 1388