جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام مرجع عاليقدر جهان اسلام حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان سال1429

 

 

بسم اللّه الرحمن الرحیم

«شَهرُ رَمَضان الّذی أنزِلَ فیه القُرآن»

حلول ماه مبارك رمضان و حضور مسلمانان را در ضیافة اللّه به آستان فرشته پاسبان حضرت بقیة اللّه ارواح العالمین له الفداء و عموم مسلمانان جهان، امّت قرآن و روزه داران عزیز تبریك عرض می نمایم و این فرصت الهی را كه از بزرگترین عطیّات معنوی و نعمتهائی است كه خداوند متعال مؤمنان را به آن سرافراز فرموده گرامی می دارم.

در این ماه است كه شوكت اسلام و عزّت ایمان و نفوذ امر الهی پس از چهارده قرن در معرض نمایش قرار می گیرد و وجود و حیات اسلامی جامعه بزرگ و جهانی مسلمین، اطاعت و التزام و احترام همگان از احكام، و تعبّد و پرستش انسان در برابر خداوند متعال ظاهر می شود و بركات الهی همه را غرق در وجد و سرور و نشاط و اقبال به خدا می نماید.

مكتب خاص تربیت الهی در همه نقاط عالم افتتاح و كلاسهای آن در همه قاره‌ها و كشورها و شهرها، در روستاها و خانه‌ها و برّ و بحر تشكیل می شود.

پس از آن خطبه شریفه نبویه رمضانیه، بیشتر و برتر از آن نمی توان از فضایل این ماه چیزی گفت. از همان جمله قرآنی و وحی الهی جاودان همیشه زنده(الذی انزل فیه القرآن) عظمت این ماه عزیز معلوم می شود.

ما مسلمانان باید این فرصت را بسیار غنیمت بدانیم و از برنامه‌های انسان ساز و معرفت بخش آن؛ از تلاوت قرآن، از دعاهای عالیةالمضامین و مناجات‌ها و خودداری‌ها و خودسازی‌ها و از رسیدگی به حال یكدیگر و بررسی نقاط ضعف و كمبودهایی كه در جوامع اسلامی در مسائل مختلف  در فرهنگ و سیاست و در اقتصاد اگر وجود داشته باشد و تلاش برای رفع آنها از این ماه مبارك استفاده نماییم.

از همه جهت وسایل مغفرت الهی را فراهم نموده و این ماه را ماه محاسبه احوال و اعمال شخصی و اجتماعی همه مسلمانان قرار دهیم و تعهّد خود را به  سنت‌های اسلامی ، به استقلال اسلامی، به هویت و شخصیت اسلامی تجدید نماییم.

مبادا مبادا در احترام از این ماه شریف كوتاهی كنیم و از فیض این همه بركات الهی محروم بمانیم.

مبادا مبادا كسی العیاذ باللّه تظاهر به روزه خواری كند و احترام این ماه را بشكند.

باید حضور در مجالس دینی و جماعات و اظهار احساسات دینی و امر بمعروف و نهی از منكر و اهتمام به همبستگی اسلامی در همه و همه جا مخصوصاً نسل جوان و مسئولان امور و دانشگاهیان معظّم چشم‌گیر و دشمن‌شكن باشد و عمق ایمان و تعهّد مسلمانان را به اسلام، به قرآن، به استقلال و افتخار به حیثیات اسلامی به نمایش بگذاریم و با ماه رمضان نشان دهیم كه دنیای مادّی و مادی‌گرایی كنونی، این ملت عزیز و این امّت وسط را متزلزل نكرده ونخواهد كرد و اگر در غرب ارزش معنویات در معرض زوال و تمام است و مسیحیت رو به انقراض است  در عالم اسلام، مسلمانان با تعهّد تمام بر ارزشهای دینی و مكارم اخلاق حقیقی و ایمان به خدا و معاد پای‌فشاری و با قاطعیت از مواضع دینی و شرف حقیقی انسان پاسداری می نمایند.

 والسلام علیكم و رحمة اللّه

29 شعبان المعظم 1429

لطف اللّه صافی

سه شنبه / 11 شهريور / 1348