سه شنبه: 1403/01/28
نسخه مناسب چاپSend by email
روزه داری، برنامه آزادی بخش اسلام
روزه داری، برنامه آزادی بخش اسلام (ویژه‌نامه ماه رمضان/3)
(سلسله نوشتار‌های آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی درباره ماه مبارک رمضان /3)

حضرت‌ مولای متّقیان‎ امیرالمؤمنین علیه‎السّلام رهبرآزاد مردان و آزادی‌خواهان می‎فرماید:

«ألا حُرٌّ یَدَعُ هذِهِ اللُّماظَةَ لأَهلِها إنَّهُ لَیسَ لأنفسكِم ثَمَنٌ اِلّا الجَنَّة فَلا تَبِیعوها الّا بِها»؛ آیا آزاده‌ای نیست كه این بازمانده غذای دهان دیگران (دنیا) را برای اهلش بگذارد؟ به درستی كه برای جان‎های شما بهایی غیر از بهشت نیست؛ پس آن را به غیر بهشت نفروشید. (1)

بسا افرادی كه داد آزادی‎خواهی دارند و دیگران را به آزادی می‎خوانند و بی‎آن‎كه توجّه داشته باشند، اسیر و بنده هستند و از خود اختیاری ندارند.

بسیاری از اشخاص كه آزادی و حقوق دیگران را پایمال كرده و آن را دستخوش امیال و اراده خود ساخته و خود را بر ملل و جوامع، فرمانروای مطلق می‎شمارند، نیز از نعمت آزادی محروم هستند.

این هر دو دسته بنده‎اند و مقیّد و مملوك؛ امّا نه بنده و مملوك یك تن؛ نه بنده‎ای كه جسمش در اختیار غیر باشد، و فكر و اندیشه‎اش در اختیار خودش.

اینان بنده هوا، بنده پول، مال، مرکب و بنده مقام هستند. غلام حلقه‌به‎گوش شهوت، غلام اربابان قدرت، حاكمان و امیران، بنده مقاصد رذیله و اشیای خسیسه و بنده عادات و خرافات هستند. بندگانی كه علاوه بر جسمشان، روح و فكرشان نیز بنده است و همه چیزشان در بند افتاده و از آزادی واقعی و استقلال روحی و فكری بویی نبرده‎اند.

عادت به خوردن و نوشیدن، عادت به شهوت‌رانی، قمار، شراب، می‎گساری، شب‎نشینی‎های زیان‎بخش، ظلم و ستم، و بی‎اعتنایی به ضعیفان و زیردستان و... آن‎ها را چنان اسیر و مقیّد كرده كه، نجات از این طلسم عادات را غیرممكن می‎دانند.

چنین كسانی، خود و انسانیّت خود را در اسارت عادات انداخته و نتوانسته‎اند از وادی تنگ و تاریك بندگی و بردگی مخلوقاتی مانند خود، با بال همّت پرواز كرده و در باغستان آزادی واقعی، وارد شوند، و خلاصه، برنامه كار روز و شب و حاصل زندگی آن‎ها انجام یك سلسله عادات و تكرار مكرّرات است.

آیا كسی كه تمام عمرش را در لهو و لعب و بازی به سر می‎برد، و نمی‎تواند دمی از آن، خود را كنار بكشد، آزاد است یا بنده؟!

آیا كسی كه دست از قمار بر نمی‎دارد و شب‎ها را تا نزدیك سحر بر سر سفره قمار، مال و وقت عزیز خود را به باد فنا می‎دهد، بنده است یا آزاد؟!

آیا آن كه نمی‎تواند از زندگی تجمّلی و از طعام‎های رنگارنگ سفره‎اش و از لباس‎های گران‎بها و متنوّعش، چیزی كم بگذارد و از هم‎نوعان خود ‎كه درمانده و گرفتار، مستمند، بیمار، زلزله‎زده و مبتلا هستند‎ دستگیری و به آنها كمك نمی‎كند، بنده است یا آزاد؟!

آیا كسی كه برای مقام و منصب، حفظ ریاست و برای تجمّلات بیش از حد، و شكم‌پرستی، حقوق ضعفا را پایمال می‎كند آزاد است یا بنده؟! آیا این است زندگی آزاد و شرافتمندانه انسان؟!

یقیناً این‎گونه افراد، بنده‎اند و آزاد ساختن آنان، از آزاد كردن رفیق و عبید دشوارتر است، چنان چه دین اسلام برای آزادی غلامان و كنیزان كوشش‎های ثمربخشی نموده و برنامه‎های سودمندی تنظیم كرده و آن را از عبادات بزرگ قرار داده است و حتّی در بعضی موارد، حكم به وجوب آن نموده و در موارد دیگر، به طور استحباب آن را از مسلمانان خواسته است، برای آزاد كردن این ممالك فكری و بندگان و غلامان واقعی نیز برنامه‎های وسیعی را پیشنهاد كرده تا بشر را از بند استعباد، عادات رذیله و هوای نفس آزاد سازد.

یكی از این برنامه‎های آزادی‌بخش اسلام، «روزه» است. روزه، آدمی را از بند عادات حیوانی آزاد می‎سازد و او را به سوی ملكوت اعلی پرواز می‎دهد:

طَیَران مرغ دیدی تو زپای بند شهوت * به در آی تا ببینی طیران آدمیّت

خور و خواب و خشم و شهوت، شَغَب است و جهل و ظلمت * حَیَوان خبر ندارد زِ جهان آدمیّت

فرد مسلمان به قصد روزه، سحر از میان بستر آرام خواب، برای خوردن سحری و انجام عبادت و خواندن دعا و نماز بر می‎خیزد و از قید خواب و عادت به استراحت، آزاد می‎شود و در تمام مدّت روز از تحت سیطره و تسلّط جسم و غرایز حیوانی و عادت به خوردن و نوشیدن، خود را بیرون می‎كشد و طلسم هوا و هوس را می‎شكند و از خوردن غذاهای لذیذ و میوه‎های شیرین و خوش طعم و نوشیدنی‎های خنك و گوارا خودداری می‎كند و به عادات روزهایی كه روزه نبود، نمی‎اندیشد و برنامه‎های غذایی روزانه را ترك كرده و فكر و عقل و وجدانش را آزاد می‎سازد و خود را در افقی عالی‎تر و نورانیّت و روشنایی دیگر می‎بیند.

ادعیّه‎ای را كه جهت ماه رمضان و برای مواقع سحر و روز و شب، وارد شده، می‎خواند؛ ادعیّه‎ای كه اغلب دارای جملات آموزنده، حقیقت و روح آزادی است؛ ادعیّه‎ای كه عقیده توحید را با جان و روان و وجدان آمیخته می‎سازد و خواننده را از بندهای گران اخلاق زشت و صفات ناپسند نجات داده و به صفات پسندیده و اخلاق كریمه دعوت می‎نماید.

آری! ماه رمضان، ماه آموزش آزادی است. باید از پیام‌های سعادت‌بخش قرآن کریم در این ماه مبارک رمضان درس آزادی آموخت. بیشتر شقاوت‎ها، و بدبختی‎های بزرگ، ناشی از عدم درك حقیقت آزادی و حریّت اسلامی و یا عدم استقامت در راه آن است.

از این رو، كسانی كه به این درك و استقامت، موفّق نمی‎شوند، تكبّر و گردن‎كشی و استعباد دیگران را می‎پذیرند و با اظهار تملّق در برابر متكبّران و گردن‎كشان، بر كبر و طغیان آنان می‎افزایند؛ در حالی كه اسلام از تمام افراد بشر دعوت می‎كند تا در برابر خدا و حكومت خدا خاضع باشند.

آن چه باعث تأسّف است این است كه مسلمانان به آیات توحید قرآن كمتر توجّه دارند و از میوه‎های درخت طیّبه توحید، كمتر تناول می‎كنند.

روزه‎دار عزیز! با دقّت در آیه شریفه: «یا اَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِی خَلَقَكُمْ وَالَّذِینَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ، الَّذِی جَعَلَ لَكُم الأَرْضَ فِراشاً، وَالسَّمَآءَ بِنَآءً وَاَنزِلَ مِنَ السَّمَاءِ ماءً فَاخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَّكُمْ فَلاتَجْعَلوُا للهِ أَندَاداً وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ»(2) درمی‎یابیم كه چه حقایق بزرگ و معانی بلندی در آن درج شده است.

این آیه، عموم بشر و انسان‎ها را مخاطب قرار داده و به پرستش آفریدگار یگانه و ترك شرك دعوت می‎كند، و عالی‎ترین مفهوم آزادی را به بشر عرضه می‎دارد.

 

پی‌نوشت‌ها:

[1]. نهج البلاغه، ص261، ج3، كلمه 456.

2. سوره بقره، آیات 21و22؛‌ ای مردم، پروردگارتان را كه شما، و كسانی را كه پیش از شما بوده‎اند آفریده است، پرستش كنید؛ باشد كه به تقوا گرایید. همان [خدایی] كه زمین را برای شما فرشی [گسترده]، و آسمان را بنایی [افراشته] قرار داد؛ و از آسمان آبی فرود آورد؛ و بدان از میوه‎ها رزقی برای شما بیرون آورد؛ پس برای خدا همتایانی قرار ندهید، در حالی كه خود می‎دانید.

پنجشنبه / 11 خرداد / 1396