پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار اعضاي برگزار كننده جشنواره هنرهاي آسماني:
هنرهاي جهنمي تشويق ندارد.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح دوشنبه 7/11/87 اعضای برگزاركننده دومین جشنواره هنرهای آسمانی را به حضور پذیرفتند.

در این دیدار معظم له ذوق و قریحه‌های مختلف وجود انسان‌ها، زیبایی‌های عالم خلقت و آیات الهی را باب وسیعی از معرفت الله خواندند و فرمودند: بسیاری از كسانی كه خواسته‌اند انسان‌ها را متوجه خداوند متعال كنند، از همین خلاقیت‌ها و هنرهایی كه در وجود انسان‌ها است بهره گرفته‌اند.

ایشان ضمن تبیین وظیفه و رسالت اصلی حوزه‌های علمیه افزودند: ما باید اولویت اول را همان تحصیلات حوزوی و سنتی و دروس تفسیر قرآن مجید، علم حدیث، فقه، روایات، علم كلام و تاریخ اسلام قرار دهیم و در آنها اول باشیم و از آنها چیزی كم نشود كه هویت اصلی ما وابسته به آنها است.

مرجع تقلید شیعیان با تأكید بر كشف استعداد و ذوق و قریحه‌های طلاب و جلوگیری از هدر رفتن این استعدادها ادامه دادند:  اینها آیات خداوند متعال است و مردم وقتی این آیات را می‌بینند، متوجه خداوند می‌شوند و نباید این مسائل مورد غفلت قرار بگیرد و فراموش شود.

ایشان سرودن شعر را یكی از هنرهای بزرگ شمردند و بیان داشتند: تأثیری كه گاهی یك شعر دارد، ده ساعت سخنرانی و تبلیغ نخواهد داشت. شعر یك هنری است كه ائمه همیشه داشته‌اند و بسیاری از علمای ما ذوق شعری داشته‌اند و با همین ذوق شعری، حقایق، مواعظ و نصایح را به مردم می‌رساندند.

معظم له با بیان اینكه ما باید مقاصد خود را با زبان هنر و شعر به مردم برسانیم فرمودند: ما باید از هر موضوعی برای غرض‌های خودمان استفاده كنیم؛ متعهد باشیم كه ما می‌خواهیم دین خدا، اسلام و معارف اهل بیت و مكتب اهل بیت علیهم السلام را ترویج كنیم و حالا با هروسیله شعر، نثر یا كتاب صورت بگیرد، خوب است.

ایشان به نكته‌ها، صنایع و ظرافت‌های بكار رفته در قرآن اشاره كردند و فرمودند: ادبیات سرشار از هنر و نكته‌های هنری است و كافی است كه انسان اینها را متوجه شود و درك كند،‌ آنوقت است كه وقتی اینها را می‌شنود، لذت می‌برد.

حضرت آیت الله العظمی صافی با تشویق طلاب و شعرا به سرودن شعر در مدح ائمه علیهم السلام، اظهار داشتند: وجود انسان همین ظاهر نیست و عمق وجود انسان بسیار زیاد است كه هرچه انسان بگوید و بسراید، هنرمندان دیگری می‌آیند و شعر‌های جدیدتر و زیباتری می‌گویند.

معظم له به بعضی مشاغل و هنرهای دستی مانند قالی‌بافی اشاره كردند و ادامه دادند: اینها هنر است و تنها یك شغل نیست. بلكه هنری است كه در وجود انسان است و انسان‌ها آن را اظهار می‌كنند.

ایشان مشروعیت هنر را یادآور شدند و فرمودند: حوزه باید به مردم در این جهت درس بدهد و حوزویان نمونه باشند تا مردم بدانند كه چه هنرهایی را باید تشویق كنند و چه هنرمندانی را باید تشویق و تقدیر كرد.

معظم له با انتقاد از  ترویج مفاسد در جامعه افزودند: بسیار دیده شده است كه به جای اینكه صلاح ترویج شود، هنرهای جهنمی‌ تشویق می‌شوند كه باید دقت نمود هنر واقعی را حوزه باید به مردم ارائه كند

ایشان به بیان تشویق اسلام در كشف و باروری استعدادها پرداختند و افزودند: اسلام دستور داده است كه استعدادات خود را اظهار بكنند و توانایی‌های خود را نشان بدهند، به هر عنوان كه باشد، هنر یا هر نام دیگری،‌باید استخراج و شناسایی كرد.

دوشنبه / 7 بهمن / 1387