جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت‌الله العظمي صافي‌ در ديدار دست‌اندركاران همايش عرصه‌ها و روش‌هاي حديث‌پژوهي:
هويت اسلامي و شيعي ما وابسته به كتاب و سنت است

به گزارش مركز خبر حوزه حضرت آیت الله العظمی صافی‌گلپایگانی در دیدار دست‌اندركاران همایش عرصه‌ها و روش‌های حدیث‌پژوهی با ابراز تأسف از اینكه برخی از طلاب با علوم و اصطلاحات حدیثی آشنا نیستند، تأكید كردند: علوم حدیث باید در حوزه‌های علمیه مطرح باشد. 

معظم له افزودند: همه چیز ما، قرآن و حدیث بوده و هویت اسلامی و شیعی ما وابسته به كتاب و سنت است از همین رو باید مایه و اعتبار خود را از این دو بگیریم و ما باید مایه و اعتبار خود را از این دو بگیریم.

ایشان با اشاره به احادیث نورانی پیامبر اكرم (ص) فرمودند: كلمات حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم، اقیانوس‌هایی از علوم است و مشتمل بر دستورالعمل‌هایی است كه انسان در برابر آن متحیر می‌شود. در كتاب «ناسخ التواریخ»، شش هزار حدیث از كلمات قصار پیامبر نقل شده است كه شایسته است درباره‌ی آنها كار شود.

معظم له با بیان اینكه حدیث از قدیم مورد توجه علمای شیعه و اهل سنت بوده است، افزودند: البته شیعه در مسأله‌ی حدیث، بر اهل سنت تقدم دارد؛ اما اهل سنت هم در زمینه علوم حدیث كارهای قابل توجهی كرده‌اند كه از جمله‌ی آنها كتاب «الباعث الحثیث» است.

ایشان با اشاره به تقسیم بندی چهارگانه‌ای كه متأخرین نسبت به احادیث انجام داده‌اند، خاطر نشان كردند: اینها اصطلاحاتی است كه ما وقتی احادیث را مورد مطالعه قرار می‌دهیم، می‌بینیم چندان قابل تكیه نیست. گاهی حدیثی كه به اصطلاح ضعیف به شمار می‌رود، بر اساس قرائن، صحیح ترین روایت است و این قابل اثبات است و قدما عنایت فراوانی به این قرائن داشته‌اند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بیان داشتند: یكی از مواردی كه به عنوان نقض بر قاعده اصحاب اجماع از سوی برخی فقها مطرح شده است، این است كه می‌گویند این فرد كه از اصحاب اجماع معرفی شده است، از ناصبی هم حدیث نقل كرده است. پاسخ آن است كه اینها گاهی از ناصبی حدیث نقل نموده‌اند تا به عنوان حجتی علیه خود آنها استفاده كنند و این اشكالی ندارد.

در این دیدار، دبیر همایش عرصه‌ها و روش‌های حدیث‌پژوهی، ضمن تبریك عید سعید مبعث و قدردانی از پیام ارزشمند آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به همایش، گزارشی را از فعالیت‌های حلقه علمی حدیث دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ارائه نمود.

خاطرنشان می‌شود دومین همایش سالانه عرصه‌ها و روش‌های حدیث‌پژوهی به همت گروه آموزشی علوم قرآن و حدیث دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، سی و یكم اردیبهشت ماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار شد.      

 

جمعه / 19 تير / 1388