پنجشنبه: 1403/01/30
نسخه مناسب چاپSend by email
گزارش ديدار رئيس قوه‌ي قضائيه با حضرت آيت الله العظمي صافي

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز پنج‌شنبه 12/1/89 آیت الله لاریجانی رئیس قوه قضائیه را به حضور پذیرفتند.
در این دیدار معظم له با اشاره به تلاش‌های انجام شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در قوه‌ی قضائیه مبنی بر رفع اشكالات و نواقص سیستم قضا و مطابقت آنها با احكام، این تلاش‌ها را كافی ندانستند.
معظم له با تأكید بر حل مشكل اطاله دادرسی فرمودند: اگر چه باید تلاش كرد كه تا حد امكان حق مردم تضییع نشود ولی اطاله دادرسی خود نیز یك مشكلی است كه باید آن را رفع كرد و در كل باید به نحوی باشد كه مردم حتی‌الامكان معطل نشوند.
ایشان با تأكید بر اهمیت استقلال قوه‌ی قضائیه افزودند: اگر افرادی از بیرون مداخله كنند و بعضی قضات تحت نفوذ افراد باشند و خدای نخواسته حق را در حكم رعایت نكنند، به استقلال قوه‌ی قضائیه خدشه وارد می‌شود.
مرجع تقلید شیعیان جهان، با توصیه به قضات برای رعایت اخلاق به آنان سفارش كردند تا « در احقاق حقوق بندگان خدا تلاش كنند.»
معظم له با اشاره به اهداف انقلاب اسلامی و لزوم حفظ و تلاش برای رسیدن به آن اهداف فرمودند: یكی از مطالب اساسی كه باید نسبت به آن حساس باشیم این است كه نظام اسلامی اركانش محكم باشد و محكم بودن آن به این است كه التزامات دینی مسئولان پررنگ باشد.
ایشان ضمن تأكید بر پرهیز از برخورد گزینشی با كسانی كه خلاف شرع می‌كنند،‌ ادامه دادند: باید از تظاهر به معاصی در جامعه جلوگیری شود و هرجا تظاهر به معاصی دیده شد، قوه‌ی قضائیه به عنوان مدعی العموم با آن برخورد كند.
معظم له با تأكید بر اجرای احكام اسلامی فرمودند: تعزیرات و حبس باید كاملاً مطابق احكام اولیه اسلام باشد و حتی یك روز حبس اضافی از نظر شرع مبین قابل توجیه نیست.
مرجع تقلید شیعیان با تأكید بر انطباق جامعه اسلامی با احكام شریعت اسلام فرمودند: باید به نحوی عمل شود كه گفته شود سیاست ما اسلامی است؛ هرجا اسلام است ما هستیم و هر جا معارض با اسلام باشد ما با آن معارضه می‌كنیم.
در ابتدای این دیدار آیت الله لاریجانی گزارشی از اهم فعالیت‌های انجام شده‌ی قوه‌قضائیه را به استحضار معظم له رسانید.

 

پنجشنبه / 12 فروردين / 1389