جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
ديدار رئيس سازمان ثبت كل كشور با حضرت آيت الله العظمي صافي

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز چهارشنبه 25/1/89 دكتر تویسركانی معاون قوه‌ی قضائیه و رئیس سازمان ثبت كل كشور و هیئت همراه را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار با تأكید بر اینكه «نوشتن روابط مالی و تجاری و ثبت آن توسط خود مردم، یك اساس قرآنی دارد» فرمودند: كار ثبت اسناد،‌ در كل كاری است كه در ارتباط با حقوق مردم و حفظ حقوق آنان است و موجب می‌شود كه مطالب تثبیت شود و محاكمات كمتر شود. هر كس كه بخواهد كارش محكم شود و مالكیتش محرز شود كه در آینده اشتباهی صورت نگیرد باید به شما مراجعه نماید.
ایشان ادامه دادند:‌این كاری است كه فایده‌ی آن به خود مردم برمی‌گردد و مواردی كه در دفتر اسناد، ثبت می‌شود در جامعه به رسمیت شناخته می‌شود و در محاكم پذیرفته شده است.
مرجع تقلید شیعیان، الزام مردم به اینكه همه‌ی معاملات خود را در دفتر اسناد ثبت كنند، ناپسند دانستند و فرمودند: هر كسی كه می‌خواهد حق و مال خودش را حفظ و بیمه كند باید به اینجا مراجعه كند و این مسأله‌ای نیست به مردم تكلیف كنیم و مردم را اجبار كنیم كه معاملاتی را كه خودتان می‌توانید انجام دهید، انجام ندهید؛ بلكه مردم باید خودشان ملتفت شوند و منافع خودشان را ببینند.
ایشان هدف از تأسیس سازمان ثبت را دفاع از حقوق مردم دانستند و افزودند: در این برنامه معاملات مردم محكم می‌باشد و مالكیت مردم در ثبت اسناد حفظ می‌شود و در كل نفع این برنامه‌ها برای خود مردم است.
معظم له به موقوفات فراوانی كه در كشور وجود دارد اشاره كردند و بیان داشتند: بعضی موقوفات كه ثبت نمی‌شود بعد از مدتی به تدریج از بین می‌رود و ملكی می‌شود در حالی كه اگر واقف، آن را در دفاتر اسناد ثبت كند، وقفیت آن محفوظ خواهد ماند.
حضرت آیت الله العظمی صافی در پایان ضمن تشكر از خدمات و زحمات مسئولین و پرسنل این موسسه، افزودند: امیدوارم كه در كارهایتان كه درارتباط با حقوق مردم است موفق باشید و بتوانید در كارهایتان سریع‌العمل‌تر باشید و مواظبت داشته باشید كه در كارها بر اساس استحكام عمل نمایید و هر چه این مطالب منظم‌تر و محفوظ‌تر باشد بهتر است.
ایشان در پاسخ به سوالی پیرامون مالكیت معنوی،‌ ضمن بیان اینكه «ما نباید مقلد كشورهای دیگر باشیم و هر چه آنها گفتند، ما همان را بگوییم»، فرمودند: هر مسأله‌ای در دنیا پیش بیاید، ما حكمش را داریم و دین ما یك دین جامع است كه هر مسأله‌ای را كه برای ما بنویسند و طرح كنند،‌ جوابی برای آن داریم.
معظم له با بیان اینكه اصل مالكیت اعتباری است به شرطی كه حق دیگران ضایع نشود،‌ مالكیت معنوی را تابع شرایط خاص مسأله خواندند كه باید جنبه ی شرعی و حقوقی آن لحاظ شود.
در ابتدای این دیدار آقای دكتر تویسركانی معاون قوه‌ی قضائیه و رئیس سازمان ثبت كل كشور، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این سازمان خدمت معظم له ارائه نمود.
 

 

پنجشنبه / 26 فروردين / 1389