جمعه: 1403/02/7
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار رئيس سازمان مديريت بحران كشور:
حوادث و بلاهاي طبيعي موجب حركت، بيداري و رشد انسانها مي‌شود.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز سه شنبه 31/1/89 رئیس سازمان مدیریت بحران كشور و هیئت همراه را به حضور پذیرفتند.
در این دیدار معظم له با تبریك ولادت حضرت زینب سلام الله علیها، به حوادثی كه در طول زندگی این بانوی گرامی بر ایشان گذشت، اشاره كردند و فرمودند: همه‌ی این حوادثی كه واقع می‌شود؛ چه حوادث طبیعی و چه حوادث تاریخی،‌معنا و مفهوم خودش را دارد و در همه جا دارای یك معنا و مفهوم خاص نیست.
ایشان با قرآئت آیاتی از كلام الله مجید،‌ به تشریح نقش بشر در قبل و بعد از حوادث طبیعی پرداختند و اظهار داشتند: آن چیزی كه در هنگام ورود حادثه برای بشر لازم است، این است كه تكیه‌گاهش لطف و رحمت خدا و‌ عنایت خدا باشد و اینكه اطمینان به رحمت خدا داشته باشد و در مصائب صبر و شكیبایی به خرج دهد.
معظم له، بود و نبود حوادث طبیعی را برای بشر امتحان و آزمایش قلمداد كردند و فرمودند: همه‌ی اینها برای بشر امتحان است؛ اگر بلایی نباشد و بشر در سلامت كامل باشد،‌ امتحان می‌دهد و هنگامی هم كه حوادثی پیش بیاید، باز امتحان می‌دهد. همه‌ی اینها برای این است كه بشر از این حوادث برای سیر به سوی خدا استفاده كند.
ایشان با بیان اینكه گاهی بلایی بر مومنی وارد می‌شود برای اینكه درجه و مقامش بالاتر رود، افزودند: كسانی كه زندگی را پوچ و بی‌معنا نمی‌دانند، همه‌ی این حوادث را وسیله‌ی سیر به سوی خدا می‌دانند. از فرصت‌هایی كه در سلامتی و امنیت دارند استفاده می‌كنند و در هنگام حادثه متوجه خدا می‌شوند.
ایشان ادامه دادند: چه بسا توجهی كه انسان در وقت حادثه پیدا می‌كند و دعاهایی كه می‌كند، خیلی بیشتر از هنگامی كه در سلامتی كامل است انسان را عروج می‌دهد و در این حوادث است كه هویت مردم نشان داده می‌شود.
مرجع تقلید شیعیان با بیان اینكه « همانطور كه بعضی از غذاها با طبع آدمی نمی‌سازد، بعضی از اعمال و رفتارها نیز با طبع دنیا سازگار نیست» بیان فرمودند:‌ همانطور كه آدمی دارای شعور و درك و فهم است و در برابر حوادث، عكس‌العمل‌های قهری و یا اختیاری نشان می‌دهد،‌ دنیا نیز شعور دارد و البته شعور عالم غیبی است و با بعضی از رفتارها و اعمال بشر نمی‌سازد.
حضرت آیت الله العظمی صافی در پس این حوادث و علل مادی و طبیعی،‌ علل غیبی را نافذ خواندند و افزودند: وقتی در این عالم كار خوب انجام می‌دهیم؛ احكام خدا را رعایت می‌كنیم، تظاهر به محرمات نمی‌كنیم و اسلامیتمان را نگه می‌داریم قهراً عكس‌العمل دنیا نسبت به ما خوب می‌شود و فراخی و گشایش پیش می‌آید و رحمت الهی نازل می‌شود، ولی وقتی كه كارهایی كه با طبع دنیا معارض است، انجام می‌دهیم و این كارها زیاد می‌شود، به تبع آن این مشكلات پیش می‌آید.
معظم له با اشاره به فرازی از بیانات حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: این حوادث بدون حكمت و فلسفه نیست،‌ برای این است كه انسان آگاه شود ، برای اینكه بفهمد این راه خطاست و انسان را متوجه كند كه كارهای خود را براساس دین و عدل و عدالت قرار بدهد، معرفت پیدا كند و به خدا متوجه شود.
ایشان افزودند: اگر حادثه‌ای پیش بیاید كه باعث شود ما هوشیار شویم، وضع خودمان را بسنجیم، همه باهم برادر شویم، به همدیگر ظلم نكنیم، خدا را بشناسیم، معصیت نكنیم و اینهمه بی‌حجابی و تظاهر به معاصی نباشد، خوب است كه بشود تا آنهایی كه ملتفت می‌شوند، توبه كنند و به سوی خدا بازگردند كه اگر چنین كنند به فرموده‌ی امیرالمومنین در همین فراز، خداوند هرچه كه از دستشان رفته است،‌ به آنها بازمی‌گرداند.
مرجع تقلید شیعیان به كمك‌ و امداد بعد از حادثه اشاره كردند و افزودند: در شرایطی كه به افراد مشكلات متفاوت وارد می‌شود و یا خانه‌ی یكی خراب می‌شود، باید در این لحظات احساسات پاك انسان و اسلامی ظاهر شود و باید به كمك همدیگر بروند و به هم برسند. همه این برنامه‌ها برای سیر و عروج انسان به طرف كمالات حقیقی است و فرق نمی‌كند كه این آدم فقیر باشد و یا غنی.
معظم له افزودند: به كمك رفتن در موقع حادثه یكی ازعبادات بزرگ است؛ اینكه اگر به كسی مصیبتی وارد شود، تعزیت و تسلیت بدهیم، این خیلی عبادت است و باید سراغ این افراد رفت و دلداری داد.
ایشان با استناد به روایتی دیگر افزودند: ما ظاهر آن چیزی را می‌بینیم كه موجب بقای عالم است مثلاً موجب رشد و نمو این درخت است،‌ كه باید به درخت آب داد و رسیدگی كرد ولی اراده‌ی خداوند متعال بر همه‌ی عالم احاطه دارد و تمام عالم را سیر می‌دهد ولو اینكه نتوانیم همه‌ی اینها را بفهمیم باید از اینها درس بگیریم و پیام‌های آنان را بشنویم.
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به فرازی از دعای كمیل بیان داشتند: اللهم اغفرلی الذنوب التی تنزل البلا ، اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعا؛‌ همه‌ی اینها برای اینست كه انسان مطلب را بگیرد و درك كند
ایشان با استناد به آیه‌ی «الا بذكر الله تطمئن القلوب» فرمودند: آن چیزی كه در این حوادث و مشكلات به بشر آرامش می‌بخشد، یاد و توجه به خداوند متعال است. در اصل اگر توجه به خدا نباشد زندگی هم معنا ندارد و این زندگی همیشه در خطر است. ممكن است همین الان در اینجا زلزله بیاید و یا حادثه‌ای دیگر روی دهد و آن چیزی كه به آدمی آرامش و اطمینان خاطر می‌دهد همین یاد و توجه به خداست.اگر توجه به خدا نباشد همین نگرانی‌ها آدمی را از بین می‌برد.
ایشان با تشكر از كسانی كه در مسیر خدمت به مردم و جامعه هستند، فرمودند: باید كه خط و خطوطمان، صراط مستقیم باشد جامعه ما جامعه‌ی دینی و اسلامی باشد همه باید احكام خدا را احترام كنند و كوشش داشته باشیم كه احكام خداوند اجرا شود، تظاهر به معاصی نباشد و افتخار به معاصی هم نباشد و خداوند آن طوری كه خیر ما دیگران است مقدر می‌فرماید و البته هرچه از ناحیه‌ی خدا رسد خیر است و برای آدم مومن بلا باشد و یا نباشد فرق نمی‌كند و آرامش و حضور قلب همیشه همراه اوست.
در ابتدای این دیدار آقای مهندس باقری رئیس سازمان مدیریت بحران كشور گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این سازمان خدمت معظم له ارائه نمود.
 

 

چهارشنبه / 1 ارديبهشت / 1389