پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در مراسم اختتاميه جشنواره قرآن و عترت بسيج دانش‌آموزي:
در سير به سوي كمال زن و مرد با هم برابرند.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح امروز یكشنبه 5/2/89 خواهران شركت كننده در جشنواره قرآن و عترت بسیج دانش‌آموزی را به حضور پذیرفتند.
در این مراسم كه با اهدای جوایز به برگزیدگان این دوره همراه بود، معظم له با اشاره به اهمیت حفظ و قرآئت قرآن كریم فرمودند: در روز قیامت، قرآن به صورت واقعی خود مجسم می‌شود و در درگاه خداوند متعال بر اعمال اشخاص و مخصوصاً‌ آنهایی كه قاری قرآن بودند و كسانی كه قرآن را حفظ می‌كردند، شهادت می‌دهد و انشاء الله همه‌ی ما از جمله‌ی آنهایی باشیم كه مورد شفاعت قرآن قرار بگیریم.
ایشان با بیان اینكه یكی از شفعای روز قیامت قرآن مجید است، افزودند: قرآن، دنیا و آخرت بشر را تأمین می‌كند و آشنایی با معارف قرآن مجید، همه‌ی معارف حقیقی را به روی انسان باز می‌كند.
معظم له با اشاره به حدیثی از رسول گرامی اسلام خطاب به سلمان فارسی، به بیان فضیلت‌های قرآئت قرآن مجید پرداختند و اظهار داشتند: البته شرط اول ایمان است و اینكه شخص نسبت به تكالیف شرعی و دینی خود احساس مسئولیت داشته باشد و گرنه قرآن را منافقین هم می‌خواندند و حفظ می‌كردند.
مرجع تقلید شیعیان، علمایی را نام بردند كه در عین اینكه به دین پیامبر گرامی اسلام كافر بودند ولی در مقابل حقیقت و حقانیت قرآن سر تعظیم فرود آورده و به آن اقرار كرده بودند، و بیان داشتند: این كتابی است كه مردم را از تاریكی‌ها نجات می‌دهد و در روشنایی وسیع قرار می‌دهد. مگر می‌شود به آیات قرآن كافر شد؟ مگر می‌شود به این هدایت‌های قرآنی، به این معانی و دستورات كه در رشته‌های حیات بشری در قرآن آمده است، كافر شد؟ مگر می‌شود این مطالب و معانی بلندی كه در قرآن مجید آمده است را قبول نداشت؟
ایشان به تعالیم قرآن و اینكه هدف قرآن تربیت بشر است اشاره كردند و فرمودند: اگر جامعه‌ای قرآنی نباشد، به كمال نخواهد رسید. و البته همانطوری كه در حدیث ثقلین آمده است و در معتبرترین كتب شیعه و سنّی این حدیث وجود دارد، قرآن و عترت توأم با یكدیگرند و از هم جدا نمی‌شوند تا روز قیامت كه در حوض كوثر بر رسول گرامی اسلام وارد شوند.
حضرت آیت الله العظمی صافی با بیان اینكه باید قرآن و اهل بیت علیهم السلام را پیشوا و الگوی خودمان قرار بدهیم فرمودند: باید در همه جهات زندگی از كار و اجتماع و سیاست گرفته تا امور مالی از قرآن و اهل بیت علیهم السلام الهام بگیریم چون همه‌ی چیزی كه محتاج الیه بشر است، قرآن و روایات بیان كرده‌اند و فروگذار نشده است.
معظم له ادامه دادند: تفسیر قرآن فقط حق اهل بیت علیهم السلام است و هر كجا كه محتاج به تفسیر باشد، تفسیر حق و درست و ثواب، تفسیر امام جعفر صادق و امام محمد باقر علیهم السلام است.
ایشان با بیان اینكه جامعه ما به تعلیمات قرآنی نیازمند است،‌ افزودند: هرچه بیشتر مطالب قرآنی و آشنایی با قرآن گسترش یابد،‌ بیشتر موجب امیدواری است و امیدوارم كه اینها وسیله عمل شود و قرآن را در عمل پیاده كنیم و قرآنی باشیم؛ خیابان، اداره، حوزه‌ و درس‌های ما، قرآن مصدر همه چیز باشد. امیرالمومنین گاهی در مقابل دشمنان،‌به قرآن احتجاج می‌كردند و این از اساسی‌ترین مطالب است.
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به روایتی تاریخی كه یكی از خلفا سعی در جمع‌آوری تمامی تفاسیر قرآن كرده بود،‌ بیان داشتند: تفسیر و معارف قرآن انتها ندارد و هرچه در معانی آن بیشتر تفكر و تأمل كنید باز هم مجال گفتن و تفسیر و بهره‌مندی از آیات قرآن فراهم است.
حضرت آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز نگرانی از هجوم غرب‌گرایی كه هویت ما را تهدید می‌كند، فرمودند: ما محتاج به قرآن هستیم و محتاج به عمل به قرآن و مخصوصاً نیاز به بانوانی داریم كه با قرآن و معارف آن آشنا باشند و بتوانند در مقابل این هجمه‌ی بیگانگان بایستند.
معظم له ادامه دادند: باید بانوانی در جامعه باشند كه در امر دین و در امر هدایت قرآن حجت باشند و نگذارند كه این اسلامیت جامعه‌ی ما تغییر كند و به طرف آداب غربی برویم.
ایشان با بیان اینكه در دستورات اسلام و علما شأن و منزلت بانوان كم گرفته نشده‌اند، افزودند: در تمام ارزش‌های انسانی زن و مرد برابرند و هر كدام كه بخواهند بیشتر به طرف خدا سیر داشته باشند، به خدا نزدیكتر می‌شوند. بسیاری از بانوان هستند كه از بسیاری از مردان به خداوند متعال نزدیكتر هستند.
معظم له ادامه دادند:‌هیچ كسی نمی‌گوید كه زن نمی‌تواند مدیریت داشته باشد. خیلی بانوان هستند كه عقل و شعور و تدبیرشان از مردانی كه مدیریت دارند بیشتر است. اما مسأله چیز دیگری است و بالاتر از این مطلب است.مسأله این است كه خداوند متعال كرامت و عزت زن را خواسته است و نخواسته است كه زن در یك ابتذال‌هایی كه كه بدترین نوع آن در غرب است و پستی و حیوانیت است، باشد.
ایشان با اشاره به مثالی از مناسك حج كه بانوان باید شعار لبیك را آهسته‌تر از مردان بگویند،‌ افزودند: اینكه بانوان آهسته بگویند و مردان بلند بگویند؛ به لایق‌تر بودن مردان ربطی ندارد و باید جامعه را نیز آن طوری كه خداوند متعال نقشه داده است اداره كرد و هر كدامشان در جای خودشان باشند.
ایشان با انتقاد از اختلاط زن و مرد با اشاره به آیه‌ای از قرآن مجید فرمودند: رابطه‌ی بین زن و مرد باید به گونه‌ای باشد كه هم دل مرد پاك بماند و هم دل زن و اگر می‌خواهید مسلمان باشید باید اینها را رعایت كنید.
مرجع تقلید شیعیان با بیان اینكه خدایی كه بشر و مرد و زن را آفریده مصلحت بشر را بهتر می‌داند فرمودند: همه‌ی این هدایت‌ها برای اینست كه جامعه به كمال برسد. یعنی جامعه‌ای كه متشكل از زن و مرد است، همه به طرف خدا و به طرف مدارج عالی و بلند صعود داشته باشند و راهی غیر از دین و قرآن و ائمه وجود ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی با ابراز تأسف از اصرار مسئولین تربیت بدنی مبنی بر شركت بانوان در مسابقات خارج از كشور فرمودند: ما عزت و كرامت زن را می‌خواهیم و آن در سایه‌ی دستورات انسان‌ساز اسلام به دست می‌آید.
ایشان با بیان اینكه باید قدر این دستورات متعالی دین را بدانیم افزودند: مرد باید خودش را فدای حفظ زن كند و فداكار باشد و ما باید اینها را زنده كنیم و امیدوارم كه در جامعه‌ی ما جمعیتی از خواهران در سایه‌ی این هدایت‌های قرآنی ثابت قدم بمانند و به عزت اسلامی و كرامت خودشان اهمیت بدهند

 

دوشنبه / 6 ارديبهشت / 1389