جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي: حوزه‌ها با حفظ استقلال خود و كسب معارف اسلام پاسخگوي نيازهاي اخلاقي و فرهنگي مردم باشند.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح امروز پنج‌شنبه 16/10/89 مدیر و معاونین مركز خدمات حوزه را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار با تأكید بر تعلق و وابستگی همه‌ی شیعیان به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند: قشری كه در ظاهر بیشترین وابستگی را به حضرت دارد حوزویان، مبلغین و ائمه جماعات هستند و این عنوان شریفی است كه در واقع حوزه‌‌ها به آن شناخته می‌شود.
مرجع تقلید شیعیان جهان، روحانیون را خدمتگزاران به حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء خواندند كه رضای ایشان را بر همه‌چیز ترجیح می‌دهند و ادامه دادند: مأموریت اصلی روحانیت همان مأموریتی است امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای آنان معین فرموده‌اند و آن مأموریت بزرگ و الهی را روحانیت هیچ وقت نباید فراموش ‌كند.
حضرت آیت الله العظمی صافی در ادامه با تأكید بر حفظ استقلال حوزه‌ها اظهار داشتند: باید استقلال حوزه‌ها حفظ شود و حوزه‌ به جایی وابسته نباشد تا در هرجایی كه لازم است بتوانیم حرف خودمان را بزنیم. استقلال حوزه‌ها افتخاری است برای شیعیان كه از عصر غیبت تا كنون استمرار داشته است.
معظم له با اشاره به زمان‌های گذشته و سختی‌هایی كه طلاب علوم دینی با آنان مواجه بودند، ‌فرمودند: در زمان پهلوی هیچ عامل تشویقی برای حضور در حوزه‌ها وجود نداشت و برعكس عوامل بازدارنده بسیار بود. با همه‌ی اینها افرادی بودند كه در آن شرایط استقامت و پایداری می‌كردند و مقاومت معنوی آنان مانع از انحراف شد.
ایشان حوزه‌ها را از اركان جامعه‌ی اسلامی دانستند و فرمودند: آن قشری كه جامعه و هویت جامعه را حفظ می‌كند همین قشر روحانیت است و هر كسی كه می‌خواهد دین اسلام و معارف اهل بیت علیهم السلام محفوظ بماند باید به این قشر نظر داشته باشد.
مرجع تقلید شیعیان داشتن خلوص نیت در تحصیل حوزوی را مهم دانستند و افزودند: در زمان‌های گذشته گرچه علما در شدت سختی و تنگنای اقتصادی بودند ولی تألیفات و آثاری از آنها ظاهر شده است كه همه از بركات معنویت و خلوص نیت آنهاست.
ایشان با اشاره به حضور طلاب از دیگر كشورها در ایران اسلامی فرمودند: باید جاذبه‌های دینی و مذهبی و مركزیت دینی به گونه‌ای باشد كه از دیگر كشورها به حوزه‌ی علمیه بیایند و با كسب معارف دین و احكام نورانی اسلام به تبلیغ دین مبین اسلام در كشورهای خود بپردازند.
معظم له با بیان اینكه خدمت به طلاب را برای خود افتخار بدانید، فرمودند:‌ در این زمینه هرچه انسان بتواند اسباب خودكفایی و بی‌نیازی این قشر را فراهم آورد و موجبات استقلال و مناعت طبع این افراد شود كه آنها با خیالی آسوده درس بخوانند و به تبلیغ دین مبین اسلام بپردازند، اجر و ثواب بسیار زیاد دارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی رسیدگی به خانواده‌های روحانیون معمّر و متوفی را مورد اشاره قرار دادند و فرمودند: نباید طوری شود كه خانواده‌ی آنان رها شود و حقوق آنان تضییع گردد. رعایت همه‌ی این مسائل تحت تعلیمات عالیه‌ی اسلام باید برای طلاب و حوزه‌ها تأمین شود.
معظم له در خاتمه از مسئولین خدمات حوزه و كلیه‌ی كسانی كه برای آسایش و رفاه طلاب زحمت می‌كشند تقدیر و تشكر نموده و برای مزید توفیقات آنان در خدمت به حوزه‌های علمیه دعا كردند.

حجة الاسلام و المسلمین نواب مدیر مركز خدمات حوزه نیز در ابتدای این دیدار گزارش مبسوطی از خدمات و فعالیت‌های این مركز خدمت معظم له ارائه كرد.
لینك مرتبط: 
حضرت آیت الله العظمی صافی‌گلپایگانی: استقلال حوزه افتخار شیعه است
 

جمعه / 17 دى / 1389