جمعه: 1403/02/7
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت‌الله العظمي صافي در ديدار با اعضاي برگزار كننده‌ جشنواره‌ هنرهاي آسماني:
هنر واقعي استفاده صحيح از نبوغ و استعدادهاي بشري مي‌باشد.

هنرمند از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی صافی

حضرت آیت‌الله العظمی صافی، شنبه دوم بهمن ماه اعضای برگزار كننده جشنواره هنرهای آسمانی را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار با قدردانی از برگزاری این جشنواره اظهار داشتند: از شما تشكر می‌كنم كه این نیات پاك را دارید و اقدام به برگزاری چنین جشنواره‌ای كرده‌اید.
ایشان با بیان این كه ظرافت‌های فراوانی از سوی خداوند متعال در وجود انسان قرار داده شده است، تصریح كردند: باید قدردان این استعدادها و نبوغی كه در انسان است باشیم و شاكر این نعمات باشیم.
مرجع تقلید جهان تشیع در ادامه استفاده صحیح از هنر و استعداد‌های الهی را بهترین راه قدردانی از نعمت‌های الهی دانستند و افزودند: باید از این استعدادها به نحوی صحیح استفاده شود، متاسفانه با وجود این كه هنر معنای وسیعی دارد؛ ولی در برخی جوامع یك معنای مبتذل در اذهان دارد.
ایشان هنر اسلامی را دارای پیشینه بسیار غنی و قوی یاد كردند و به نقل از دكتر گوستاولون فرانسوی فرمودند: این نویسنده فرانسوی در كتاب تمدن اسلام و عرب می‌نویسد، مسلمانان وقتی به وسیله هدایت‌های اسلام، هنر را اسلامی كردند، هنر گرایش‌های بهتری پیدا كرد و آثار هنری خود را در مسائل مذهبی به نمایش گذاشتند.

حضرت آیت‌الله العظمی صافی از شعر به عنوان یكی از هنرهای الهی نام بردند و افزودند: وجود شعرا و شعرهای الهی نشان این است كه انسان دارای باطن پاكی است و با غیب در ارتباط است؛ زیرا امكان ندارد از انسان اینگونه شعرهای توحیدی صادر شود؛ ولی با غیب در ارتباط نباشد.
معظم له با بیان این كه هنر در تربیت و روح مردم تاثیر فراوان دارد، یادآور شدند: رشته‌های هنری فراوانی وجود دارد كه باید به درستی و براساس موازین شرعی از آن استفاده كرد؛ اگر از اینها درست استفاده كنیم می‌توانیم مردم را هدایت ‌كنیم.
ایشان از نهج‌البلاغه به عنوان هنری فوق‌ هنرهای بشری یاد كردند و آن را یكی از هنرهای امیرمومنان حضرت علی علیه السلام دانستند.
مرجع تقلید جهان تشیع، هنر را دارای ابعاد مختلفی برشمردند و هنر همسرداری، درست زندگی كردن و هنر زندگی و اقتصاد را از جمله انواع هنرها یاد كردند و افزودند: هنرهای فراوانی در وجود انسان‌ها نهفته است كه باید همه این هنرها استخراج شود و به درستی استفاده گردد.
ایشان با توجه به تاثیر شعر در انسان، به عنوان نمونه، اشعاری از فردوسی را خواندند و تاكید كردند: گاهی یك شعر به قدری در انسان تاثیر می‌گذارد كه خطابه و سخنرانی آن تأثیر را نخواهد داشت.
معظم له ادامه دادند: استعدادهای فراوانی در وجود انسان نهفته است كه باید این هنرها شناسایی و به عنوان هنر و جمال بشریت معرفی شود؛ زیرا هنر اهمیت بسیار زیادی دارد ولی انسان از آنها غافل است.
حضرت آیت الله العظمی صافی در پایان در توصیه‌هایی به طلاب فرمودند: هر چه به این نكات الهی بیشتر توجه كنید موجب خداشناسی و كمال بیشتر انسانی می‌شود و رشد فكری و معنوی انسان را رقم خواهد زد و باید دقت شود كه شرع و دستورات شرعی در هنر رعایت كرد.
ایشان با خواندن شعرهای تأثیرگذار از بعضی از شعرای بزرگ درمورد توحید و عجایب خلقت انسان و جهان فرمودند:‌ هنر واقعی سرودن این اشعار است و ما باید این هنرها را به دیگران هم آموزش بدهیم.
لازم به ذكر است كه حضرت آیت الله العظمی صافی  اشعار بسیار زیادی را در مدح یا رثای ائمه‌ی معصومین سلام الله علیها سروده‌اند. از ایشان تاكنون مجموعه اشعار « سبط المصطفی»، «صحیفة المومن»، «آفتاب مشرقین» و «بزم حضور» منتشر شده است.
معظم له علاوه بر این اشعار بسیار زیادی را از شعرای به نام فارسی زبان و عرب زبان حفظ دارند.

يكشنبه / 3 بهمن / 1389