پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار مسئولان برگزار كننده‌ي همايش كتاب سال حوزه:
عرفان‌هاي دروغين آفت حوزه‌ها نشود./عكس

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز دوشنبه 25/11/89 مسئولان برگزاركننده‌ی همایش كتاب سال حوزه را به حضور پذیرفتند.
معظم له برگزاری چنین همایش‌هایی را بسیار مهم خواندند و فرمودند: ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام سبب معرفی بیشتر اهل بیت در جوامع علمی جهان خواهد شد.
ایشان با اشاره به قدمت و سابقه‌ی حوزه‌، لزوم برگزاری چنین همایش‌هایی را یادآور شدند و افزودند: برگزاری همایش كتاب سال حوزه امری پسندیده است كه آغاز شده و باید از پنجاه سال پیش كار خود را آغاز می‌كرد تا هم‌اینك می‌توانست تولیدات علمی و تحقیقی وسیع‌تری را به جهانیان نشان دهد.
مرجع تقلید شیعیان جهان تاكید كردند: این كه حوزه علمیه به موضوع كتاب دین می‌پردازد كار ارزشمندی است و هر چه بتوانید از افراد مستعد و توانمند در این امر بهره بگیرید، در معرفی معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام موفق‌تر خواهید بود و باید در این راستا تلاش وافری انجام داشته باشید.
ایشان ادامه دادند: باید از میان آثار ارسالی به دبیرخانه كتاب سال حوزه، آثار ارزشی و برجسته علمی را انتخاب كنید و در دسترس محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی قرار دهید تا آن‌ها نیز از این منابع غنی بهره مند شوند.
حضرت آیت‌الله العظمی صافی سرمایه‌ی عظیم علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام اشاره كردند و اظهار داشتند: می‌توانید با برگزاری مطلوب كتاب سال حوزه، هویت علمی حوزه را به جهانیان معرفی كنید؛ زیرا شیعه در تمام علوم تبحر خاصی دارد و از سرمایه كافی و وافی برخوردار است كه قرآن كریم و نهج البلاغه از جمله بهترین منابع علمی حوزه به شمار می‌آیند.
ایشان به اهمیت قرآن كریم و افزایش گرایش مردم به دین اسلام به وسیله آشنایی با این كتاب ارزشمند اشاره كردند و افزودند: گرچه دشمنان به تبلیغات مسموم علیه اسلام می‌پردازند؛ ولی هر منصفی با رجوع به قرآن كریم حقیقت اسلامی را در می‌یابد و امروز ما می‌توانیم از طریق همین كتاب الهی، قلوب مردم جهان را فتح كنیم.
مرجع تقلید شیعیان جهان به كتاب ارزشمند نهج البلاغه اشاره كردند و بیان داشتند: بسیاری از فرمایشات حضرت امیر المومنین علیه السلام در همین كتاب ارزشمند نهج البلاغه وجود دارد كه اگر هر سبك شناسی به این كتاب رجوع كند به خوبی كلام نبی و ولی را تشخیص خواهد داد و اینها سرمایه‌های بزرگی هستند كه در اختیار ما حوزویان قرار گرفته و باید قدر آن را دانست و به خوبی از آنان بهره گرفت.
معظم له به معارف و منابع غنی علوم اهل بیت علیهم السلام اشاره كردند و فرمودند: حتی در ادعیه ما مطالب علمی فراوانی وجود دارد كه یكی از آن‌ها كتاب ارزشمند صحیفه سجادیه است و این كتاب از ذخایر شیعه به شمار می‌آید.
ایشان ادامه دادند: باید حوزه را به سمت اهل بیت علیهم السلام و معارف نورانی آنان جهت داد و مادامی كه در این جهت گام برداریم موفق خواهیم بود.
مرجع تقلید شیعیان دین اسلام را انسان‌ساز خواندند و افزودند: انسان‌سازی كه در مكتب اهل بیت علیهم السلام است در هیچ مكتب دیگر یافت نمی‌شود و ما باید به چنین دینی افتخار كنیم و هر چه افراد را به سوی علوم و معارف نورانی ائمه اطهار علیهم السلام تشویق كنیم به یقین قدرت علمی جهان را تسخیر خواهیم كرد و ما نباید از ترویج علوم اهل بیت علیهم السلام غفلت كنیم.
حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی شاخصه‌های ارزیابان كتاب سال حوزه را مورد اشاره قرار دادند و تأكید كردند: ارزیابان باید حسن الطریق و مستقیم الطریق باشند یعنی در انتخاب آثار ارسالی به دبیرخانه كتاب سال حوزه، این شاخص‌ها را همیشه مهم بدانند.
معظم له به وجود برخی عرفان‌های دروغین اشاره كردند و افزودند: امروز برخی گرایش‌ها به سمت ناهنجاری‌ها و عرفان‌های دروغین در جامعه بوجود آمده است كه باید ارزیابان شما با دقت آثار را بررسی كنند كه خدای نكرده چنین ناهنجاری‌هایی در كتاب‌های برگزیده وجود نداشته باشد؛ زیرا اثر برگزیده كتاب سال حوزه، یعنی معرفی بهترین اثر به جامعه علمی، حوزوی و دانشگاهی؛ بنابراین دقت و نظارت مهم‌تری را باید در كار داشته باشید.
مرجع تقلید شیعیان جهان ادامه دادند: اگر خدای ناكرده برخی ناهنجاری‌ها و عرفان‌های دروغین خواسته یا ناخواسته در آثار و كتاب‌های حوزوی دیده شود، این سبب تنزل تفكر حوزه می‌شود؛ در حالی كه ما تفكری همچون علامه حلی را داریم و اگر چنین ضعفی را ایجاد كنیم یعنی به میراث گذشتگان خود وفادار نبوده‌ایم.
ایشان یادآور شدند: افرادی را به عنوان ارزیاب انتخاب كنید كه با افكار و عقاید انحرافی به صورت كامل آشنا باشند و بدانند كه آثار انتخابی در كتاب سال حوزه از همه این انحرافات به دور است و هرگز كتابی بی‌اساس انتخاب نخواهد شد.
معظم له مسئولیت داوری كتاب را مسئولیتی خطیر دانستند و اظهار داشتند: همچنین داوران شما باید به معارف اسلامی، و معارف و علوم اهل بیت علیهم السلام مسلط باشند كه بتوانند این خط را برای همیشه زنده نگه دارند تا حوزه تا ابد در همین خط باقی بماند.
ایشان به ویژگی‌های كتاب برتر اشاره كردند و افزودند: كتابی انتخاب شود كه از بنیه علمی قوی برخوردار باشد و حتی یك نقص كوچك در اثر برگزیده وجود نداشته باشد و كتاب‌ها باید با عقاید و افكار مردم هماهنگی داشته باشد. 

 

دوشنبه / 25 بهمن / 1389