جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
گزارش بازديد حضرت آيت الله العظمي صافي از مراحل ساخت مسجد امام حسن عسكري عليه السلام

امروز پنج‌شنبه نوزدهم اسفندماه 1389 است و عقربه ساعت 10:20 دقیقه را نشان می‌داد كه خودروی حامل این مرجع معظم تقلید و همراهان ایشان به درب قسمت در حال ساخت مسجد رسید .
شور و شوق كارگران و استادكاران در هنگام بازدید حضرت آیت الله صافی را می‌شد در چهره آنان كه نزدیك یكصد نفر بودند، مشاهده كرد.
*همه مأجورید! ای كاش من هم با شما بودم.
این مرجع تقلید، قدم زنان، ضمن احوال پرسی با كارگران و استادكاران و مسئولان پروژه بر این نكته تاكید كردند كه هر كسی در این مسجد مقدس خشتی روی خشتی می‌گذارد، نزد خداوند متعال مأجور است و حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف را خوشنود می‌سازد.
ایشان همچنین پس از رسیدن به جایگاه از پیش تعیین شده، برای سخنرانی در شبستان بزرگ مسجد و استماع گزارش جناب آقای مهندس گرجی، مدیر پروژه، با تقدیر و تشكر از همه دست اندركاران طرح اظهار داشتند: حقیقتاً توفیق بزرگی نصیب شما شده است كه در این مكان مقدس كه متعلق به پدر بزرگوار حضرت ولی عصر ارواح العالمین له الفداء است، كار می‌كنید؛ از این جهت حتما شكر خداوند را به جای آورید و بدانید كه پیش خداوند مأجور هستید.
این مرجع تقلید با اشاره به این كه بی شك ارواح طیبه ائمه اطهار علیهم السلام و روح علمای بزرگوار ما شاهد و ناظر این خدمت شما هستند، فرمودند: توسعه مسجد امام حسن عسكری علیه السلام یكی از آرزوهای دیرین مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) بود و شما به این وسیله اسباب خوشنودی روح مطهر ایشان را فراهم آورده‌اید.
ایشان همچنین ادامه دادند: وجود چنین بنای تاریخی عظیمی برای عالم اسلام و شهر مقدس قم به عنوان حرم اهل بیت و عش آل محمد (ص) مایه بسی افتخار است به ویژه آن كه این مكان به نام نامی امام حسن عسكری علیه السلام است كه این هم یك افتخاری برای شیعه دوازده امامی به شمار می رود.
*ارزش یك ساعت كار در این جا به دنیا می‌ارزد
معظم له تصریح كردند: شما عزیزان كارگر و مهندس و استاد و بنا كه در این جا مشغول به كار هستید قدر خود را بدانید؛ چرا كه یك ساعت كار كردن در این مسجد را نمی‌توان به همه دنیا فروخت؛ بدانید كه روز قیامت ارزش این كارهای شما مشخص می‌شود.
*آروزی یك مرجع تقلید
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، همچنین بیان داشتند: دوست داشتم كه وجب به وجب این مكان مقدس را ببوسم و من امیدوارم كه خداوند مرا هم در اجر این كار هم ردیف شما عزیزان قرار دهد و چه بسا گاهی ثواب یك كارگر كه در این جا كار می‌كند از همه بیشتر باشد.
ایشان در خاتمه سخنان خود گفتند: من اطمینان دارم حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به این مكان مقدس كه متعلق به پدر بزرگوارشان است، تشریف آورده‌اند و البته همواره نیز شاهد و ناظر كار شما هستند.
*ویژگی‌های فیزیكی پروژه
زمین مسجد جدید كه در كنار مسجد قدیم بنا گردیده است؛ حسب الامر مرحوم حضرت آیت الله العظمی آقای گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه با زیربنای حدود 7 هزار متر مربع ابتیاع گردید و با نظارت و اشراف حضرت آیت الله العظمی صافی با زیربنای حدود 25 هزار متر مربع بنا گردیده است.
هزینه‌های انجام شده‌ی آن همه از سهم مبارك امام علیه السلام و تبرّعات می‌باشد.
نمای كلی ساختمان شامل دو گلدسته به ارتفاع 59 متر (‌به حروف ابجد به نام مقدس حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و گنبد به قطر 19 متر و به ارتفاع 35 متر می‌باشد.
این مسجد مانند نگینی درخشان جوار حرم مطهر كریمه‌ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها درخشش خاصی دارد و موجب اعتبار و آبروی بیشتر شهر مذهبی قم و حوزه‌ی علمیه می باشد.

 

پنجشنبه / 19 اسفند / 1389