جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت‌الله العظمي صافي : تبليغ از مهم‌ترين رسالت‌ها و مسؤوليت‌هاي روحانيت است.

حضرت آیت‌الله العظمی صافی، ظهر امروز دوشنبه 22/1/1390 رییس و مدیران بخش‌های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را به حضور پذیرفتند.
معظم له با استشهاد به آیه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ ... » و بیان اینكه تبلیغ كار انبیای الهی است فرمودند: تبلیغ از مهم‌ترین رسالت‌ها و مسؤولیت‌های روحانیت است.
ایشان تصریح كردند: انبیای الهی تبلیغ را از مهم‌ترین برنامه‌های خود قرار داده بودند و امروز روحانیون نیز باید همان رسالت را دنبال و به تبلیغ معارف الهی و دینی بپردازند.
مرجع تقلید شیعیان جهان راهنمایی و هدایت مردم را از مهم‌ترین اهداف تبلیغ احكام دین برشمردند و تاكید نمودند: قرآن كریم نیز بر این رسالت و هدف مهم تاكید فراوان دارد. تبلیغ رشته‌های مختلفی دارد كه باید به همه آن‌ها پرداخته شود و هیچ زمانی تبلیغ دین نباید تعطیل شود.
ایشان ادامه دادند: بالاترین وظیفه روحانیت تبلیغ دین است و باید احكام خدا را به مردم رساند و به دنبال برطرف كردن شبهات و مبارزه با فرقه‌های انحرافی باشند.
حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به تفاوت‌های قومی و مذهبی مناطق مختلف فرمودند: ما باید در همه زمان‌ها برای تبلیغ معارف دینی آماده باشیم و متناسب با مناطق و گروه‌های مختلف در كشور مبلّغ تربیت كنیم؛ زیرا هر مبلّغی توانایی تبلیغ در محیط‌ها و مكان‌های تبلیغی مختلف را ندارد.
ایشان افزودند: شناخت منطقه و نیازهای آنان و شبهات مطرح شده در آن مناطق از جمله مسائلی است كه مروّجان دین باید به آن توجه و نسبت به این موضوع غفلت نكنند تا تبلیغ آن‌ها موثر واقع شود. به خصوص تبلیغ در مناطق محروم كه اعزام در این بخش‌ها باید افزایش یابد.
معظم له با تأكید بر تجهیز علمی مبلّغین اظهار داشتند: تبلیغ شرایط فراوانی دارد كه روحانیون و مروّجان دین باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و بدانند كه سرمایه اصلی هر مبلّغی، قرآن كریم و احادیث اهل بیت علیهم السلام است؛ بنابراین تسلط به این منابع عظیم برای آنان امری ضروری است؛ زیرا به هر میزانی كه مبلغان به احادیث، روایات و آیات تسلط داشته باشند، بهتر می‌توانند معارف دینی را به مردم بازگو كنند و هدایتگر آن‌ها شوند.
ایشان افزودند: گاهی مبلّغان برخی مطالبی را بیان می‌كنند كه اثر چندانی در تبلیغ ندارد و سبب گمراهی مردم می‌شود؛ زیرا برای مردم قابل فهم نیست، بنابراین مبلغان باید آنچه كه در آیات و روایات آمده و مورد تایید است را به نحو قابل فهم برای مردم بازگو كنند.
مرجع تقلید شیعیان جهان، خدمت در عرصه تبلیغی را بسیار مهم برشمردند و اجر كار در این مهم را فراوان دانسته و فرمودند: هر چه بتوانید در این مساله تلاش كنید از ثواب معنوی بسیار والایی برخوردار خواهید شد؛ زیرا خداوند وسیله تقرب به خود را هدایت انسان‌ها قرار داده است.
ایشان با بیان این كه تلاش‌های فراوانی در عرصه تبلیغ دین شده است، تصریح كردند: باید قبول كنیم كه در تبلیغ كوتاهی كرده‌ایم همچنان كه به دیگر عبادات اهمیت می‌دهیم به تبلیغ معارف اسلامی نیز توجه كنیم و همانگونه كه تلاش می‌كنیم به عمره یا حج برویم، باید برای تبلیغ دین نیز چنین تلاشی را انجام دهیم.
حضرت آیت الله العظمی صافی تاكید كردند: باید هر جایی كه نیاز تبلیغی وجود دارد به آن پاسخ داده شود و عرصه‌های تبلیغی خالی نماند؛ زیرا انسان‌ تنها وظیفه خواب و خوراك ندارد، بلكه در برابر خداوند تبارك و تعالی مسؤول است و باید آنچه را فرموده جامه‌ی عمل پوشاند.
ایشان ادامه دادند: امروز هر آنچه موفقیت در جامعه وجود دارد به دلیل تبلیغ دین است. افراد فراوانی در راه تبلیغ دین عمرشان را صرف كردند و به مبارزه با انحرافات پرداختند؛ اما این تلاش‌ها همچنان اندك است؛ زیرا كار در عرصه تبلیغ دینی نیاز به فعالیت و همكاری همگانی دارد تا معارف اهل بیت علیهم السلام برای همیشه ماندگار شود.
معظم له با اشاره به نیاز جهانیان به معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام اظهار داشتند: امروز در زمان حساسی قرار داریم و باید برای تبلیغ حوزه بین‌المللی و خارج از كشور نیروهای متخصص و كارآمدی را تربیت كرد تا بتوانند در جهان نقش آفرینی كنند و معارف اسلام و اهل بیت علیهم السلام را به جهانیان برسانند.
ایشان تصریح كردند: گرچه امروز برخی فِرَق باطل عرض اندام می‌كنند؛ ولی آن‌ها قدرت چندانی ندارند و هیاهوی آن‌ها تنها تبلیغ رسانه‌ای است. در چنین شرایطی باید تمام شبهات در مسائل مختلف كه از سوی بهایی‌ها،‌ مسیحی‌ها و وهابی‌ها مطرح می‌شود، شناسایی و به خوبی پاسخ داده شود.
معظم له با توجه به فعالیت‌های گروههایی كه عرفان‌های كاذب را ترویج می‌كنند فرمودند: دین ما دین عقل و منطق و استدلال است و ما باید با عقلانیت كامل و تدبیر لازم در مقابل فرقه‌های ضالّه ایستادگی كنیم تا بتوانیم اسلام ناب را به مردم دنیا عرضه نماییم.
مرجع تقلید شیعیان جهان در سخنان پایانی خود توجه به نحوه انتشار كتاب‌های مختلف دینی را مورد تاكید قرار دادند و افزودند: نباید هر كتابی كه عنوان دینی دارد منتشر شود، باید در تولید و انتشار كتاب‌های دینی دقت فراوانی صورت گیرد؛ زیرا برخی آثار در میان مردم تاثیری ندارد و تنها جنبه تكرار مطالب گذشته است.
معظم له همچنین خواستار برطرف شدن ضعف‌های كتاب‌های دینی شدند و از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خواستند تا در این راه گام‌ها اساسی را بردارد.
در ابتدای این دیدار حجة الاسلام آقای دكتر واعظی رئیس جدید دفتر تبلیغات اسلامی گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این سازمان خدمت معظم له ارائه نمود.

دوشنبه / 22 فروردين / 1390