جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام

پیام مرجع عالیقدر جهان تشیّع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف به مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام


 

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی علیّ بن موسَی الرِّضا المُرتَضی الاِمامِ التَّقیِّ النَّقیِّ وَ حُجَّتِكَ عَلی مَن فَوقَ الاَرضِ و مَن تَحت الثَّری الصِّدّیقِ الشَّهیدِ صَلوةً كَثیرَةً تامَّةً زاكِیَةً مُتَواصِلَةً متَواتِرَةً مُتَرادِفَة.

با اهداء سلام و تبریک صمیمانه و خالصانه خدمت حضّار محترم،‌ ارادتمندان و چاکران آستان فرشته‌پاسبان و ملکوتی حضرت ثامن الحجج علیّ بن موسی الرضا علیهما‌السّلام که در جشنواره باشکوهی - که در بیش از هفتاد کشور دنیا برگزار می‌شود- به شَرَف حضور نائل شده و خود را در معرض نسایم برکات و رحمت‌های الهی قرار داده‌اند، مراتب سپاس و تشکّر خود را از برگزارکنندگان این محافل با عظمت ابراز می‌دارم؛ به امّید آن که به حکم «الرّاضی بفِعل قَومٍ کالدَّاخِلِ فیهِ مَعَهُم» از برکات کثیره و رحمت‌های واسعه الهیّه که انشاء‌الله تعالی بر این جلسات و امثال آن نازل خواهد شد بهره‌مند و در شمار آن سعادتمندان محسوب شوم.

در طول سال، اگر چه دل‌های شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام مخصوصاً حضرت علی بن موسی الرّضا علیهماالسّلام به یاد آن حضرت و حضور در آستان عرشی آن بزرگوار می‌تَپَد، ولی همگان منتظر ایّام با برکت ذی‌القعدة و میلاد عالم آل محمد حضرت رضا علیهم‌السلام می‌باشند که عهد خود را با آن حضرت تجدید و ایمان و شعور دینی خود را تازه و نو نمایند.

اگر انسان در سخن از فضائل و مناقب آن امام هُمام، همه زبان‎های گویا را در دهان داشته باشد و با هر کدام از آنها جاودانه، مدح و ثنا بگوید، از حرف نخستین مدح او، بیشتر نخواهد گفت و زبان حالش این شعر خواهد بود:

ایـن شرح بی‎نهایت کز وصف یار گفتند * حرفی است از هزاران کاندر عبارت آمد

امّا به جهت «فَمَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ»، با آن‌که در میدان و جهان وسیعی که سخن از عظمت‌های حضرت علی بن موسی الرضا علیهماالسلام ذرّه و کمتر از ذرّه هم در حساب نمی‌آیم، جسارت نموده و چند کلمه‌ای را عرضه می‌دارم:

ابعاد متعدّد عظمت‌های حضرت رضا علیه آلاف التّحیّة‌ و الثّناء، آن تجسّم بندگی و عبودیت خالص خدا، و بخش‌های گوناگون و بلکه متضادّ مناقب، فضایل و مواقف آن حضرت، همه در کتاب‌ها مضبوط و محفوظ مانده است.

اخبار از مُغَیَّبات، گذشته و آینده زمان، علم به عوالم غیب، علم به شرایع و احکام اسلام، زهد و پارسایی و پرهیزگاری، عبادت، خوف از خدا و شب‎زنده‎داری، فروتنی و بردباری، خدمت و نصرت دین خدا و بیشتر و بسیارتر از اینها، همه ابعاد عظمت وجود آن حجّت خدا است.

در شرایط و اوضاع بعد از زندانی‌شدن حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام و نیز شهادت آن بزرگوار، موضع و موقعیت شیعه که ضعیف شده بود؛ با وجود حضرت ثامن الحجج امام رضا علیه‌السلام رو به قوّت گرایید و مذهب دوباره تشیید شد.

به واسطه وجود مبارک آن حضرت، تشیّع و ولایت اهل‌البیت علیهم‌السلام، بلکه اسلام تجدید حیات پیدا کرد و حتّی در سطح دنیا، آن حضرت را مجدّد مذهب می‌دانند.

مطالب و علوم صادره از آن بزرگوار در خداشناسی و توحید و مبانی دین، همگان را دوباره متوجّه این کرد که اگر کسی علم و معرفت صحیح می‌خواهد غیر از محضر اهل البیت پیامبر علیهم‌السلام، در جای دیگری به آن دست نخواهد یافت.

شما مباحثات علمی آن حضرت با سران ادیان و مذاهب دیگر را ملاحظه و مطالعه نمایید.

آن‌قدر ظهور علمی امام رضا علیه‌السلام فوق‌العاده بود که بدین سبب ایشان را - با آن‌که همه ائمه نور واحدند- «عالم آل محمدّ علیهم‌السلام» نامیدند.

به هر حال، جهات عظمت وجود مقدّس امام رضا علیه‌السلام، همه مایه برکت، سعادت و افتخار است؛ باید به ولایت آن حضرت افتخار نماییم و خود را در هر نقطه‌ی دنیا که هستیم مروّج و مبلّغ آموزه‌ها و تعالیم نورانی مکتب اهل‌البیت علیهم‌السلام خصوصاً معارف بلند و والای رضوی بدانیم.

در پایان با عرض خاکساری و عجز و ناتوانی از اظهار وجود، در عرصه‌ای که عرض وجود در آن، شأن انبیاء، اولیاء، بزرگان و اعاظم اصحاب است پوزش می‌طلبم. امّید است هدیه این کمترین در بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الائمة علیهم‌السّلام به شرف قبول نایل شود؛ «إنَّ الهَدایَا عَلى مِقْدارِ مُهْدِیها»       

                      لطف الله صافی

ذی‌القعدة 1436 هـ.ق

سه شنبه / 3 شهريور / 1394