شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
توصيه‌هاي مهم حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني به مسؤولان و دولت‌مردان عراق

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز جمعه 25/6/1390 حجة الاسلام سیدعمار حكیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق و هیئت همراه را به حضور پذیرفتند
ایشان در این دیدار با گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله حكیم، ابراز داشتند: خاندان بزرگ حكیم با شهدایی كه تقدیم اسلام كرده‌اند در بین شیعه و جهان اسلام شناخته شده و دارای سابقه درخشان هستند.

معظم له یادآور شدند: ملت عراق باید با حفظ اتحاد، از هویت خود در مقابل كفار دفاع كنند.
ایشان با تاكید بر حفظ وحدت از سوی عراقی‌ها، فرمودند: در داخل عراق باید اختلاف سلیقه‌ها در اداره كشور كم شود و هرچه در عرصه سیاست داخلی و خارجی با هم باشند نفوذ شیعه بیشتر می‌شود؛ اما اگر هر كس بخواهد حرف خود را بزند مشكل ایجاد می‌شود.
مرجع تقلید شیعیان جهان با اشاره به اینكه اكثریت مردم عراق شیعه هستند، ادامه دادند: با این وجود به تمام معنا حقوق اقلیت‌ها را به رسمیت شناخته و به آنان احترام گذاشته ‌شود.
ایشان تاكید كردند: در عراق باید همه گروه‌ها تابع مرجعیت شیعه باشند و این به نفع كشور است و گروه‌های سیاسی شیعه باید عوامل و موانع اختلاف را برطرف نمایند و با هم و با وحدت كلمه در اداره كشور عراق مشاركت نمایند.
حضرت آیت الله العظمی صافی در ادامه اظهار داشتند: ما عراق مستقل می‌خواهیم كه در مقابل استكبار، استقلال خود را حفظ نموده و به رشد و بالندگی خود ادامه دهد.
ایشان با اشاره به نزدیك شدن زمان خروج اشغالگران از عراق فرمودند: اگر در كارمان درست عمل كنیم و وحدت داشته باشیم نیروهای خارجی مجبور هستند عراق را ترك كنند؛ اما در غیر این صورت حتی با خروج آنها مشكلات باقی خواهد ماند كه این ضربه بزرگی به ملت عراق وارد خواهد كرد.
معظم له با اشاره به بیداری اسلامی در منطقه فرمودند: مردم مسلمان و انقلابی مصر باید مواظب باشند چپاولگران و غارتگران ثروت ومنافع ملی مصر دوباره طمع نكنند كه از دری كه بیرون انداخته شده‌اند با حق به جانبی از در دیگری وارد مصر شوند. سایر كشورهای اسلامی هم كه الان در حال مبارزه با بیگانگان هستند چنین وضعیتی دارند.
ایشان با اشاره به فرهنگ و تمدن قدیم عراق تصریح كردند: عراق از قدیم سابقه درخشانی در فرهنگ و تمدن اسلامی داشته و شرف حضور ائمه علیهم‌السلام در این كشور و مراقد شریفشان باید محور هویت اسلامی این كشور قرار گیرد .
مرجع تقلید شیعیان جهان در ادامه با بیان اینكه مردم مظلوم بحرین نیز مورد ظلم واقع شده‌اند، افزودند: با وجود اینكه اكثریت آنها شیعه هستند، اما زیر زور یك عده اقلیت به تمام معنا وابسته به خارج هستند.
حضرت آیت الله العظمی صافی در پایان فرمودند: آرزوی هر شیعه است كه لحظاتی از عمر خود را در جوار بارگاه شریف و نورانی ائمه علیهم‌‌السلام بگذراند و من نیز این آرزو را دارم و امیدوارم به این شرف عظمی نائل شوم.
ایشان ضمن تشكر از تلاش های حجة الاسلام عمار حكیم فرمودند: تلاش‌ها و خدمات شما قابل تقدیر است و مردم عراق قدر این زحمات شما و تلاش‌هایی كه خاندان بزرگ و شریف حكیم در راه استقلال عراق و حفظ هویت اسلامی داشته‌اند، می دانند.
در آغاز این دیدار حجة الاسلام سید عمار حكیم رئیس مجلس اعلای انقلاب عراق گزارشی از وضعیت فعلی عراق، وضعیت شیعیان و خدمات موسسه آیت الله حكیم به محضر مرجع عالی قدر ارائه كرد.
وی همچنین از مرجع عالی قدر جهت سفر به عراق و تشرف به آستان مقدس ائمه علیهم السلام در عتبات عالیات دعوت كرد.
 

جمعه / 25 شهريور / 1390