جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
در دیدار اعضای کانون دانشگاهیان :
حضرت آيت الله العظمي صافي : طرح تفكيك جنسيتي بايد در دانشگاه‌ها و ادارات اجرا شود/ كلاس درس، كلاس بندگي و عبادت است.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز پنج‌شنبه 17/6/1390 اعضای كانون دانشگاهیان ایران اسلامی و تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های سراسر كشور را به حضور پذیرفتند.
در ابتدای این دیدار دكتر سید محمد حسینی بعنوان رئیس این كانون گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های كانون دانشگاهیان را خدمت معظم له ارائه نمود.
معظم له نیز در این دیدار ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی به اساتید دانشگاه‌ها، در باره فضیلت علم و مقام معلم از نظر دین مقدس اسلام مطالب مهمی را ایراد فرمودند.
ایشان با توجه به آیه‌ی شریفه‌ی «‌هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون» و آیه‌ی شریفه‌ی « یرفع الله الذین آمنوا منكم و الذین اوتوا العلم درجات» اظهار داشتند: همه كسانی كه می خواهند قلّه‌های علم و معرفت را فتح و در این مسیر تلاش كنند، باید بدانند كه جایگاه بسیار مهمی را برعهده دارند.
ایشان با تأكید بر همت و تلاش دانشگاهیان برای پیشرفت ایران اسلامی تصریح كردند: امیدواریم اهالی علم و دانش روز به روزدر جهت رشد نظام و در مسیر حركت به سمت تعالی و كمال گام‌های اساسی را بردارند، تا سربلندی اسلام و نظام را برای همیشه شاهد باشیم.

مرجع تقلید جهان تشیع با اشاره به اهتمام ویژه دین مبین اسلام به علم و علم‌آموزی، فرمودند: دین مبین اسلام به دو مساله علم و قدرت، عنایت و توجه بسیار ویژه‌ای دارد؛ زیرا دوصفت از صفات خداوند است كه نسبت با سایر صفات خدا برتری دارد كه آن دو علم و قدرت است؛ البته قدرت برای استعمار، استضعاف و استكبار مورد نهی و سرزنش اسلام است.
ایشان با بیان اینكه در علم‌آموزی نباید در هیچ مرتبه‌ای توقف كرد، تاكید كردند: علم تمام شدنی نیست و به هر میزان كه دانشمندان جلو می‌روند، باز هم در می‌یابند كه افق‌های جدید برای آنها گشوده می‌شود؛ از این رو انسان باید همواره در صدد علم‌آموزی باشد و كسالت و تنبلی را كنار بگذارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی به بیان روایتی از حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و اله و سلم د رخصوص تحصیل علم پرداختند و فرمودند: علم و عالِم در اسلام جایگاه برجسته‌ای دارد و اسلام به عالمان دینی و كسانی كه به دنبال تحصیل علم هستند،‌احترام خاصی قائل است؛ البته در علم، اخلاق و عمل شرط اساسی است و به هر میزان كه دانایی و علم انسان افزایش یابد، باید بر كمالات او نیز افزوده شود و صفات اخلاقی و نیكو را در خود گسترش دهد.
ایشان یادآور شدند: امروز جامعه متمدن نیازمند عالمان متعهد می‌باشند كه با علم و عمل بتوانند جامعه را از انحطاط اخلاقی نجات دهند؛ زیرا به هر میزانی كه دانایی انسان بیشتر می‌شود باید عمل به اخلاق اسلامی نیز افزایش یابد.
معظم له، صفات رذیله، جهل و نادانی را نتیجه دوری از علم دانستند و ادامه دادند: بحمدلله ما چنین دین، معارف و فرهنگی داریم و باید از آن به نحو احسن استفاده كنیم و رسالت خود را به درستی در تبیین آن انجام دهیم. بدانید به هر میزانی كه كمالات معنوی در جامعه افزایش یابد، جامعه ما موفق‌تر خواهد بود.
ایشان نزول قرآن را دلیلی برای جهل‌زدایی از جامعه و معرفت افزایی انسان‌ها یادكردند و ابراز داشتند: قرآن مجید، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه كتاب علم و معرفت است و برای نجات انسان‌ها از تاریكی جهل و نادانی آمده است. باید بدانیم هویت مسلمانان و شیعیان در سایه همین مسائل است و ما باید همه‌ی اینها را حفظ و به آیندگان منتقل كنیم.
حضرت آیت الله العظمی صافی، تحصیل علم را از جمع آوری طلا و جواهرات ارزشمندتر دانستند و تاكید كردند: دانشگاه‌ها و حوزه‌های ما باید به نقاط اشتراك توجه كنند و بدانند كه همه دنبال یك هدف هستیم و باید به سمت خدا حركت كنیم و سیر علمی ما سیر الی الله و عبادی باشد. كسانی كه روی تعلیم و تربیت خود و دیگران كار می‌كنند باید قدر خود را بدانند و توجه داشته باشند كه سیرشان الی الله است.
ایشان با تاكید بر اینكه ما نباید محتاج به دیگران باشیم فرمودند: آنچه سبب وابستگی به دیگران می‌شود فقر علمی و مادی است، فقر علمی باید ریشه‌كن شود و گرنه دشمنان می‌توانند تصرف و تسلط بر ما داشته باشند و كسانی كه در این راه تلاش می‌كنند از اجر و ثواب فراوانی بهره مند خواهند شد.
معظم له از همه دانشگاه و حوزویان خواستند سیر علم آموزی خود را تنها تقرب الی الله بدانند و در این راه گام بردارند و افزودند: علم چه در حوزه و چه در دانشگاه باید برای این هدف مقدس باشد و این عبادت است و دانشجو و محصلی كه در كلاس درس حضور می‌یابد، باید بداند در كلاس بندگی و عبادت حضور یافته است.
مرجع تقلید جهان تشیع تاكید كردند: ما از همه از جمله حوزه و دانشگاه انتظار داریم كه در این مسیر حركت كنند و نیت شان را پاك كنند؛ زیرا وقتی نیت پاك باشد انسان جلو می‌رود؛ اما اگر خدایی ناكرده نیت پاك نباشد همان علم سبب دوری و بُعد از خداوند تبارك و تعالی می شود؛ همان گونه كه در قرآن داریم كه برخی از افراد قرآن می‌خوانند اما مورد لعن این كتاب آسمانی و مقدس هستند.
حضرت آیت‌الله العظمی صافی در ادامه سخنان خود نقش استادان دانشگاه را در تربیت دینی دانشجویان مهم عنوان كردند و ادامه دادند: برای اینكه دانشجویان در دانشگاه‌ها نسبت به مسائل دینی توجه داشته باشند و با تربیت دینی بار بیایند، باید اساتید متعهد و متدین باشند.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مساله حجاب در جامعه اسلامی تاكید كردند: هویت ما به حفظ ارزش‌های اسلامی است و هركجای دنیا كه برویم به این هویت‌مان افتخار می‌كنیم و هرگز از هیاهوی تبلیغاتی غرب نترسیم و با افتخار از داشته‌های خودمان دفاع كنیم و محكم در پای این ارزش‌ها بایستیم. حجاب بالاترین ارزش برای زن می‌باشد و این ارزش معنوی را باید حفظ كنیم.
معظم له با بیان اینكه افتخارات تمدن اسلامی زیاد است، ابراز داشتند: مفاسدی در غرب وجود دارد كه آنها گرفتار شده‌اند و خودشان به این مساله اذعان می‌كنند و درصدد چاره جویی و راه حل برآمده اند.
حضرت آیت الله العظمی صافی با تاكید بر اینكه سنت‌های اسلامی باید حفظ شود، اظهار داشتند: طرح تفكیك جنسیتی كار ارزنده‌ای است كه باید در دانشگاه‌ها و ادارات دولتی پیاده شود و باید آن را دنبال كرد و ان شاء الله آثار خوب آن را همه ببینند.
ایشان تصریح كردند: امروز در غرب به این نتیجه رسیده‌اند كه باید تفكیك جنسیتی در دانشگا‌ه‌ها پیاده شود؛ اما برخی تحت تاثیر تبلیغات نادرست قرار می‌گیرند و از این طرح دوری می‌كنند، ما باید این استقلال خودمان را حفظ و از آن دفاع كنیم.
معظم له افزودند: چرا باید ما كه این همه ارزش‌های ارزنده داریم، تحت تاثیر دیگران باشیم؛ باید استقلال علمی و اخلاقی خود را نگه داریم، ما در همه عرصه‌ها سرمایه‌های كافی و لازم را داریم و باید روی آن پافشاری كنیم و آنها را از دست ندهیم
ایشان در پایان برای حفظ استقلال فكری و معنوی و فرهنگی كشور دعا نموده و مزید توفیقات اساتید متعهد و دلسوز را از خداوند متعال مسئلت نمودند.

پنجشنبه / 17 شهريور / 1390