جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار جمعی از اعضای همایش امر به معروف:
هدف قيام امام حسين عليه السلام امر به معروف و نهي از منكر و اجراي حدود الهي بود.

 حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز پنج‌شنبه 3/9/1390 جمعی از شركت كنندگان در همایش امر به معروف و نهی از منكر حزب مؤتلفه اسلامی و همچنین شماری از طلاب از استان قزوین را به حضور پذیرفتند.
معظم له با اشاره به نقش مهم امر به معروف و نهی از منكر در زندگی اجتماعی انسان فرمودند: سعادت بشر به شكل مستقیم به امر به معروف و نهی از منكر بستگی دارد.
ایشان با اشاره به روایتی از حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: امر به معروف و نهی از منكر هم باعث سعادت شخص گناهكار می‌شود و هم جامعه را از غرق شدن نجات می‌دهد.
معظم له با اشاره به وظیفه مردم نسبت به نظارت همگانی در بخش های مختلف جامعه اظهارداشتند: مردم باید نسبت به انحرافات و گناهانی كه در سطح جامعه صورت می‌گیرد عكس العمل نشان دهند؛ عمل به این مهم، حیات جامعه را حفظ می‌كند. امر به معروف و نهی از منكر موجب می‌شود تا همه كارها در مسیر صحیحی كه اسلام معین كرده است قرار گیرد و این مساله بدون نظارت همگان بر امور جامعه امكان پذیر نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به فرارسیدن محرم الحرام، هدف قیام تاریخی عاشورا را امر به معروف و نهی از منكر توسط امام حسین(ع) ذكر كردند و افزودند: حضرت، انگیزه قیام را اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منكر ذكر كرده‌اند زیرا در آن زمان، منكری بالاتر از یزید و بنی امیه وجود نداشت و همه مردم نسبت به این منكر بزرگ، ساكت بودند و كاری نمی‌كردند.
معظم له خاطرنشان كردند: در روایات آمده است، كسی كه با قلب، دست و زبانش در مقابل منكرها ساكت باشد و كاری نكند، مرده است و این بی‌تفاوتی جامعه را به هلاكت می‌كشاند. حیات جامعه بستگی به امر به معروف و نهی از منكر دارد.

مرجع تقلید شیعیان جهان ماه محرّم را فراتر از هر دانشگاهی در سطح جهان توصیف كردند و گفتند: بسیاری می‌گویند كه محرم و عاشورا دانشگاه است؛ ولی كدام دانشگاه است كه بتواند مردم را قرن‌ها و سال‌ها و بدون در نظر گرفتن رنگ و نژاد به پای درس بكشاند و به آن‌ها درس امر به معروف و نهی از منكر، ایثار، گذشت، فداكاری در راه خدا بدهد؟
معظم له یكی از درس‌های بزرگ عاشورا را پرهیز از بی‌تفاوتی نسبت به انحرافات دانستند و افزودند: مسلمانان نباید در برابر گناهان و انحرافات ساكت بنشینند و هر جا نقطه ضعفی مشاهده كردند باید نسبت به رفع آن تلاش كنند و تمام تلاش خود را برای اصلاح آن به كار بگیرند.
حضرت آیت الله العظمی صافی بیان داشتند: باید با بی‌قانونی، استبداد، ظلم و انحراف مقابله كرد؛ زیرا اگر احساس مسئولیت اجتماعی از بین برود جامعه رو به زوال خواهد رفت و در این راستا، هر كس كه مقام اجتماعی بالاتری دارد، مسوولیت او نیز نسبت به دیگران در امر به معروف و نهی از منكر بیشتر خواهد بود.
معظم له خاطرنشان كردند: به طور قطع پاداش كسی كه در برابر انحرافات و گناهان بی تفاوت نیست و از حق در برابر ناحق دفاع می‌كند، از نماز شب او بالاتر است.
ایشان با توجه به اینكه نباید برای رضایت مردم خداوند را به غضب درآورد و به احكام اسلامی بی‌احترامی نمود فرمودند: همه باید طبق وظیفه‌ی خود عمل كنند.
مرجع تقلید شیعیان جهان با بیان اینكه كسانی كه می‌خواهند نماینده بشوند مسئولیت سنگین‌تری دارند، اظهار داشتند: برای نماینده شدن نباید تعهد دینی خود را از دست بدهند و به خاطر جلب آرای بیشتر، دین خود را بفروشند. آنانكه می‌خواهند به مردم خدمت كنند، بدانند كه با قانون‌شكنی و توهین و افترا به دیگران نمی‌توانند به وظیفه‌ عمل نمایند.وظیفه اصلی مسئولین و نمایندگان رعایت دستورات شرع مقدس و احترام به قانون می‌باشد.
معظم له در پایان فرمودند: سعی كنید در همه كارهایتان فقط رضایت امام زمان علیه السلام را در نظر بگیرید و خرسندی آن وجود مقدس را وجهه همت عالیه خود قرار دهید تا همه مشمول لطف و عنایت آن امام عزیز قرار بگیریم.
 

پنجشنبه / 3 آذر / 1390