شنبه: 1403/02/8
نسخه مناسب چاپSend by email
ديدار جمعي از اساتيد و طلاب حوزه علميه بناب با حضرت آيت الله العظمي صافي

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الشریف صبح روز سه‌شنبه 11/11/1390 جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه بناب را به حضور پذیرفتند.
پس از ارائه گزارش توسط یكی از مسئولان این حوزه مباركه، معظم له در اهمیت و عظمت ترویج مكتب اهل بیت علیهم السلام و خدمت به آستان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بیاناتی را به شرح ذیل ارائه فرمودند:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین و لاسیما بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قال الله تعالی:
«إِنَّما یَخْشَى اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعلَماءُ»فاطر،آیه28.
و «هَلْ یَسْتَوِی الَّذینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذینَ لا یَعْلَمُون»زمر،آیه9.

بنده از شما عزیزانی كه این زحمت را متحمل شدید بسیار تشكر می‌كنم، و زیارت شما اساتید محترم و طلاب عزیز را برای خودم غنیمت می‌شمارم؛ امیدوارم كه عنایات خاصه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شامل حال همه باشد.

خدمات عزیزانی كه در این حوزه علمیه خدمت می‌كنند انشاء الله در پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العاالمین له الفدا محفوظ است. امیدوارم كه همه به مراتب بلند علم و عمل و درجات رفیع فهم معارف اهل بیت علیهم السلام نایل شوید كه امروز دنیا تشنه همین معارف است.
هر چه ما در جنبه سرمایه‌های علمی بخواهیم داریم؛ قرآن مجید، نهج البلاغة، صحیفه سجادیه، صحیفه اولی، صحیفه ثانیه، صحیفه ثالثه، صحیفه رابعه، كتب احادیث، جوامع اربعه متقدمه و جوامع اربعه متأخره. هیچ چیزی نیست كه ما به آن احتیاج داشته باشیم و در معارف اهل بیت و هدایت‌ها و اخبار و احادیثی كه به همت و زحمت اسلاف به ما رسیده است نباشد.
همین دعاهایی كه داریم، دعای تنها نیست. البته كه دعا خیلی بزرگ است «الدُّعَاء مُخُّ العِبَادة» و اهمیت بسیاری دارد ولی باید دانست كه همه این دعاها‌ علم است، الهیات است؛ و همه معارفی است كه فكر انسان و معرفت او را بالا می‌برد، مثلاً اگر كسی اخلاقیات را بخواهد از دعای مكارم الاخلاق صحیفه سجادیه چه دعایی بالاتر؟ یا مكتب و هدایت‌های حضرت امام حسن عسكری علیه السلام با آن عمر كوتاه - كه بعد از حضرت جواد علیه الصلاة و السلام آن بزرگوار از سایر ائمه علیهم السلام عمرشان كوتاه‌تر بوده است-، مع ذلك روایات و علوم و هدایت‌هایی از ایشان رسیده است كه همه دارای مضامین فوق العاده والایی است.
همین تفسیر منسوب به ایشان، نشانه عظمت و مقام علمی آن حضرت است. اصلاً حضرت امام حسن عسكری و پدر بزرگوارشان امام هادی علیهما الصلاة و السلام مخصوصاً در تفسیر خیلی شهرت داشتند؛ امام هادی علیه السلام بنا به نقل ابن شهر آشوب تفسیری دارند كه 120 جزء دارد.
البته همه اهل بیت علیهم السلام علی السواء بودند. آن بزرگواران كسانی هستند كه پیغمبر صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: از این‌ها جلو نیفتید كه اگر جلو افتادید گمراه می‌شوید، و عقب هم نمانید كه گمراه خواهید شد. و لَا تُعَلِّمُوهُمْ‏ فَإِنَّهُمْ أَعْلَمُ مِنْكُم‏؛ به این‌ها چیزی تعلیم ندهید كه از تمام خلایق؛ از اول تا آخر، این‌ها اعلم‌اند.
به هر حال این افتخار است برای همه شما كه شاگرد این مكتب هستید و در این مدرسه درس می‌خوانید و وابسته به ائمه طاهرین و امام حسن عسكری علیه السلام و فرزند بزرگوارشان حضرت ولی عصر ارواحنا فداه هستید؛ قدر این سربازی را بدانید.
مرحوم حاج ابوالقاسم كوهپایه ای نماینده استاد اعظم آیت الله العظمی آقای بروجردی اعلی الله مقامه در حوزه اصفهان بودند و شهریه طلاب را تقسیم می كردند. خودشان نقل می كردند: «آن وقت برنامه این بود كه تا روز سوم یا پنجم شهریه طلاب را می دادیم و بعد دفتر بسته می‌شد و آن را به قم می فرستادیم. یك وقتی طلبه‌ای بعد از موعد مقرر جهت دریافت شهریه آمد. وقتی گفتم كه دفتر بسته شده است به من توهین كرد به طوری كه تصمیم گرفتم استعفا بدهم.
وقتی خدمت آقا در قم مشرف شدم و دفتر را به ایشان دادم از نظم و ترتیب آن خوشحال شدند. ولی من خجالت كشیدم كه بحث استعفا را با آقا مطرح كنم. اما به بقیه گفتم كه به آقا بگویید بنده معذورم و مرا از این كار معاف كنید.
بعد از دو یا سه ماه كه شهریه پرداخت نشد، یك شب خواب دیدم كه در یكی از كوچه های نجف اشرف، یكی از اخیار اصفهان به من گفت كه سید العراقین تشریف آورده اند، بیایید به دیدارشان برویم.
وقتی رفتیم عمارتی بسیار وسیع و جمعیت زیادی را دیدیم كه برای زیارت آمده‌ بودند. یك آقایی آنجا بود كه افراد را برای دیدار صدا می‌كرد. جمعیت آن‌قدر زیاد بود كه فكر نمی‌كردم نوبت من برسد. در همین اثنا همان آقا صدا كرد كه حاج ابوالقاسم كوهپایه‌ای بیاید.
وارد اتاق شدم. دیدم حضرت نشسته اند و تكیه داده‌اند. دست ایشان را بوسیدم و ایستادم. امام نفرمود كه بنشینم بلكه با تندی فرمودند: چرا حقوق جُند مرا نداده ای؟
من عرض كردم كه پول فراهم نبود. هنگامی كه آقا این را شنیدند، حواله ای را گرفتند و مبلغی در آن نوشتند و فرمودند این را طلاب بدهید.
از خواب بیدار شدم. به دفتر رفتم و نشسته بودم كه یكی از اخیار اصفهان تلفن كرد و گفت مبلغی هست كه باید بین طلاب تقسیم شود. آن را فوری فرستاد، دیدم همان مبلغی است كه در خواب، آقا فرموده بودند.
ایشان می‌گوید كه از آن به بعد توبه كردم و تصمیم گرفتم هر طوری هم كه طلاب با من رفتار كنند اگر چه به من توهین شود من این كار را رها نكنم و در خدمت باشم.»
غرض این‌كه بدانید خدمت شما بسیار با ارزش است. شماها خودتان را به آقا فروخته‌اید و انشاء الله آقا شما را خریداری كرده‌اند. قدر این نعمت عظمی را بدانید، و هرچه می‌توانید در خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشید، شبهاتی كه از طرف وهابیت و بهاییت و تصوف مطرح می‌شود را كاملاً بشناسید و از حدود و ثغور اسلام دفاع كنید.
حقیر از همه شما و خواهرانی كه در حوزه آنجا مشغول هستند تشكر می‌كنم. خواهران هم بدانند كه مسأله حجاب خیلی مهم است. اگر بشود كه عده ای از آن‌ها اهتمام داشته باشند صورت هایشان را بپوشانند كه حجاب اصلی همان است بسیار عالی است. حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید وقتی كه به او اعتراض می كند می فرماید: وَ اَبْدَیْتَ وُجُوهَهُنَّ. مسأله ابداء وجه بسیار مهم است.
خواهرانی كه وارد این میدان شدند، باید مسئولیتی را كه قبول كردند بشناسند. مسئولیت هم این است كه انشاء الله حجاب را در آن حد كامل حفظ كنند و بدانند - همان‌طور كه بارها گفته‌ام- پوشیدن چادر ثوابش بیشتر از پوشیدن عبای ما می‌باشد؛ وقتی خانمی چادر می‌پوشد در حال اطاعت خداوند است.
در پایان مجدداً از همه شما عزیزان تشكر می‌كنم و امیدوارم خداوند بر توفیقات شما بیفزاید و همه را از یاوران حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بدهد.
و السلام علیكم و رحمة الله و بركاته
 

 

پنجشنبه / 13 بهمن / 1390