جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی خطاب به دانش‌آموزان و دانشجویان اعزامی به عمره مفرده:
اصلاح امور جامعه در گرو تعظيم شعائر الهي است.

 

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی صبح روز، پنجشنبه 29/10/1390 در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان اعزامی به عمره مفرده بیاناتی را به شرح ذیل ایراد فرمودند:

بسم الله الرحمن الرحیم.
الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین سید الاولین و الآخرین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
جَعَلَ اللهُ الْكَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ قِیَاماً لِلنَّاسِ/مائده؛97.
بنده شكر و سپاس خداوند متعال را به خاطر این‌كه به زیارت عزیزانی نائل شده‌ام كه به این توفیق بزرگ مشرف شده‌اند و این عبادت بسیار پربركت شامل حالشان شده است، بجا می‌‌آورم.

امیدوارم كه همه در این سفر روحانی الهی یعنی سفر به سوی خدا، سفر به حرمین شریفین، سفر به مدینه طیبه و سفر به سوی پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام موفق باشید. این توفیق را به همه شما تبریك عرض می‌كنم و می‌گویم:
یا لیتنی كنت معكم فافوز فوزاً عظیماً؛
ای كاش من هم در خدمت و همراه شما بودم و از این بركاتی كه نصیب شما خواهد شد بهره‌مند می‌شدم.
شما جوان هستید و در مرحله‌ای قرار دارید كه انتظارات ائمه علیهم السلام و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در وجود شما توقف دارد. شما ذخیره اسلام هستید. آینده اسلام با شماست.
شما جوانان عزیز باید عظمت و عزت اسلام را نگه دارید چرا كه پایداری همه سنت‌های اسلام به واسطه خلوص نیت شما جوان‌های گرامی است.
شما فرزندان آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستید و حضرت به شما عنایت دارند. همین توفیقی كه نصیب شما شده است از عنایات آن حضرت به شما است.
آیاتی كه در ابتدا تلاوت شد به مطالب بسیار مهمی اشاره دارد. مسأله حضرت ابراهیم و این برنامه‌ای كه به واسطه وجود ایشان شروع شد، و دعایی كه ایشان می‌كند، و نیز بشارتی كه به ظهور پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله می‌دهد:
رَبَّنَا وَ ابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِكَ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یُزَكِّیهِمْ/بقره؛129.
حضرت ابراهیم علیه السلام از خداوند متعال درخواست می‌كند كه خداوندا در بین این‌ها پیغمبری مبعوث فرما كه آیات را برای ایشان تلاوت كند و مردم را تصفیه و پاك بسازد. امت اسلام بر حسب این آیات شریفه، بشارت حضرت ابراهیم است. مراسم و برنامه‌هایی هم كه در این سفر عمره و حج انجام می‌شود، همه از بركت وجود حضرت ابراهیم علیه السلام است.
به هر حال قدر خودتان را بدانید، و بدانید امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف انتظار دارند كه فرزندان خوبی داشته باشند و از آن‌ها راضی باشند و در همان مسیری كه ایشان می‌خواهند یعنی مسیر ترقی و عظمت اسلام، مسیر امر به معروف و نهی از منكر و مسیر خودسازی قدم بردارند.
اولین كاری كه در این سفر و عروج روحانی باید انجام دهید این است كه خودتان را بشناسید، خودتان را بسازید و با امام زمان تجدید عهد كنید. با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در آنجا بیعت كنید كه وقتی انشاء الله بر می‌گردید در خدمت امام زمان و از انصار خوب ایشان باشید.
بدانید همه ما در یك مسیر هستیم، و خط ما دین و قرآن مجید است. خط، خط ولایت ائمه طاهرین علیهم‌ السلام و تحصیل رضای امام زمان است. هر كس بیشتر زحمت بكشد و بیشتر معرفت پیدا كند، مقدار بیشتری از این برنامه‌ها را می‌فهمد.
الحمدلله ما دینی داریم كه در تمام جوانب كامل و سازنده است و انسان را به طرف خداوند متعال و زندگی سعادتمندانه انسانی سیر می‌دهد. این‌ها مسائلی است كه اگر انسان دقت كند، همه‌اش معجزه است ‌كه یك چنین نقشه‌ جامع الاطرافی برای سعادت جامعه آمده باشد. بزرگان عالم بشریت هر چه در این اسرار و برنامه‌ها فكر كنند، از این‌كه بخواهند اسرار همه را درك كنند عاجزند.
حال شما به چنین فیض و سعادتی نایل شده‌اید كه هم خودتان را بسازید و هم انشاء الله هنگامی كه برمی‌گردید سفیر می‌شوید؛ یعنی سفیر خدا به سوی مردم، فرستاده آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به سوی جامعه. خودتان را این‌طور حساب كنید كه می‌خواهید چنین موقعیت و مسئولیت خطیری را به عهده بگیرید.
من بسیار خوشحال شدم و این برنامه‌ها را یك عنایت غیبی می‌دانم كه این وضعیت فراهم می‌شود تا جوانان عزیز و قشر تحصیل‌كرده ما در ارتباط با یك همچنین برنامه سازنده الهی توفیق داشته باشند.
این‌ها اسباب امیدواری برای همه جامعه است و هر چه این برنامه‌ها توسعه پیدا كند جامعه موفق‌تر می‌شود و اصلاح در جامعه بیشتر می‌شود. اصلاً راه اصلاح همین برنامه‌هاست.
امیدوارم كه خداوند متعال روز به روز بر توفیقات شما بیفزاید و جامعه ما بیش از پیش در مسیر تقرب به اهل بیت علیهم السلام و خدمت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف رو به پیشرفت و ترقی باشد، و انشاء الله در همه رشته‌ها، شاهد عظمت اسلام و اهتزاز پرچم اقتدار اسلام باشیم.
بنده برای همه شما و برای حفظ سنت‌های اسلامی دعا می‌كنم. شما هم در آن مقامات شریفه به یاد امام زمان علیه السلام باشید و مخصوصاً جهت تعجیل در فرج آن بزرگوار دعا كنید و پیروزی همه مسلمین را از خداوند متعال بخواهید.
والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته.
 

جمعه / 30 دى / 1390