شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
بيانات مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله العالي در ديدار سردار احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي كشور

 حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی عصر چهارشنبه 14/10/1390 در دیدار سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی كشور، پس از ارائه گزارش توسط سردار احمدی مقدم، بیاناتی را به شرح ذیل ایراد فرمودند:
بسم الله الرحمن الرحیم
بنده هم از شما تشكر می‌كنم و امیدوارم عنایات خداوند در تحقق مقاصد خوب و مطالب ارزنده‌ای كه بیان كردید شامل حال شما باشد.
یكی از وظایف مهم هر انسان مسلمان، وظیفه امر به معروف و نهی از منكر است؛ مَن أمَرَ بِالمَعْروفِ وَ نَهَى عَنِ المُنْكَر فَهُوَ خَلِیفَة اللّه فى أرْضِهِ.
مسأله بصیرت را هم كه تذكر دادید مسأله مهمی است. یكی از شرایط امر به معروف و نهی از منكر این است كه آن‌هایی كه امر به معروف و نهی ازمنكر می كنند، خودشان معروف و منكر را بشناسند یعنی بصیرت نسبت به آن داشته باشند. این مسأله برای همه، خصوص نیروی انتظامی كه در مسأله امر به معروف و نهی از منكر نقش حساس و ظاهری دارد لازم است.

گزارش و آمارهایی كه راجع به كاهش جرائم و جنایات و كارهایی كه انجام شده دادید، اسباب امیدواری است. بنده امیدوارم كه توفیقات شما در این مسیر بیشتر شود.
جامعه ما چون جامعه‌ای اسلامی است باید این كارها در آن باشد و باید هر چه بیشتر توسعه پیدا كند.
باید در این مسیر همان سیاستی كه خودتان توجه دارید: « فَقُولاَ لَهُ قَوْلاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَكَّرُ أَوْ یَخْشَى» باشد، در درجه اول با زبان نرم و روی گشاده با مردم برخورد كرد. چرا كه خیلی از اشخاص هستند كه گاهی می‌خواهند امر به معروف و نهی از منكر كنند ولی نمی‌توانند با این‌كه دلشان خیلی می‌خواهد ولی خیلی اشخاص هستند كه می‌توانند و با یك كلام، طرف را فوری متوجه می‌كنند.
چیزی كه در ارتباط با كار شما مهم است این‌كه نهادهای دیگر هم باید با نیروی انتظامی هماهنگ باشند. این نمی‌شود كه آن‌ها یك طوری سیر كنند كه بر خلاف باشد و هنگامی كه نیروی انتظامی می‌خواهد انجام وظیفه نماید آن‌ها بگویند این كار را نكنید و جلوی آن را بگیرند
این‌طور كار پیش نمی‌رود؛ بلكه باید همه نهادهای فرهنگی، رسانه‌ها، روزنامه‌ها و همه آن‌هایی كه می‌نویسند طوری رفتار كنند كه وقتی نوبت كار به نیروی انتظامی می‌رسد این فسادها كم باشد كه زحمت زیادی برای شما نباشد. ولی وقتی آن‌ها مواظبت نكنند، وظیفه و زحمت شما خیلی سخت می‌شود.
البته یك درك و فهم و شعور دینی و مذهبی می‌خواهد كه همه بدانند این‌ مسائل، مسائل اصلی جامعه است كه چنانچه تأمین نشود و در جامعه رو به گسترش باشد، بالاخره جامعه به طرف انقراض سیر می‌كند.
اگر همه بخواهند در این جامعه زندگی كنند و زندگی سعادتمندانه‌ای داشته باشند، باید با هم همكاری كنند تا همین مقاصدی كه شما تذكر دادید به نحو احسن اجرا شود.
همه باید مواظب باشیم كه انشاء الله اگر این برنامه‌ها بیشتر اجرا شود، مملكت از گناه و فساد پاك می‌شود و بدانید همه این‌ها نزد خداوند متعال محفوظ است.
این موقعیتی هم كه شما دارید، فرصتی است كه برای شما و همكارانتان فراهم شده است؛ باید طوری باشید كه مردم اطمینان پیدا كنند و امیدوار باشند به این‌كه نیروی انتظامی الحمدلله بر همه مسائل مواظبت دارد.
همان‌طور كه عرض كردم خیلی مهم است كه همه در یك مسیر باشیم چرا كه دین ما یك دین است، مطالب و مقاصد هم یكی است و همه باید به دنبال تحقق آن مقاصد باشیم. كه اگر این طور باشد، برای استحكام نظام مؤثر است و نظام را نگه می‌دارد.
شما اگر كشورهای اروپایی را ببینید مفاسدی را در آنجا می‌‌بینید كه اصلاً امكان جلوگیری از آن نیست. اگر بخواهیم در خط آن‌ها پیش برویم خدای ناكرده یك روز به جایی می‌رسیم كه دیگر امكان برگشت وجود ندارد؛ نه نیروی انتظامی و نه غیر انتظامی، هیچ‌كس نمی‌تواند كنترل كند.
همین اختلاط زن و مرد یك مسأله مهمی است است كه اگر جلوتر برود، به این وضعیت توقف نخواهد كرد. بنده این را از روی اطلاعات دقیق عرض می‌كنم كه اگر در این امر مسامحه كنیم و بگوییم اینجا عیب ندارد، همان راهی كه آن‌ها رفته‌اند را خواهیم رفت. اصلاً مفاسد و معایب اخلاقی و اجتماعی عمده خطرش همین است كه توقف ندارد.
اوضاع جهان هم اوضاع خاصی است؛ باید به همه نواحی توجه داشته باشیم. این رزمایشی هم كه برگزار شد اسباب خوشحالی و افتخار بود. ما قبل از انقلاب اسلامی از این مطالب نداشتیم یعنی نمی‌گذاشتند و باید مطابق میل خارجی‌ها رفتار می‌كردیم. این‌كه الان دنیا روی ما حساب می‌كند و مرعوب است، همه برای این است كه می‌گوییم ما می‌خواهیم مسلمان و مستقل باشیم.
بنده مجدداً از شما تقدیر و تشكر می‌كنم. بدانید كه این موفقیت‌ها همه نعمت خداست و باید قدردان آن باشیم البته نواقص و معایبی هم هست كه انشاءالله برطرف می‌شود. در پایان عرض كنم كه خودتان را در همه حال خدمتگزار آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ببینید و برای این‌كه ایشان خوشحال شوند خدمت كنید. والسلام علیكم و رحمة‌الله و بركاته.

 

 

پنجشنبه / 15 دى / 1390