جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار جمعی از اساتید و طلاب مدرسه خاتم الاوصیاء علیه السلام:
همه به خصوص حوزه علميه بايد با استقامت و پايداري از هويت ديني و اسلامي خود دفاع كنند، و اجازه ندهند كه اين هويت خدشه‌دار شود.

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، صبح سه‌شنبه 23/12/1390 مسئولان و طلاب حوزه علمیه خاتم الاوصیاء علیه السلام را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار، با اشاره به اهمیت اطلاع كامل از عقاید فرقه‌های مختلف و نوظهور بیان داشتند: طلاب باید خود را برای مقابله با فرقه‌های جدید و نوظهور آماده نمایند.
در ابتدای این دیدار حجة الاسلام و المسلمین آقای علی‌دوست استاد حوزه علمیه و سرپرست محترم مدرسه خاتم‌الاوصیاء علیه السلام گزارشی از نحوه تعلیم و تدریس در این مدرسه را به حضور مرجع عالیقدر ارائه دادند.

قسمتی از بیانات مرجع عالیقدر به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قَالَ اللهُ تَعَالی: إِنَّمَا یَخْشَى اللهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ /فاطر؛آیه28.
بنده از حضور شما عزیزان بسیار تشكر می‌كنم، و این حضور و دیدار را برای خودم غنیمت می‌دانم و امیدوارم كه بركات این حضور و دیدارها تحت عنایات و توجهات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بسیار زیاد باشد.

مطالبی كه با این وسعت فرمودید همه مطالبی است كه مقصد تأسیس حوزه‌ها از ابتدا تا الان بوده و هست، و بالاتر از آن، از عصر حضرت رسول اكرم صلوات الله علیه و آله - كه حلقه‌های درس در مسجد مدینه برپا می‌شد، و تحت نظر و تدریس امام حسن مجتبی و حضرت سید الشهدا علیهما السلام بود-، مقصد همین بود كه اسلام بیشتر تبلیغ شود، و اشخاصی تربیت شوند تا بتوانند دعوت دین مقدس اسلام را به همه دنیا برسانند.
هدف تشكیل و تأسیس حوزه‌ها همین بوده است كه در رشته‌های مختلف، اساتید متبحری تربیت شوند تا بتوانند اسلام، این دین كامل را به همه دنیا تبلیغ نمایند، به طور مثال در زمان حضرت امام صادق علیه السلام آن حضرت در رشته‌های مختلف كسانی را تربیت كرده بودند كه در هر جا و در هر رشته‌ مخصوص حضور پیدا می‌كردند، دیگران در مقابل آن‌ها نمی‌توانستند عرض اندام كنند.
اكنون در زمان ما وضعیتی پیش آمده است كه تبلیغ اسلام و سیره اهل بیت علیهم السلام بسیار آسان شده است، یعنی آن‌طور كه مثلاً 500 سال پیش از این برای پیداكردن استاد و روایت و حدیث علماء و طلاب مسافرت‌های زیاد و طولانی می‌كردند و زحمت‌ زیادی می‌كشیدند، الان این چنین نیست.
باید این موقعیت را غنیمت شمرد و استفاده كرد. الان در دنیا هر كسی كه خودش یك فكر منحصر به فرد داشته باشد، می‌تواند آن را به راحتی تبلیغ ‌كند. به همین خاطر باید همه طلاب عزیز اطلاع از فِرَق و دعوت‌های جدید و كاذب آن‌ها داشته باشند و خود را برای مقابله با آن‌ها آماده كنند.
نكته دیگری كه به نظر بنده مهم است بحث سیره و تاریخ اسلام می‌باشد كه باید طلاب به كتب سیره و تاریخی كه نوشته شده است اطلاع كامل داشته باشند. البته برخی ازاین كتاب‌ها دارای اشتباه هم است كه باید همه مطالب را بررسی كرد و مورد مطالعه قرار داد.
برخی از این كتب سیره مشتمل بر نكات خیلی جالب و عالی است. هر چه بیشتر آقایان طلاب از تاریخ و سیره اطلاع داشته باشند اثر تبلیغ بیشتر می‌شود. به هر حال وظیفه طلاب و حوزه‌های علمیه امروز سنگین است، و از طرفی بسیار با عظمت و دارای ثواب و فضیلت زیاد است. البته مؤمنین خیر و نیكوكار كه با شما همكاری می‌نمایند، كار بسیار بزرگ و عظیمی را انجام می‌دهند كه نشان‌ می‌دهد آن‌ها اشخاص با معرفتی هستند كه می‌دانند مال خود را در چه راه بزرگی مصرف ‌كنند.
خانواده‌های محترم طلاب هم باید در كنار آقایان طلبه‌ها با خلوص نیت در این راه قدم بردارند و عزیزان همه متوجه باشند كه خود را به اسلام و قرآن و امام زمان علیه السلام فروخته‌اند.
نكته مهم دیگر استقامت شیعیان در حفظ هویت تشیع است. الان در پاكستان شاید روزی نباشد كه جمعی از شیعیان به شهادت نرسند مع‌ذلك این‌ها استقامت می‌كنند و آنجا مانده‌اند، یا در قطیف و مناطق شیعه‌نشین عربستان و بحرین شیعیان در فشار و اذیت بسیاری هستند ولی با قدرت تمام، هویت تشیع خود را حفظ می‌كنند.
باید ما هم آماده باشیم و در همه میدان‌ها عرض وجود كنیم و شخصیت دینی خودمان را به همه اعلام نماییم، كه اگر در مقابل ضعیف‌شدن این هویت دینی خدای ناكرده بی‌تفاوت باشیم، مرتكب تقصیر خیلی بزرگی شده‌ایم.
البته حوزه علمیه و علماء مسئولیت بیشتری دارند كه اگر كوتاه بیایند در پیشگاه آقا امام زمان ارواحنا فداه مسئول هستند. لذا همه باید با استقامت و پایداری از هویت دینی و اسلامی خود دفاع كنیم و اجازه ندهیم كه این هویت خدشه‌دار شود.
در پایان با عرض تشكر مجدد از شما عزیزان، امیدوارم كه خداوند متعال به همه شما توفیق بدهد كه بتوانید به دین مقدس اسلام و مكتب اهل بیت علیهم السلام خدمت كنید و این معارف را به سراسر دنیا برسانید.والسلام علیكم و رحمة ‌الله 

چهارشنبه / 24 اسفند / 1390